Lakning mindre sats

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Lakning mindre sats

Inläggav Ericbrygg » söndag 2018-01-28 19:36

Jag har nyss börjat brygga med helmäskniningsmetoden med lakning med hink-i-hink. Eftersom jag hellre brygger lite mindre satser och då kan brygga oftare och testa fler recept så brygger jag ca 5liter åt gången. Jag halverar helt enkelt 10l-recept. Mitt problem är att jag inte får till lakningen utan får istället bara en grumlig vört med låg OG.
Jag använder två st 15liters jäshinkar som lakkärl men när jag häller i mäsken i lakkärlet så är det för lite vätska så att bädden ”torkar” ut och jag lyckas inte få bort grumligheten när jag börjar hälla på lakvatten.

Har ni några bra tips på hur man på bästa sätt lakar denna mindre mängd mäsk? Ska jag fylla upp med lakvatten innan jag häller i mäsken eller är det någon annan utrustning som är bättre lämpad?

Jag använder ca 1,5kg malt och 3liter vatten till mäsken.
Ericbrygg
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: söndag 2018-01-28 12:31

Re: Lakning mindre sats

Inläggav Alex_08 » söndag 2018-01-28 22:34

Antar att det blir för mycket vätska under falskbotten. En kylväska/hink med bazooka i botten vore nog mer lämpligt för mindre volymer?
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Lakning mindre sats

Inläggav Perwaste » söndag 2018-01-28 23:47

Räknar du ävem med att malten "stjäl" lika många liter som sin vikt, dvs 1,5 liter?

Sen tillkommer utrymmet, dvs volymen, mellan hinkarna.

Återför du vörten några gånger, genom maltbädden, så att den får liksom sila sig själv? Då slipper du en del av det grumliga.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Lakning mindre sats

Inläggav Ericbrygg » måndag 2018-01-29 08:46

Jag cirkulerar några gånger men som ni skriver så hamnar nästan all vätska under falskbotten. Bör jag fylla upp det utrymmet med lakvatten innan? Eller blir det för utspätt då?

Bör man även kompensera för den vätskan som malten ”stjäl”?
Ericbrygg
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: söndag 2018-01-28 12:31

Re: Lakning mindre sats

Inläggav skyking » måndag 2018-01-29 08:47

Nu kör jag inte minibatcher utan 20L-batcher, men mina tankar kan kanske ändå vara till hjälp.

Ett par tankar på vad som kan ställa till det när man skalar ner är att maltbädden blir lägre om man använder samma utrustning. Det finns endel teorier om hur lakningskärlet skall dimensioneras. Ofta kanske det inte är så relevant, men om man skall göra betydligt mindre satser eller mäska mindre mängd malt så kan det vara läge att ha ett lakningskärl som har mindre tvärsnittsarea. Kör man hink-i-hink så betyder det att man skall satsa på mindre hinkar om möjligt.

När det gäller volymen så brukar jag inte räkna så mycket på att malten "stjäl" vatten, detta behövs ju bara ifall man har en begränsad mängd lakvatten och behöver laka ut till sista droppen av det. Annars så bör inte maltbädden ha annorlunda egenskaper, men beroende på tvärsnittsarean så kommer du ha vätska under falskbottnen och över maltbädden som kräver sitt.

Håller man sig inom rimliga ramar (dvs vilket vatten-till-malt-förhållande du får under mäskningen) så bör inte själva mäskningen påverkas så mycket av hur du skalar. Det som torde vara problemet är själva lakningen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lakning mindre sats

Inläggav Perwaste » måndag 2018-01-29 11:58

Som Skyking bättre brskrev det: om man skalar ned recepten till en väldigt liten del måste man nog göra likandant med utrustningen, eller åtminstone anpassa den.

Ett recept måste vara skapat så att det vatten som skall ingå räcker till för:
mäskningen,
i förekommande fall lakningen,
den mängd som kokar bort,
samt den mängden som av naturliga orsaker stannar kvar (i mitt tidigare inlägg förenklat angivits som "stjäl") i den krossade malten,
det som blir kvar i humlen,
lite gojs på botten efter kokningen.

Något har jag säkert glömt nu.

Kan du beskriva hur du gör? Hur mycket vatten får plats i mellanrummet mellan hinkarna?
Hur mycket vatten har du använt för mäskningen respektive lakningen? Hur mycket vört får du ned i grytan före koket?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Lakning mindre sats

Inläggav Ericbrygg » måndag 2018-01-29 20:41

Lite mer detaljer:
Först mäskar jag i en liten kylväska med 1,5 kg malt och 3 liter vatten. Sedan för jag över det till mitt hink-i-hink lakkärl. Det är 15 liters jäshinkar och det ryms ca 3 liter under falskbotten. Sedan tappat jag ur ca en halvliter åt gången och cirkulerar 5-6ggr och sedan fyller jag långsamt på med lakvatten och tappat ur långsamt samtidigt till jag har ca 7liter vört.
Efter koket har jag sedan drygt 5 litet kvar.

Är problemet att maltbädden hinner torka ur innan jag häller på lakvatten? Förstör man om man häller i ca 2-3 liter lakvatten under falskbotten innan jag häller i mäsken?
Har hört att BIAB ska vara lättare med mindre volymer än flödeslakning, finns det några nackdelar med den?
Några andra tips?
Ericbrygg
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: söndag 2018-01-28 12:31


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

cron