Utrustning, vad bör prioriteras?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Utrustning, vad bör prioriteras?

Inläggav Pandapappa » onsdag 2018-02-28 18:18

Hej!

Behöver hjälp med att välja rätt utrustning till min setup. Har 12 000 avsatt för detta som jag hoppas ska räcka.
Vill hobbybrygga och tänker mej extraktbryggning. Har dåligt med utrymme och tid så allt som underlättar är välkomnat.
Vad får jag för mina pengar? Bör jag investera mest i bryggkärlet eller i en bra/smidig fermenter? Passar stora bryggkärl på en vanlig spis eller behöver man en värmplatta? Tänker mig en volym om 20L.
Har kikat på denna https://craftabrew.com/pages/the-cataly ... ion-system - Värt det?
Hur löser man kylning under fermenteringen om man till exempel vill brygga en lager?
Tacksam för all hjälp.

Mvh,
Pandapappa
Pandapappa
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2018-02-28 18:01

Re: Utrustning, vad bör prioriteras?

Inläggav thomaz » onsdag 2018-02-28 23:48

tid och utrymme är det viktigaste :-)
thomaz
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: söndag 2017-10-08 16:40
Ort: Norrtälje

Re: Utrustning, vad bör prioriteras?

Inläggav Djonk » torsdag 2018-03-01 02:10

Tycker den här är inspirerande: https://onepotbrewing.com/

Uppvärmning stjäl mycket tid, en bra induktionsplatta eller gasol om man har det hjälper. Spis funkar men det blir väldigt mycket kondens under koket som droppar ner från fläkten :? Nedkylningen är nästa problem, om man får plats med en liten frys kan du ju lösa temperaturen samtidigt.. eller bara försöka jäsa i rumstemperatur: http://brulosophy.com/2016/02/08/fermentation-temperature-pt-4-lager-yeast-saflager-3470-exbeeriment-results/
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Utrustning, vad bör prioriteras?

Inläggav Karl R » fredag 2018-03-02 09:06

Asså, det finns ju en massa setups på det här, men mitt förslag i alla fall.

Om nu inte din spis funkar tillräckligt bra. så en sån där Hendi 3500W kokplatta är väl värt.
https://shop.humle.se/utrustning/bryggn ... ndi-3-5-kw
JAg köpte min på ebay lite billigare än från humle, går om man letar.

så länge du tänker dig extraktbryggning så har du gott om pengar över

ett begagnat kylskåp hittar du på blocket och sen en temperaturkontroller för en femhundring, så har du en setup. Finns såklart programmerbara grejer.

Jag skulle personligen rekommendera att hålla i slantarna och utvärdera hobbyn, tycker man det är kul är det lätt att halka över i helmaltsträsket, då kan det vara bra att ha 300 spänn över till en biab-påse... =) så är du igång igen på next level.

lycka till
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Utrustning, vad bör prioriteras?

Inläggav fluke12 » fredag 2018-03-02 13:14

Köp en Grainfather bryggverk och en Fermentasaurus jästank plus lite småtillbehör. Din budget räcker bra till detta.
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: Utrustning, vad bör prioriteras?

Inläggav skyking » fredag 2018-03-02 19:40

Med den budgeten känns det som att man inte behöver kompromissa speciellt mycket. Det hade nog varit bättre att du kollar vad du funderar på att köpa och ser ifall det ryms inom budgeten och postar listan här om det blir för dyrt (eller inte) så kan du kanske få mer precis feedback.

När det gäller grytor så brukar de flesta ha bottendiameter som passar på normala spisar, iaf i de storlekar som är aktuella. Och för 20L-satser bör en vanlig spis räcka.

Vad gäller kylning så är det en fråga om vad du har plats med. Har du plats och tillstånd att jäsa i din befintliga kyl så är det ett alternativ. Själv kör jag med en partycooler. Man kan ställa temperaturen 0-16C och den tar ganska lite plats. Jag kör med PET-carboy i den (då får man köpa ett lock på IKEA som man borrar upp hål för halsen i). Man kan tydligen också köra med vanliga jäshinkar, men då får man tydligen kapa bort handtagen.

Sen är det klart att om du tittar på minimala utrustningen så är det vissa saker som måste bli lite dyrare - de kan vara läge att inte snåla på. Om du köper ett jäsrör för 19kr som du inte tycker funkar tipptopp så är det bara att köpa nytt, det är lite surare ifall du köper en gryta för 1900kr som inte riktigt håller måttet (oftast är det nog bokstavligen) - då är du lite mer av ekonomiska skäl bunden vid ditt köp.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Utrustning, vad bör prioriteras?

Inläggav Humlegatan » måndag 2018-03-05 16:51

Pandapappa skrev:Hej!

Behöver hjälp med att välja rätt utrustning till min setup. Har 12 000 avsatt för detta som jag hoppas ska räcka.
Vill hobbybrygga och tänker mej extraktbryggning. Har dåligt med utrymme och tid så allt som underlättar är välkomnat.
Vad får jag för mina pengar? Bör jag investera mest i bryggkärlet eller i en bra/smidig fermenter? Passar stora bryggkärl på en vanlig spis eller behöver man en värmplatta? Tänker mig en volym om 20L.
Har kikat på denna https://craftabrew.com/pages/the-cataly ... ion-system - Värt det?
Hur löser man kylning under fermenteringen om man till exempel vill brygga en lager?
Tacksam för all hjälp.

Mvh,
Pandapappa


Kommer också med rådet att hålla i slantarna till en början. Om du har tänkt dig extraktbryggning så behöver du egentligen inte så mycket grejer förutom en bra gryta, typ en patina. Tänk på att ha lite marginal i grytan så att du inte köper en för liten. Om du t.ex. tänker att en 24L "troligtvis" kommer räcka, så köp en 30L på en gång. Jag har själv dumsnålat på den punkten en gång i tiden.

Gällande jäskärl så tycker jag du ska börja med en billig plasthink eller pet carboy. Själv fördrar jag jäskärl med tappkran så du slipper hävert. Om du fastnar i hobbyn och tycker det är kul, då kan du senare kika på andra jäskärl.

Jag är relativt ohändig av mig och har löst jästemperarturen med en AC-211 universialtermostat, ett begagnat kylskåp, keramisk värmelampa med sladd och galler från clas ohlson. Om jag var du skulle jag dock börja med att brygga några ales, jäsa i rumstemperatur på en plats där temperaturen är stabil (17-20 grader), och sedan fundera på om du vill investera mer i bryggandet, och då fundera på temperaturstyrning.

Börjar du fundera på temperaturstyrning så är "risken" ganska stor att du även börjat snegla på helmaltsbryggning.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Utrustning, vad bör prioriteras?

Inläggav Berra » lördag 2018-08-18 16:24

Hur gick det?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Berra
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: söndag 2017-03-05 12:42

Re: Utrustning, vad bör prioriteras?

Inläggav MysticDragon » söndag 2018-08-19 16:05

Jag har köpt Coobra CB-3 med vattenkokare, litet minikylskåp att ha humle och jäst i, Byggt en motflödeskylare ytterligare själv (~1500:-) och köpt en 11l FastFerment och dessutom filter 2, 25, 50 micron för att gravitationsfiltrera... jag är strax över 10papp på det... det jag INTE gör är att jäsa kylt... det låter jag gå i rumstemperatur... (nu är jag dock huvudsaligen stout-intresserad) men har du 2K över... och kanske inte behöver specialkyl för humle/jäst eller motflödeskylare - så borde ju kunna fixa något kylskåp med temperatureglering till jäsningen också inom budget.

Att gå på ett bryggverk istället för en massa andra saker, även om de är billigare.... det uppskattar du så fort det skall stoppas undan... blir ett par delar mindre att få plats med.
Användarvisningsbild
MysticDragon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: söndag 2018-07-08 15:10

Re: Utrustning, vad bör prioriteras?

Inläggav Djonk » söndag 2018-08-19 17:06

Har bara bryggt i ett halvår, ungefär varannan vecka. Går kanon med bryggpåse och enkel utrustning, men om det är något jag saknar är det en jäskyl, riktigt trist att begränsas av vädret/årstid i vad som går att brygga. Kör med 'swamp cooler' i väntan på hösten men det är ingen höjdare..

Edit: eller få avstannad jäsning med jästsorter som är lite knepiga :|
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Utrustning, vad bör prioriteras?

Inläggav Stefan S » måndag 2018-08-20 15:21

Tjena Pandapappan
Mitt tips som en relativ nybryggare (kört lite över ett år och kanske hunnit 15-20 bryggningar) är att köra helmalt direkt och införskaffa ett bryggverk. Jag började med kastrull, kokplatta och BIAB bryggning. Investerade ganska snabbt i ett begagnat bryggverk som kostade runt 2500 kr (bulldog). Blir så mycket enklare att hålla jämn temp/bättre cirkulation vid mäskningen och tappa ur vörten efter kok, dom är ju trots allt byggda för ändamålet. Personligen har jag nedprioriterat en fermenter som samlar jästen, vanliga kärl med tappkran nedtill och tappa över till annan hink innan tillsättning av sockerlag och flaskning tycker jag funkar bra.
Med den budgeten har du ett schysst bryggverk, alla kärl, förkultursutrustning, kapsylerare och beg kylskåp (det är något jag verkligen rekommenderar, det höjer kvaliteten direkt på ölen med stabil jästemp tyckte jag) och pengar över.
Det är något speciellt med helmalt, känns lite mer äkta och gediget och idag kan du ju handla små färdigmalda mängder av den malt du behöver enkelt.
För mig som brygger hemma i köket är en vanlig bordsfläkt absolut nödvändigt, ställer bryggverket nedanför ett öppet fönster vid koket och drar på fläkten för att få ut all ånga, annars luktar det och blir mycket kondens på väggar/tak.
Tror till och med du har pengar över till fatutrustning, det steget ska jag ta nu. Målet är att kunna använda kylskåpet både till jäsning och kunna ha fat med tappkran på utsidan av kylskåpet.

Finns väl många vägar att gå men detta har funkar bra för mig.
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron