Refraktometer

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Refraktometer

Inläggav maxell » tisdag 2018-01-16 12:44

Jag håller på att förbereda min första körning och håller nu på att fixa fram diverse utrustning. Eftersom jag är biodlare har jag sedan tidigare en refraktometer som jag använder för att mäta vattenhalten i honungen med. När det gäller mätning av honung så siktar man på att vattenhalten ska ligga på under 20%. Den refraktometer jag har är ju primärt gjord för detta. Det jag funderar på är om denna refraktometer även går att använda för att mäta vörtens sockerhalt (lite osäker på begreppen här - är det det som kallas OG). Jag misstänker dock att vattenhalt i honung och sockerhalt i vört ligger i varsin ända av skalan? Är alla refraktometrar likadana, eller är de utfomade specifikt för det man ska mäta? Kan någon hjälpa mig reda ut begreppen lite.

Appropå begrepp så känner jag, när jag läser diverse beskrivningar och recept, att det är en hel del begrepp och förkortningar som jag skulle behöva få lite bättre klarhet i. Finns det någon bra sammanställning som reder ut begreppen för en nybörjare?
Mats Axell, Mjölby
http://www.karlshall.se
maxell
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tisdag 2018-01-16 12:25
Ort: Västra Harg, Mjölby

Re: Refraktometer

Inläggav Falkens » tisdag 2018-01-16 12:46

maxell skrev:Appropå begrepp så känner jag, när jag läser diverse beskrivningar och recept, att det är en hel del begrepp och förkortningar som jag skulle behöva få lite bättre klarhet i. Finns det någon bra sammanställning som reder ut begreppen för en nybörjare?


Kolla om du finner svar på dina frågor här, det stå en del trots att den kanske behöver uppdateras. :-)
http://shbf.se/wiki/index.php/Huvudsida
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Refraktometer

Inläggav maxell » tisdag 2018-01-16 13:42

Hittade precis till BryggarWiki och jag har redan lärt mig lite nytt, bl.a. skillanderna på begreppen SG, OG, och FG som jag nog inte hade riktigt klart för mig.
Att mäta sockerhalt verkar dock vara en liten djungel med alla olika typer av mätvärden som verkar finnas. Ska nog ta min refraktometer, en hygrometer och laborera med lite socker och vatten ikväll så får vi se om det klarnar :D
Mats Axell, Mjölby
http://www.karlshall.se
maxell
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tisdag 2018-01-16 12:25
Ort: Västra Harg, Mjölby

Re: Refraktometer

Inläggav skyking » tisdag 2018-01-16 14:07

Egentligen är alla refraktometer "likadana" och mäter samma sak. För att vara på det klara så är det brytningsindex på provet de mäter och inget annat (liksom en hydrometer mäter densiteten på vätskan).

Det som skiljer är att de har ett mätområde av brytningsindex som är synligt i luppen. Det är främst detta som gör att du troligen inte kommer kunna använda samma refraktometer - man är ju intresserad av att ha en bra upplösning i helt olika intervaller. Sen är det så att en refraktometer för ändamålet ofta är graderad med en proxy-skala då man egentligen är ute efter något annat än brytningsindex (men det går bra att använda en "korrekt" graderad refraktometer också om man bara ser till att man kan räkna ut det man är ute efter).

För att en refraktometer öht skall kunna tänkas vara användbar för bryggning skall du kunna ta ett värde på kranvatten och ta ett värde på vodka om jag räknat rätt (något du bör kunna kontrollera innan bryggdagen så du vet).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster