Osäker på dosering av hopburst

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Osäker på dosering av hopburst

Inläggav Stefan S » måndag 2018-02-12 22:12

Än en gång återvänder jag till forumet som hjälpt mig så många gånger innan.
Har lite svårt att träffa rätt med humlegivorna ibland, och har inte gett mig in "torrhumlingsbranschen" ännu. Hittade denna hopburst ( http://maltmagnus.se/tillsatser/hopshot ... -Uncle-sam ) på maltmagnus, tycker det spontant känns sjukt smidigt om det kan ersätta torrhumlingen (om jag nu fegat alldeles för mycket med humlen).
Ringde och pratade kundtjänst på Maltmagnus för jag tyckte doseringen var lite otydlig.
Saxat från hemsidan

Dosering: 5-40ml per 100 liter

Känns som ett ganska stort spann. På kundtjänsten sa de att hopbursten kan just ersätta torrhumling, men också användas för öl på fat som kan behövas piggas upp med lite humle.
Min tanke är använda denna precis innan eller samband med flaskningen, typ prutta ner lite hopburst samtidigt som jag ändå ska tillsätta sockerlagen.
Jag brygger ganska små batcher, får ut ca 16 liter som jag kan flaska. Låt säga nu att jag känner att det är lite tunt med humle i ölen, hur mycket av de 10 m skulle jag kunna prova att ha ner i en 16 l batch?

Förstår att jag e lite otydlig i definitionen "känner att det är lite tunt med humle i ölen", men tills internet på något magiskt sätt kan leverera smak så får vi nöja oss med den otydligheten.
Är också tacksam för input för er som använt denna typ av produkt, har betsällt och den kommer imorgon och vore bra att höra från er med erfarenhet av dessa hopburts.

Tack på förhand

STefan
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Osäker på dosering av hopburst

Inläggav Drake » måndag 2018-02-12 22:43

Finns flera trådar här på forumet. Själv tyckte jag att det var fullständigt vidrigt!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Osäker på dosering av hopburst

Inläggav Stefan S » tisdag 2018-02-13 23:38

Drake skrev:Finns flera trådar här på forumet. Själv tyckte jag att det var fullständigt vidrigt!


Oj, det var ju inte bra att höra? Det finns ju olika humlesorter, har du provat fler Drake? Minns du vilken du provade?
Nu vart jag osäker..... Hade ju tänkt att köra imorgon med hop bursten.
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Osäker på dosering av hopburst

Inläggav Drake » tisdag 2018-02-13 23:44

Japp, jag har provat 4-5 olika aromhumle och även den som bara är för bittergivan. Som sagt, vedervärdigt. Testade lite olika doseringar också men inget hjälpte, allt blev riktigt ruggigt. Finns ju däremot andra som haft bättre erfarenheter än mig, men hur det gått till fattar jag inte riktigt. Kanske att jag är överkänslig? :roll:

Edit: Kollade orderhistoriken nu och det var bara 3 sorters aromhumle jag testat, Cascade, Mosaic samt Nelson Sauvin. Men iso-humlen var nog den som gav det värsta smakbidraget. Vem vet, kanske jag fick en dålig omgång för nu när jag googlar lite på det så verkar många gilla shotsen förutom några som tycker exakt som jag då.
Senast redigerad av Drake onsdag 2018-02-14 00:10, redigerad totalt 1 gång.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Osäker på dosering av hopburst

Inläggav Drake » tisdag 2018-02-13 23:45

Testa några droppar i en vanlig öl först och se om du gillar det. Så slipper du vaska en hel batch menar jag. Och återkoppla gärna, kul att höra om din erfarenhet.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Osäker på dosering av hopburst

Inläggav seasteel » onsdag 2018-02-14 13:13

Jag är lite mer neutral än Drake, har testat Cascade-varianten i olika mängd när jag fyllt på fat. Tycker inte det tillförde något alls, varken positivt eller negativt utan det var mest ett "jaha....".
Kör med vanlig torrhumling istället när jag vill ha rejält humlekrut i ölen, och då gärna i kombo med en större sen giva.

Men smaken är som .... och högst personlig så testa och bedöm själv. :)
/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster