Vattenfrågor för första satsbryggningen.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Vattenfrågor för första satsbryggningen.

Inläggav Manta » fredag 2018-01-12 13:29

Hej!

Jag är väldigt exalterad då jag ikväll skall göra min första bryggning(en satsbryggd delmäsk) och jag har läst instruktionerna upprepade gånger.
Dock så har ett par vattenfrågor dykt upp...

1) Ön jag bor på verkar ha pH 8.4, är det för alkaliskt för att användas som det är?
2) För spädningen av mäsken efter koket står det att man skall använda kallt vatten. Menas då kranvatten direkt från kranen eller kranvatten som man kokat och kylt igen?

Helen
Manta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 2018-01-12 13:20

Re: Vattenfrågor för första satsbryggningen.

Inläggav STMF » fredag 2018-01-12 13:36

Hej,

1) Det är tyvärr omöjligt att svara på utan att veta mer om vattnet. PH-värdet i sig säger i princip ingenting om man inte vet alkaliniteten. Titta på din vattenleverantörs hemsida och se om inte du kan få mer information om ditt vatten.

2) Det beror på ditt vatten. Är det "normalt driksvatten" i kranen skulle de flesta använda sig av det.

Lycka Till!
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Vattenfrågor för första satsbryggningen.

Inläggav skyking » fredag 2018-01-12 13:40

1) Det är inte pH:t i vattnet som man brukar gå efter utan man brukar titta på karbonatmängderna (i kombination med Ca och Mg). När du mäskar så kommer mäsken sänka pH:t under förutsättning att det inte finns för mycket karbonater och vad som är för mycket beror på vilken malt-sammansättning mäsken har.

Vad är det för öl du skall brygga? Mörkare öl brukar innebära att det klarar sig med högre alkalinitet än ljusa.

2) Tar du vatten direkt från kranen kan det finnas risk för att du får med bakterier. Min erfarenhet är att kommunalt vatten kan ha sån kvalitet att det är ganska liten risk. Vill man vara på den säkra sidan kan man koka och kyla det eftersom det isf tar kol på eventuella bakterier.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vattenfrågor för första satsbryggningen.

Inläggav Manta » fredag 2018-01-12 13:51

Tack STMF och Skyking!

skyking skrev:1) Det är inte pH:t i vattnet som man brukar gå efter utan man brukar titta på karbonatmängderna (i kombination med Ca och Mg). När du mäskar så kommer mäsken sänka pH:t under förutsättning att det inte finns för mycket karbonater och vad som är för mycket beror på vilken malt-sammansättning mäsken har.

Vad är det för öl du skall brygga? Mörkare öl brukar innebära att det klarar sig med högre alkalinitet än ljusa.


Jag hittade följande data för vattnet här:
Ca 32 [32]
Na 1
Mg 4.4
SO4 43
HCO3 61
dH 5.5
pH 8.5

Jag planerar att brygga en IPA. Vad är gränsen för Ca+Mg?
Manta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 2018-01-12 13:20

Re: Vattenfrågor för första satsbryggningen.

Inläggav skyking » fredag 2018-01-12 14:07

Ca+Mg tenderar att motverka karbonater dvs sänka alkaliniteten. På det stora hela tycker jag vattnet ser rätt OK ut, det är inget som du bör behöva oroa dig för i första taget...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vattenfrågor för första satsbryggningen.

Inläggav Manta » fredag 2018-01-12 14:13

skyking skrev:Ca+Mg tenderar att motverka karbonater dvs sänka alkaliniteten. På det stora hela tycker jag vattnet ser rätt OK ut, det är inget som du bör behöva oroa dig för i första taget...


Skönt! Tack igen! Då är det bara att hoppas på det bästa. ;)
Manta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 2018-01-12 13:20

Re: Vattenfrågor för första satsbryggningen.

Inläggav STMF » fredag 2018-01-12 15:12

Jag håller med. Vattnet ser helt ok ut.

Lycka till! :)
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Vattenfrågor för första satsbryggningen.

Inläggav Saint » måndag 2018-01-15 09:15

Som övrig inlägg säger så är vattenbehandling något du kan vänta lääänge med att börja utforska. Du kommer utan problem att brygga kalasöl med det vattnet.
Vill du ändå nörda ner dig lite så börja med att lägga in dina värden i Palmers Nomograph (http://howtobrew.com/book/section-3/und ... nd-mash-ph). Då får du fram ungefär vilken stil som kan vara lämplig för ditt vatten när du använder basmalt.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Vattenfrågor för första satsbryggningen.

Inläggav Manta » tisdag 2018-01-16 19:58

Saint skrev:Som övrig inlägg säger så är vattenbehandling något du kan vänta lääänge med att börja utforska. Du kommer utan problem att brygga kalasöl med det vattnet.
Vill du ändå nörda ner dig lite så börja med att lägga in dina värden i Palmers Nomograph (http://howtobrew.com/book/section-3/und ... nd-mash-ph). Då får du fram ungefär vilken stil som kan vara lämplig för ditt vatten när du använder basmalt.
Haha jag lyckades få fram mash ph 5.73... men misslyckades med att relatera det till colorbaren då den var så mycket kortare.

Aja jag antar att det förtillfället betyder att jag kan brygga vad som helst tills jag fått lite mer erfarenhet...

Detta med ölbryggande är farligt, så många olika hål att nörda ner sig i... det blir så svårt att välja med vad man bör börja med.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Manta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 2018-01-12 13:20


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster