Olika fg-värden i jäshinkarna?!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Olika fg-värden i jäshinkarna?!

Inläggav jojje70 » lördag 2018-02-24 19:24

Hej! Hoppas inlägget hamnar rätt... har ett huvudbry... har haft två jäshinkar från samma bryggning (ca 20 l i varje) puttrande i ca 3v och när jag nu mäter fg ser jag till min förvåning att de har olika värden på FG. De har stått i olika rum och det har nog diffat 1-2 grader mellan dem. I övrigt är de identiska. (Samma jäst). Är enbart den ena färdig eller kan båda vara det fast det är olika grader av utjämning? (Har bara mätt idag så jag vet inte om värdena är stabila ännu) Någon som har klargörande input?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jojje70
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2015-05-15 05:34

Re: Olika fg-värden i jäshinkarna?!

Inläggav MCMLXXXII » söndag 2018-02-25 20:59

Hur många gånger har du mätt, och med vad har du mätt? Inga mätinstrument är perfekta och det kan skilja lite mellan varje mätning. Hur mycket skiljer det i SG/FG?
Temperaturen kan absolut ha påverkat. Men om det inte har stått väldigt kallt och du har använt torrjäst borde det vara färdigt efter 3 veckor.
När du har samma resultat några dagar i rad kan man säga att det är klart, så gå mer på det än bara på tiden.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Olika fg-värden i jäshinkarna?!

Inläggav Bee » söndag 2018-02-25 21:26

Det är absolut möjligt att få olika SG i slutet av jäsningen.
Anledningen till att jag skriver SG är för att det ena kärlet troligen inte nått FG ännu och behöver jobba lite till. Skaka upp jäst och ställ den varmare så kommer den att nå FG samma som den andra.
Gör du inte det så kommer du med högsta sannolikhet få överkolsyrat öl och sannolikt felsmaker pga att jästen inte städat upp efter sig.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Olika fg-värden i jäshinkarna?!

Inläggav jojje70 » måndag 2018-02-26 08:24

Tack för input. Jag har funderat på att skaka men har inte gjort det då jag inte vill blanda i syre i detta stadie. (Plasthinkar som suger in syre genom jäsröret om man lyfter dem). Hur ser ni på risken att ölet blir dåligt pga syresättning?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jojje70
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2015-05-15 05:34

Re: Olika fg-värden i jäshinkarna?!

Inläggav Bee » måndag 2018-02-26 11:53

jojje70 skrev:Tack för input. Jag har funderat på att skaka men har inte gjort det då jag inte vill blanda i syre i detta stadie. (Plasthinkar som suger in syre genom jäsröret om man lyfter dem). Hur ser ni på risken att ölet blir dåligt pga syresättning?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du ska inte lyfta, luta den på sidan och liksom rull-skaka den så det bildas en virvel i hinken. Övertrycket från bildad koldioxid kommer trycka ut en stor mängd gas och du kommer inte få oxidation.

(Mängden syre i den lilla luft som eventuellt skulle komma in när du lyfter är inte ett problem ändå. Du kommer ju tappa över till fat/flaska ändå och troligen utsätta ölet för mycket mer luft då.)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Olika fg-värden i jäshinkarna?!

Inläggav jojje70 » måndag 2018-02-26 22:16

Ah, ok få är jag med. Tack


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jojje70
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2015-05-15 05:34

Re: Olika fg-värden i jäshinkarna?!

Inläggav Humlegatan » onsdag 2018-02-28 14:55

Om man har olika temperatur på sina prover med hydrometer kan denna länk vara till hjälp:

https://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Olika fg-värden i jäshinkarna?!

Inläggav jojje70 » onsdag 2018-02-28 18:11

Tack gör länken! Hittade problemet idag när det vad dags för torrhumling i den färdiga. Öppnade dock båda för att se om det var någon synlig skillnad och det visade sig då att en del jäst låg kvar på ytan i den med högt FG... blir till att göra en förkultur framöver... om man nu lät av misstagen borde man snart vara ganska vass på bryggning!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jojje70
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2015-05-15 05:34

Re: Olika fg-värden i jäshinkarna?!

Inläggav Bee » onsdag 2018-02-28 19:39

jojje70 skrev: Hittade problemet idag när det vad dags för torrhumling i den färdiga. Öppnade dock båda för att se om det var någon synlig skillnad och det visade sig då att en del jäst låg kvar på ytan i den med högt FG...


Nej, Det är inte det som är problemet...
Det flyter nästan alltid lite jäst på ytan i slutskedet eller efter avslutad jäsning.
Jästen flyter upp och bildar ett täcke under den aktiva fasen, (kräusen), så du ser bara rester av det täcket.

Du kan inte göra en sån bedömning av att titta på grönölet.

Att lära av misstag är bra, här tror jag inte det är ett misstag, snarare behov av mer tålamod.
Däremot är det ett misstag att vänta med torrhumling tills det jäst färdigt. Du bör göra det i slutfasen innan det är klart. (Medans det fortfarande jäser med bubbel var 15 sekund ungefär.)
Då minskar du risken för oxidation.

Hoppas ölet blir bra. :-)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Olika fg-värden i jäshinkarna?!

Inläggav jojje70 » lördag 2018-03-03 00:17

Ok! Nu lär man sig nytt! Tack Att jag drog den slutsatsen var att det såg så annorlunda ut i den andra (i övrigt) identiska jäshinken. Men det beror således förmodligen på skillnaden i temp. Vad det gäller torrhumling... hm... hur länge torrhumlar du? Om det bubblar var 15 sekund är det ju ganska många dagar tills det är tappdags... vet att vi fått lite skumma grästoner när vi haft i den för länge. Jag brukat vänta tills det åtminstone är 1-2 minuter mellan bubblorna för att det inte ska bli för lång torrhumling. Hur resonerar ni?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jojje70
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2015-05-15 05:34

Re: Olika fg-värden i jäshinkarna?!

Inläggav Bee » lördag 2018-03-03 16:56

När jag tillsatt torrhumling får det ligga i 5-7 dagar. Då borde ölet jäst ut och haft diacetylrast.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster

cron