Min ale har stått för kallt, vad gör jag?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Min ale har stått för kallt, vad gör jag?

Inläggav Stefan S » onsdag 2017-12-20 17:45

Hej
Jag är en färsking med bara 3 bryggningar bakom mig. De 3 har dock gått förvånansvärt bra. Tror hemligheten varit att jag suttit och lusläst varenda forum och lämnat så lite som möjligt åt slumpen. Så tack för alla som berikar dessa forum med erfarenheter och lärdomar.

Nu till mitt problem.
Satte en Ale med WLP029 German Ale/ Kölsch Yeast och det jag hade kvar i maltväg (bas pilsnermalt och Vienna malt).
Min källare har hållt ganska stabila 18 grader så jag tänkte att den efter några dagar i uppe i rumstemp skulle få stå nere i källaren för att spara plats.
Nu är det så att ett fönster varit öppet (märkte jag nu tyvärr) som jag inte visste om såklart och ölet var nere på 12-13 grader. Den har alltså stått i ca 1 1/2 vecka alldeles för kallt.
Tog upp ölen nu och kollade med hydrometern och mina farhågor var besannade. Ett SG på 1.028.
Kan jag rädda denna batch genom att ta upp ölen till värmen inomhus ca 23- 24 grader och hoppas att jäsningen kickar igång igen?
Ska man skaka om ölet? Kan det hjälpa att få igång jäsningen igen eller ska jag bara låta det vara?

Eller är det kört?

Väldigt tacksam för svar
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Min ale har stått för kallt, vad gör jag?

Inläggav skyking » onsdag 2017-12-20 18:19

Utgå aldrig från att det är kört förrän det faktiskt är det.

Steg ett vore att plocka upp den i rumstemperatur igen. Kommer den inte igång så kan du ju ge den en omgång med ny jäst.

Skaka skulle jag nog inte göra om jäsningen en gång har kommit igång iaf...

Se till att fixa ditt fönster till nästa gång. 18C är en utmärkt temperament att jäsa många öl i och källare brukar kunna ha stabil temp året om...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Min ale har stått för kallt, vad gör jag?

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-12-20 19:05

Förutom oturen med källarfönstret så valde du ett dåligt jästemperaturschema. Det bästa är att starta jäsningen vid 18 C för att efter några dagar ställa hinken varmare så att du håller jästen igång ordentligt. När det har jäst klart efter 1-2 veckor kan du med fördel ställa svalare igen.

Känns som du behöver hitta bättre källor att ösa kunskap ur, jag rekommenderar starkt "How to brew".
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Min ale har stått för kallt, vad gör jag?

Inläggav Bee » torsdag 2017-12-21 01:13

skyking skrev:Utgå aldrig från att det är kört förrän det faktiskt är det.

Amen!

skyking skrev:Skaka skulle jag nog inte göra om jäsningen en gång har kommit igång iaf...

Jo för fan, go nuts! Skaka upp i suspension när du tar upp den i temperatur och se till att få upp jästen i suspension flera gånger per dag, och om du kan så öka temperaturen så fort den tenderar till att avstanna.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Min ale har stått för kallt, vad gör jag?

Inläggav Kenneth » torsdag 2017-12-21 08:53

Det är inga problem att ställa den lite varmare.
Jag jäste en gång en lager i mitt garage, efter en köldknäpp frös vörten/ölet ihop till en stor isklump.
Tog in den i tvättstugan som höll runt 14-16 grader och efter att det tinat upp satte igång att jäsa igen.
Det blev en utmärkt pilsner :)

Den jäst du använt gillar dessutom lite svalare temperaturer så du kan faktiskt låta den jäsa vidare i källaren.
Med eller utan öppet fönster.
Enda skillnaden är att det tar längre tid att jäsa ut ölet ju kallare det är.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Min ale har stått för kallt, vad gör jag?

Inläggav skyking » torsdag 2017-12-21 10:07

Bee skrev:Jo för fan, go nuts! Skaka upp i suspension när du tar upp den i temperatur och se till att få upp jästen i suspension flera gånger per dag, och om du kan så öka temperaturen så fort den tenderar till att avstanna.


Haken är förstås att man riskerar att syresätta vörten vilket kanske inte är helt lyckat. Vill man nödvändigtvis ha upp jäst i suspension (om man nu tror att den inte är det av någon anledning) så kan man göra det utan att behöva skaka skiten ur den (som man gör när man tillsätter jästen första gången).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Min ale har stått för kallt, vad gör jag?

Inläggav Bee » torsdag 2017-12-21 10:21

skyking skrev:Haken är förstås att man riskerar att syresätta vörten vilket kanske inte är helt lyckat. Vill man nödvändigtvis ha upp jäst i suspension (om man nu tror att den inte är det av någon anledning) så kan man göra det utan att behöva skaka skiten ur den (som man gör när man tillsätter jästen första gången).


Öppna inte jäskärlet, så får du inte in luft. Syresättning är inte ett problem. Dessutom finns extrakt kvar om jäsningen stannat för tidigt vilket gör att jästen kan ta hand om syret.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Min ale har stått för kallt, vad gör jag?

Inläggav skyking » torsdag 2017-12-21 10:53

Bee skrev:
Öppna inte jäskärlet, så får du inte in luft. Syresättning är inte ett problem. Dessutom finns extrakt kvar om jäsningen stannat för tidigt vilket gör att jästen kan ta hand om syret.


Om han har mätt SG så har han redan gjort detta antar jag. Sen kan man fråga sig i vilken omfattning man kan förvänta sig att jästen tar hand om syret i detta läget.

Annars om man inte öppnat kärlet finns det ändå en vits med att iakta viss försiktighet när man skakar så man inte suger in luft och eventuellt annat som inte har i ölen att göra genom jäslåset...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Min ale har stått för kallt, vad gör jag?

Inläggav Stefan S » torsdag 2017-12-21 14:27

Hej Alla

Tack för all hjälp.
Korrekt att jag öppnat jäskärlet för att kunna mäta SG.
Tog upp ölen och den kröp upp till 20 grader, skakade tunna lite för att försöka få igång jäsningen. Inget resultat, det började inte pluppa igen.
Jag hade en likadan jäst kvar i kylskåpet som ändå började närma sig bäst-före datum.
Jag hällde i 1/2 paketet med jäst i morse innan jag gick till jobbet. Nu bör ju tempen ligga 22 grader ish när jag kommer hem.

Kan detta hjälpa eller har jag "skitit i det blå skåpet" nu när jag hällde den jästen?
Om det börjar jäsa nu igen, hur länge bör den jäsa efter fått en refill av jäst?

Ha ha , är det normalt att reflektera över temperaturer på olika ställen i sin omgivning när man e hembryggare?
Kanske en så nybörjargrej innan man hittat sina ställen för jäsning.
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Min ale har stått för kallt, vad gör jag?

Inläggav Bee » torsdag 2017-12-21 14:47

skyking skrev:Om han har mätt SG så har han redan gjort detta antar jag. Sen kan man fråga sig i vilken omfattning man kan förvänta sig att jästen tar hand om syret i detta läget.

Annars om man inte öppnat kärlet finns det ändå en vits med att iakta viss försiktighet när man skakar så man inte suger in luft och eventuellt annat som inte har i ölen att göra genom jäslåset...


Jäst älskar syre. Syre och glukos ger 14ggr mer energi än bara glukos. Men visst, man kan inte garantera att jästen tar hand om syret, men den tjänar på det.

Nej! "Suger in luft".... Ge dig. Inte ett problem. Har inte en enda gång under alla år jag bryggt öl haft undertryck i jäskärlet när jag skakat på det.

Är det någon annan här som fått jäskärlet att sugar in luft när dom skakat på det?

Jag vill dessutom säga att oxidation av öl under jäsningen inte är ett generellt problem. Det är oftast nybörjare som brygger humlestinna ölstilar som har det problemet. Det är till och med överrepresenterat i diskussionen om oxidering av öl.

Skaka på!
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Min ale har stått för kallt, vad gör jag?

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-12-21 17:09

Bee skrev: Syre och glukos ger 14ggr mer energi än bara glukos.


Och ändå väljer jästen anaerob fermentering framför aerob respiration åtminstone så länge glukoshalten är hyfsat hög.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Min ale har stått för kallt, vad gör jag?

Inläggav Bee » torsdag 2017-12-21 17:41

ekstedt skrev:Och ändå väljer jästen anaerob fermentering framför aerob respiration åtminstone så länge glukoshalten är hyfsat hög.
Ja, frågan är vad den gör med större sockerbitar och syre.
Senast redigerad av Bee torsdag 2017-12-21 21:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Min ale har stått för kallt, vad gör jag?

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-12-21 20:37

Bee skrev: Ja, frågan är vad den gör med större sockerbitar och syre.


Då kan det bli respiration (the Pasteur effect) vilket alltid brukar framhållas som något man ska undvika. Man ska helt enkelt undvika syre förutom vid jäststarten.

Men jag tror inte heller att det är någon risk med syresättning genom att ruska om jäskärlet lite grand i slutet av jäsningen.

Däremot ska man undvika nästade citat i detta forum...
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Min ale har stått för kallt, vad gör jag?

Inläggav Bee » torsdag 2017-12-21 21:05

ekstedt skrev:Däremot ska man undvika nästade citat i detta forum...

Nu förstår jag inte vad du pratar om...
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Min ale har stått för kallt, vad gör jag?

Inläggav Stefan S » tisdag 2017-12-26 19:55

FYI

Alen har pluppat på och jag öppnade upp och tog ett test med hydrometern. Det landade på 1.020, verkar som jag inte får ner det mera, så får väl acceptera det. OG:et var ju på runt 1.060 så styrkan blir väl skaplig, hur det kommer smaka efter primning och några veckor på flaska kan jag inte jag inte sia i. Får hoppas på det bästa.

PS: Källarfönstret fixat, fast funderar på att testa lager och öppna upp det igen ;-)
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

cron