Jäsning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Jäsning

Inläggav Johan122 » måndag 2018-02-26 19:40

Hej!

Bryggde igår min första batch APA som nu är på jäsning, men misstänker att jag har haft i för lite jäst. Använde torrjäst Safale US-05 11.5 g. Hade köpt ett ingrediens-set där det ingick malt, humle och då jäst (två påsar). När allt var klart blev det 24 l vört och jag tillsatte då endast ett av jästpaketen för enligt påsen skall det räcka till 20-30 liter. Det bubblar lite grann i jäsröret och trycker man ned det lite så bubblar det rejält. Har alltså jäst snart 24 timmar och vet inte om jag borde tillsätta mer jäst eller ifall det räcker?

Tack på förhand

Johan
Johan122
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: måndag 2018-02-26 19:36

Re: Jäsning

Inläggav STMF » måndag 2018-02-26 20:20

Om det är för lite jäst beror på vem du frågar.

Men, oavsett så är det igång nu och kommer att ge dig öl. Låt den bara vara.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Jäsning

Inläggav Johan122 » måndag 2018-02-26 20:21

Okej då gör jag det!

Tack :)
Johan122
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: måndag 2018-02-26 19:36

Re: Jäsning

Inläggav thomaz » måndag 2018-02-26 23:14

jästen fixar det åt dig om du låter bli å pilla
thomaz
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: söndag 2017-10-08 16:40
Ort: Norrtälje

Re: Jäsning

Inläggav Drake » tisdag 2018-02-27 00:18

Ett tips till nästa gång är att rehydrera jästen, men det brukar funka ändå till de mängderna. Gör du lite starkare öl så skadar inte 2 paket.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Jäsning

Inläggav jesperolsen1992 » tisdag 2018-02-27 10:03

Jag skulle säga att det är en bra summa - men någon skulle troligen tro att det är för lite :)
jesperolsen1992
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: onsdag 2018-01-31 15:35

Re: Jäsning

Inläggav martinb » tisdag 2018-02-27 12:38

Flyttad till Nybryggarhjälp
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Jäsning

Inläggav maxell » tisdag 2018-02-27 19:06

Jag hänger på med en egen nybörjarfråga angående jäsning. Har tidigare bryggt cider från egen must och då har jäsningen i något fall pågått i några veckor. Med ”pågått” menar jag det som syns, dvs ”pluppandet” i jäsröret. Nu har jag kört två omgångar öl och båda har, när jäsningen väl kommit igång, inledningsvis jäst med betydligt kraftigare gasutveckling än vad cidern gjorde. Däremot så avstannar jäsning bara efter några dagar (dvs ”pluppandet” upphör), och sedan ser jag inga tecken på aktivitet. Är det normalt eller gör jag något fel? Att det hände första omgången kan jag ta, men nu verkar det ha hänt igen, och jag vill försöka förstå.

En egen tanke jag har är om mitt kärl jag jäser i är för stort i förhållande till mängden vört. Kärlet är en 27 liters damejeanne som jag har ca 20 lite vört i. Är det för mycket luft?

Kan man överdosera mängden jäst? Jag tror inte jag gjort det, men vad händer om man gör det?
Mats Axell, Mjölby
http://www.karlshall.se
maxell
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tisdag 2018-01-16 12:25
Ort: Västra Harg, Mjölby

Re: Jäsning

Inläggav Drake » tisdag 2018-02-27 20:26

Förmodligen är det färdigjäst, normalt brukar det bara ta några dagar innan det värsta är över. Ev. kan du ha ett litet läckage så att du inte ser några bubblor när den värsta fasen är över. Temperatur och jästtyp?
Man kan överdosera jäst, men hellre lite för mycket än för lite brukar man säga.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Jäsning

Inläggav maxell » tisdag 2018-02-27 21:30

Drake skrev:Förmodligen är det färdigjäst, normalt brukar det bara ta några dagar innan det värsta är över. Ev. kan du ha ett litet läckage så att du inte ser några bubblor när den värsta fasen är över. Temperatur och jästtyp?
Man kan överdosera jäst, men hellre lite för mycket än för lite brukar man säga.

Jag har använt Mangrove Jack's M84 och temperaturen under jäsningen legat runt 11-12 grader. Jag mätte upp SG-värdet till 1018 idag (OG var 1055) men hade nog förväntat mig lite lägre. Men det är kanske så att det redan är färdigt. Smaken är helt ok med en dragning åt lite för söt. Jag tänker nog låta det stå veckan ut för att se om något mer händer.

Samma sak hände förra gången då SG stannade vid runt 1020 och även då hade jag förväntat, och önskat mig ett lägre värde. När jag kört cidern så har jag jäst ut nästan allt socker och FG stannat vid vid nästan 1000, men det är kanske inte rätt att jämföra med mina erfarenheter från ciderjäsningen.

Jag har inte använt någon jästnäring eller andra tillsatser. Skulle det kunna göra någon skillnad?
Mats Axell, Mjölby
http://www.karlshall.se
maxell
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tisdag 2018-01-16 12:25
Ort: Västra Harg, Mjölby

Re: Jäsning

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2018-02-27 22:10

Ställer du ut jäshinken/tunnan i rumstemperatur i en vecka kommer det att jäsa ner lite till. Det du gör är en Diacetylrast och då kommer jästen att rensa upp diverse restprodukter samt knapra i sig lite mer socker. Gissar att de resterande öchlergraderna är just restprodukter och ojäsbara sockerarter.

Att jäsa cider är en helt annan sak än att jäsa öl. Lite beroende på hur du lyckats med mäskningen kommer du få olika utjäsning på din öl. Äpple har väl mest fruktos som inte behöver konverteras med mäskning så där är det oftast full utdelning vid jäsning.

Vad det gäller jästnäring kan det nog kvitta, 1.055 är inte hysteriskt högt och hade du bara tillräckligt med jäst från början ska det nog bli bra.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Jäsning

Inläggav maxell » tisdag 2018-02-27 22:21

Pilsnerkokaren skrev:Ställer du ut jäshinken/tunnan i rumstemperatur i en vecka kommer det att jäsa ner lite till. Det du gör är en Diacetylrast och då kommer jästen att rensa upp diverse restprodukter samt knapra i sig lite mer socker. Gissar att de resterande öchlergraderna är just restprodukter och ojäsbara sockerarter.

Att jäsa cider är en helt annan sak än att jäsa öl. Lite beroende på hur du lyckats med mäskningen kommer du få olika utjäsning på din öl. Äpple har väl mest fruktos som inte behöver konverteras med mäskning så där är det oftast full utdelning vid jäsning.

Vad det gäller jästnäring kan det nog kvitta, 1.055 är inte hysteriskt högt och hade du bara tillräckligt med jäst från början ska det nog bli bra.


OK-bra tips. Då ska jag nog bära in damejeannen från garaget. Med nuvarande kalla väder så börjar det ändå bli lite svårt att hålla temperaturen därute, så det passar nog bra att ta in det i värmen.
Mats Axell, Mjölby
http://www.karlshall.se
maxell
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tisdag 2018-01-16 12:25
Ort: Västra Harg, Mjölby

Re: Jäsning

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2018-02-27 23:24

Låter du damejeannen stå kvar i garaget får du samma resultat men det tar längre tid. det går utmärkt att jäsa lager utan Diacetylrast men det tar bara längre tid.
Har själv funderat på att enbart jäsa de första 2-3 dagarna i 10-12° och därefter höja till 16-20° för att låta det jäsa klart. Har läst att det ska vara de första dagarnas jästemp som är viktig för att inte få felsmaker.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Jäsning

Inläggav Drake » tisdag 2018-02-27 23:34

Aha, det handlade om en lager. Har bara gjort några få sådana men då tog jäsningen betydligt längre tid än några dagar. Låter skumt att det skulle ha gått så fort.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Jäsning

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2018-02-28 01:05

Menar du mina 2-3 dagar?
Som jag uppfattat det är det bara den initiala jäsningen som egentligen behöver vara kall. Redan efter 2-3 dagar ska det gå att jäsa klart en lager vid högre temp utan att få felsmaker.

Nu har jag sällan brått och jag har bra möjlighet att kontrollera temperaturen så det lär nog dröja tills jag provar.

@maxell
Lycka till
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster

cron