Infektion + gamla råvaror

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Infektion + gamla råvaror

Inläggav lukedaduke » söndag 2018-01-07 18:16

Hej!

Efter ett längre uppehåll med studier har jag bestämt mig för att återuppta bryggning igen. Däremot så har jag två problem jag behöver hjälp med innan jag sätter fart!

Till att börja med har jag haft infektion i mina senaste bryggningar och jag undrar egentligen vad man bör slänga för att vara helt säker. Antar att jäskärl och lakkärl bör kastas, hur ser det ut med flaskor och annat, går det att behålla?

När jag öppnade bryggarskåpet slog det mig att jag har uppemot 40kg okrossad/krossad malt som jag inte använt upp och bäst före datum har passerat sen mer än två år tillbaks. (malten har förvarats svalt, mörkt och hållits förslutet.) Jag har även en hel del humle i frysen förslutet och där bäst före datum och ligger på minst 2 år tillbaks.

Vad jag har förstått så går det att använda gammal malt men att man tappar smak samt kan få ett lågt OG värde. Jag har hört att det går att "kompensera" genom att:

1. Mäska längre tid
2. Höja utbytet
3. Stegmäskning
4. Blanda gammal och ny malt

Hur resonerar ni andra?

/Med vänlig hälsning Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Infektion + gamla råvaror

Inläggav skyking » måndag 2018-01-08 10:09

Jag återupptog bryggningen efter ett längre uppehåll. För mig var det ganska uppenbart med råvarorna då jag redan hade slängt dem, men jag skulle nog säga att det skulle kännas bäst att slänga ifall de har gått mer än två år över bäst-före-datum, men som du säger så är det inget "farligt" med gammal malt - du väljer själv.

I vilket fall som helst tycker jag nog att man efter sånt uppehåll bör vara resettad i sina förväntningar på OG, börja med ett recept där du kan acceptera avvikelser i OG. Jag körde en SMASH med Cascade utan egentliga ambitioner att pricka någon speciell öltyp, den hamnade uppåt 60Ö vilket var OK (men jag hade varit nöjd med 50 eller 70 också).

Mitt lakkärl (i rostfritt) har fått hänga med liksom mitt kokkärl. Har inte sett någon rost på det och eventuella mikroorganismer överlever ändå inte koket. Mina gamla jäskärl har degraderats till att användas till att ha bryggvatten i och att blanda skrotet i. Jag köpte en ny PET-carboy för att jäsa i.

Även slangar har jag införskaffat nya (det också för att de gamla redan varit slängda). Endel kopplingar såg inte kul ut heller (ärgade) och de kasserades. Jag bytte även vörtkylaren, inte för att det kanske behövdes, men jag tyckte immersionskylare var lite väl skrymmande för lägenheten och bytte till plattvärmeväxlare istället (kanske inte helt nödvändigt).

Efter ett kortare uppehåll som ditt så kanske det inte är så noga att tänka igenom utrustningen så att den är komplett, men själv tänkte jag igenom ganska nogrannt alla steg så att jag förvissade mig om att utrustningen var komplett innan jag satte igång.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Infektion + gamla råvaror

Inläggav lukedaduke » måndag 2018-01-08 15:38

skyking skrev:Jag återupptog bryggningen efter ett längre uppehåll. För mig var det ganska uppenbart med råvarorna då jag redan hade slängt dem, men jag skulle nog säga att det skulle kännas bäst att slänga ifall de har gått mer än två år över bäst-före-datum, men som du säger så är det inget "farligt" med gammal malt - du väljer själv.

I vilket fall som helst tycker jag nog att man efter sånt uppehåll bör vara resettad i sina förväntningar på OG, börja med ett recept där du kan acceptera avvikelser i OG. Jag körde en SMASH med Cascade utan egentliga ambitioner att pricka någon speciell öltyp, den hamnade uppåt 60Ö vilket var OK (men jag hade varit nöjd med 50 eller 70 också).

Mitt lakkärl (i rostfritt) har fått hänga med liksom mitt kokkärl. Har inte sett någon rost på det och eventuella mikroorganismer överlever ändå inte koket. Mina gamla jäskärl har degraderats till att användas till att ha bryggvatten i och att blanda skrotet i. Jag köpte en ny PET-carboy för att jäsa i.

Även slangar har jag införskaffat nya (det också för att de gamla redan varit slängda). Endel kopplingar såg inte kul ut heller (ärgade) och de kasserades. Jag bytte även vörtkylaren, inte för att det kanske behövdes, men jag tyckte immersionskylare var lite väl skrymmande för lägenheten och bytte till plattvärmeväxlare istället (kanske inte helt nödvändigt).

Efter ett kortare uppehåll som ditt så kanske det inte är så noga att tänka igenom utrustningen så att den är komplett, men själv tänkte jag igenom ganska nogrannt alla steg så att jag förvissade mig om att utrustningen var komplett innan jag satte igång.


mm det kan nog vara smart att gå igenom utrustningen nogrant och kolla efter kopplingar, slangar, hinkar så allt ser bra ut. Jag får helt enkelt beställa ny malt isåfall, tack så mycket för svar!!!
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster