Jäsning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Jäsning

Inläggav Drake » onsdag 2018-02-28 01:19

Nej, jag menar Maxell. Som jag förstod det så var hans öl färdigjäst efter några dagar trots en jästemp på 11-12 grader. Tycker det låter lite.
Annars kan jag bekräfta att det funkar som du säger. Har jäst lager ett par gånger med bra resultat med Brülosophys metod och det tog inte mycket längre tid än en vanlig överjäst öl.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Jäsning

Inläggav maxell » onsdag 2018-02-28 09:37

Jag hade både en webkamera och en templogger liggande och kom på att det kunde vara intressant att följa processen lite mer detaljerat, så dessa kopplade jag upp. Kameran riktad mot jäsröret och tempsensorn på utsidan av kärlet. Det som förvånat mig mest är nog att jäsningen verkar vara mer eller mindre "on/off" dvs det var varken någon smygstart eller långsamt avtagande process.
Jäsningen har sett ut så här:
Jag tillsatte jästen den 18/2. Satsen stod då i garaget vid 12 grader. Sedan hände ingentig förräns den 21/2 (eller 80 timmar enligt mina observationer) då jäsningen var väldigt kraftig och temperaturen steg någon grad. Den 24/2 (ytterligare ca 70 timmar) avstannade jäsningen ganska så tvärt och temperaturen gick ner någon grad igen. Igår flyttades satsen in i stugvärmen, ca 19-20 grader och jag mätte upp SG till 1018. Det tar ju lite tid att utjämna temperaturen, så nu på morgonen var den uppe i 15 grader. Någon aktivitet i jäsröret har jag dock inte observerat än, så det återstår att se om det kommer igång igen.

Det får väl stå så här några dagar. Smaken var helt ok, förutom att den är aningen för söt. Det är å andra sidan kanske något som rättar till sig med med några veckors lagring.
Mats Axell, Mjölby
http://www.karlshall.se
maxell
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tisdag 2018-01-16 12:25
Ort: Västra Harg, Mjölby

Re: Jäsning

Inläggav thomaz » onsdag 2018-02-28 10:14

Craft Series M84 Bohemian Lager

Bli först med att skriva en recension om produkten

Passar bra för europeiska lagers och pilsners.

Nobla humlesorter och pilsnermalt kommer att smälta ihop med denna jäststam på ett utmärkt sätt.
Ölsort Lager
Förjäsbarhet Hög
Flockning Hög
Rekommenderad jästemperatur 10-15 °C
Räcker till 12 liter vid jästemperaturer på 12-15°C
Mängd jäst 10 g
denna jäst ?
thomaz
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: söndag 2017-10-08 16:40
Ort: Norrtälje

Re: Jäsning

Inläggav maxell » onsdag 2018-02-28 10:38

Ja, M84 är den har jag använt. Jag använde 2 paket som jag rörde ut i 2 dl 20-gradigt kokt vatten, allt enligt instruktionen.
Mats Axell, Mjölby
http://www.karlshall.se
maxell
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tisdag 2018-01-16 12:25
Ort: Västra Harg, Mjölby

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster