Bismak jäst, vad trött jag blir

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Bismak jäst, vad trött jag blir

Inläggav Stefan S » onsdag 2018-01-17 12:24

Har tittat runt på forum för att se hur bryggare hanterar jästsmak i biran och ser massa olika förklaringar, tänkte försöka få ordning på detta nu utifrån mina bryggförhållanden.
Jag tycker det är en ganska tydlig jästsmak i min öl. Jag brygger enbart ale eftersom jag inte tillgång till bra plats som har en jämnare lägre temp än rumstemp.
Nu kan jag inte återge receptet i detalj (har det på beersmith på min andra dator som just nu inte är tillgänglig).
Men det det var Maris otter ale malt 75 % ish och pilsnermalt 25 % ish. Jag tror dock inte att det är maltmixen som är på något sätt boven i dramat.
Jag kör BIAB, standrad mäskning i 1h på 65 grader. Kok i 1h. Kör ofta mindre giva humle för beskan och mer på slutet, har inte mängderna i huvudet nu (tror heller inte humlen är på något sätt boven i dramat).
Jästen jag hade denna gång var Scottish Ale - Wyeast 1728, körde med förkultur.

Jag undrar om det är för varmt hos mig och att det är det som skapar bismaken. I början av jäsningen när det pluppar på frenetiskt i röret är det uppe på 24 grader (har sån klistertemp på jästunnan), sedan när det lugnat sig efter 2-3 dagar brukar tempen gå ner på 22 grader som sedan är konstant.
Kör inte sekundär, utan jäser ca 2 veckor i samma kärl. Tycker mig vara noggrann med hygienen under hela processen, allt får sig ett rejält star-san bad och jag använder engångs plasthandskar. Öppnar sällan jäskärlet, kanske nån gång när det närmar sig tappning för att kolla om sg/fg är ok.

Jag primar med sockerlag ca 5 g /l
Flaskjäser ca 2 veckor i rumstemp.

Måste jag ha mer tålamod, kan denna bismak försvinna av längre lagring i lite kallare temp. Har ett förråd som brukar hålla 12 -13 grader stabilt (är även nyfiken på om ni tycker detta förråd kan användas nån gång under bryggprocessen när man kör ale). Ska jag ställa ned dom där efter flaskjäsningen och ge dom ytterligare tid innan nedkylning för att dricka?

Vet inte hur jag ska beskriva jästsmaken på bästa sätt, möjligt att jag som nybörjare misstar mig på smaken men tycker det verkligen det smakar jäst. Helt klart är det tydlig bismak iaf.
Om det nu är så att det är för varmt i min lgh, kan jag utnyttja utrymmet med 12 -13 grader för annan bra öltyp.
Ursäkta om inlägget vart lite rörigt men så många av mina öl nu har fått denna jästsmak, även de jag satt med andra ale jäster.
Ge mig lite tips på vad jag kan ändra för att få bättre resultat, är verkligen tacksam för alla tips. Brygger i centrala sthlm, om ni undrar över vattnet.
Hjälp en nybryggare som börjar tappa lite hopp om att få till det trots ett stort engagemang.
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Bismak jäst, vad trött jag blir

Inläggav Stefan S » onsdag 2018-01-17 12:27

Just det, kom på vad jag glömde informera om.
OG brukar ligga på runt 1.060 och FG runt 1.015 - 1.010
Har haft problem med att få ned FG ibland också, det stannar på 1.020. Då har lite ruskande på tunnan och några dagar till över de 2 veckorna som jag siktar på gjort susen och går lite lägre till typ 1.015 - 1.010
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Bismak jäst, vad trött jag blir

Inläggav Waggman » onsdag 2018-01-17 12:36

Min upplevelse är att ölet behöver längre tid i jäshinken om man jäser vid rumstemperatur. Tyckte alltid att ölen smakade mycket bättre/renare efter 3 veckor innan jag skaffade jäskyl. Det där med att jästen "städar upp" efter sig är nog inte helt sant, men upplevde iaf skillnad. Skulle prova det först. Du kan ju också prova att jäsa i den kallare miljön 4-5 dagar och sen flytta till varmare. Kanske göra en split batch och jämföra.

Om temperaturen regleras duger 2 veckor bra.
Waggman
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2015-05-23 10:55
Ort: Järfälla

Re: Bismak jäst, vad trött jag blir

Inläggav Waggman » onsdag 2018-01-17 12:40

Om du har möjlighet att Kallkrasha så kan det såklart också hjälpa en hel del...
Waggman
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2015-05-23 10:55
Ort: Järfälla

Re: Bismak jäst, vad trött jag blir

Inläggav TobiasW » onsdag 2018-01-17 12:42

Det hjälper mycket om man kan ställa jästanken (kylskåps-) kallt några dagar innan en tappar upp på flaska. Att hälla försiktigt vid konsumtion kan också vara bra. Jag har lyckats "förstöra" ett gäng svenska kommersiella brygder genom att inte veta att de var flaskjästa och då fått med jäst i upphällningen till glaset.
TobiasW
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: måndag 2017-04-03 10:07

Re: Bismak jäst, vad trött jag blir

Inläggav Stefan S » onsdag 2018-01-17 13:27

Waggman skrev:Min upplevelse är att ölet behöver längre tid i jäshinken om man jäser vid rumstemperatur. Tyckte alltid att ölen smakade mycket bättre/renare efter 3 veckor innan jag skaffade jäskyl. Det där med att jästen "städar upp" efter sig är nog inte helt sant, men upplevde iaf skillnad. Skulle prova det först. Du kan ju också prova att jäsa i den kallare miljön 4-5 dagar och sen flytta till varmare. Kanske göra en split batch och jämföra.

Om temperaturen regleras duger 2 veckor bra.


Tack för svar.
Men är 12-13 grader för kallt för en ale att starta jäsningen i?
Ska prova en batch stå 3 veckor istället för 2 och se om det gör skillnad. Kan även prova splitta och prova köra en del kallare i starten.

Men tror du flasklagring under längre tid kan göra skillnad på smaken? Den lagringen ska då ske i 12 - 13 grader.
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Bismak jäst, vad trött jag blir

Inläggav Stefan S » onsdag 2018-01-17 13:28

TobiasW skrev:Det hjälper mycket om man kan ställa jästanken (kylskåps-) kallt några dagar innan en tappar upp på flaska. Att hälla försiktigt vid konsumtion kan också vara bra. Jag har lyckats "förstöra" ett gäng svenska kommersiella brygder genom att inte veta att de var flaskjästa och då fått med jäst i upphällningen till glaset.


Tack för svar, ska absolut testa ställa den kallt några dagar innan tappning. Upphällningen är jag försiktig med så det inte kommer med något bottenslam :-)
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Bismak jäst, vad trött jag blir

Inläggav Bee » onsdag 2018-01-17 13:46

Jag skulle fixa en isolerad låda till ditt jäskärl och ställa den i 12°C samt styra temperaturen mha en stc1000 och en värmekälla. Kyl till 15°C innan du tillsätter jästen också. Bättre att den får starta långsamt.

Jag är rätt säker på att din "jästsmak" beror på kombination av fenoler och estrar pga för hög jästemp snarare än just själva jästen.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bismak jäst, vad trött jag blir

Inläggav Stefan S » onsdag 2018-01-17 14:38

Bee skrev:Jag skulle fixa en isolerad låda till ditt jäskärl och ställa den i 12°C samt styra temperaturen mha en stc1000 och en värmekälla. Kyl till 15°C innan du tillsätter jästen också. Bättre att den får starta långsamt.

Jag är rätt säker på att din "jästsmak" beror på kombination av fenoler och estrar pga för hög jästemp snarare än just själva jästen.


Tack Bee
Medans era svar kommit in har jag tagit ett beslut, och dessutom lyckas med konststycket av övertala min sambo att det är ett bra beslut, att det får bli inhandling av ett kylskåp för öl-ändamål.
För denna batch som nu stått varmt 22-24 grader finns det något jag kan göra för att minska fenoler och estrar? Är det meningslöst att ställa batchen som stått nu ca 1 1/2 vecka och jäsningen avtagit i rummet som håller 12-13 grader?
Antar att skadan redan är skedd eftersom jäsningen redan skett och att det inte går att minska resultatet av fenoler och estrar.

Stefan
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Bismak jäst, vad trött jag blir

Inläggav TobiasW » onsdag 2018-01-17 14:53

Estrar och fenoler har väl en tendens att minska med tiden, så om det inte smakar som du vill kan du låta flaskorna stå några veckor till innan du provar igen. Jag gjorde en saison förr våren som var ganska horribel om den inte var snorkall, men framåt hösten var den bra även lite varmare. Men det minskar ju också humlearomerrna så det bör inte vara standardvalet för öltillverkningen.
TobiasW
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: måndag 2017-04-03 10:07

Re: Bismak jäst, vad trött jag blir

Inläggav ekstedt » onsdag 2018-01-17 15:37

Om det smakar jäst i sig så är kallagring det bästa motmedlet.

Om det smakar jästbiprodukter (estrar, fenoler, acetaldehyd etc.) så är är varmlagring bäst.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster