Noob-fråga om jäst

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Noob-fråga om jäst

Inläggav Frithiof » fredag 2017-12-01 09:32

Hallå
Min allra första batch (en ipa) verkade jäsa klart på bara ett par 3 dagar. Min andra batch, med vilken jag har gjort ungefär likadant, står och småputtrar ännu efter två veckor. Är det vanligt att få så stor variation på jäs-tiderna? (Jag lyckades lite bättre med mäskningen till denna andra omgång, fick ett högre OG, nästan så högt som jag ville ha.)

Till den första hade jag jäst som jag gissar heter Nottingham (jag lyckades klippa bort själva namnet på påsen, men bifogar bild). I den andra hade jag US-05. Det kanske är anledningen till den stora skillnaden?

/F
Bilagor
jäst.jpg
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Noob-fråga om jäst

Inläggav skyking » fredag 2017-12-01 09:48

Det beror lite på vad du menar med "småputtrar". Oavsett vilket så skall det bubbla lite då och då en tämligen lång tid, gör det inte det beror det nog på att du har någon läcka. Eftersom det aldrig slutar helt så kan det vara praktiskt att ha någon slags kvantitativ gräns när man anser att jäsningen upphört - är det bara en eller ett par bubblor per minut så kan man betrakta det som färdigjäst (man kan vara observant på FG-värdet om det är avsevärt mycket högre än förväntat).

Det kan också variera hur pass abrupt jäsningen stannar av. Det beror på olika faktorer och bör inte vara någon anledning till oro. Det är normalt ingen fara att vänta med att tappa upp ifall man är osäker på om det är färdigt eller om man helt enkelt inte har tid just då.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Noob-fråga om jäst

Inläggav ekstedt » fredag 2017-12-01 09:52

US-05 jäser ut på 3-4 dagar, efter en dryg vecka kan du tappa.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Noob-fråga om jäst

Inläggav Drake » fredag 2017-12-01 09:56

+1 Den borde vara klar för länge sedan! Kolla SG!!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Noob-fråga om jäst

Inläggav Frithiof » fredag 2017-12-01 10:26

skyking skrev:Det beror lite på vad du menar med "småputtrar". Oavsett vilket så skall det bubbla lite då och då en tämligen lång tid, gör det inte det beror det nog på att du har någon läcka. Eftersom det aldrig slutar helt så kan det vara praktiskt att ha någon slags kvantitativ gräns när man anser att jäsningen upphört - är det bara en eller ett par bubblor per minut så kan man betrakta det som färdigjäst (man kan vara observant på FG-värdet om det är avsevärt mycket högre än förväntat).


Intressant! Trodde det skulle avstanna helt. Men va bra, då vet jag -- flaskning i helgen. Eller inatt när alla somnat :)
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Noob-fråga om jäst

Inläggav STMF » fredag 2017-12-01 10:38

Jäsningen avstannar helt när den är klar. Bubblandet efteråt beror kolsyra som avges och kan påverkas av temperatur och lufttryck.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Noob-fråga om jäst

Inläggav skyking » fredag 2017-12-01 12:19

STMF skrev:Jäsningen avstannar helt när den är klar. Bubblandet efteråt beror kolsyra som avges och kan påverkas av temperatur och lufttryck.


Det låter iofs rimligt att bubblandet beror på att kolsyran tar ett tag på sig att lämna. Men jag är inte övertygad om att jäsningen avstannar helt rent teoretiskt - borde den inte avta exponentniellt på slutet?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Noob-fråga om jäst

Inläggav ekstedt » fredag 2017-12-01 13:12

skyking skrev:Det låter iofs rimligt att bubblandet beror på att kolsyran tar ett tag på sig att lämna. Men jag är inte övertygad om att jäsningen avstannar helt rent teoretiskt - borde den inte avta exponentniellt på slutet?


Nej, den avstannar helt. Jästcellerna känner av att sockerkoncentrationer minskar, och ställer om till viloläge.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster

cron