Suröl med svarta vinbär

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Suröl med svarta vinbär

Inläggav Leffe76 » måndag 2017-08-07 11:33

Hej!

Jag har bryggt ett par gånger tidigare med lite olika resultat men vill testa en suröl då jag har nyplockade svarta vinbär.

Jag vill testa att göra surölen på enklast möjliga vis pga mina bristande kunskaper. Skulle detta fungera tror ni?

- Jag syrar mina svarta vinbär med Lactobacillus (brukar syra grönsaker med Provivabakterien så tänkte köra samma här.)

- Jag mäskar 50/50 vetemalt och pilsnermalt. Jäser med Fermentis Safale S-04.

- Väl klar häller jag på de sura vinbären och låter stå i några veckor. (4 veckor kanske?)

- Fylls på champagneflaskor.

Har jag missat något eller borde jag göra det i annan ordning eller på annat sätt?
Leffe76
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: måndag 2017-08-07 11:25

Re: Suröl med svarta vinbär

Inläggav Bee » måndag 2017-08-07 20:26

Ja, det vanliga sättet är att göra ett suröl först för att sedan smaksätta med frukt/bär.

Kanske inte något man bara svänger ihop efter ett par bryggningar, men det är inte omöjligt.
Läs in dig på berliner weisse, det är nog lättast att börja med. Då syrar man vörten innan kok och har då ingen aktiv bakteriekultur under jäsningen.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Suröl med svarta vinbär

Inläggav Leffe76 » tisdag 2017-08-08 00:48

Tack!

Menar du att ha den på hinken tillsammans med bären efteråt en tid?

Jag ville ju helst inte döda bakterierna utan att få med dem i flaskan. Gör gott för magen och bra ursäkt att dricka en var dag :)
Leffe76
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: måndag 2017-08-07 11:25

Re: Suröl med svarta vinbär

Inläggav Andreashaggstrom » tisdag 2017-08-08 08:08

Om du vill behålla bakterierna kan du pitcha jäst och bakterier samtidigt (eller jästen dagen efter om du vill ge bakterierna lite försprång). Men då skulle jag säga att du får skippa humle. Jag har aldrig jäst surt med s-04 och kan inte uttala mig om det. Men us-05 funkar bra att jäsa sur vört med.
Det vanliga är alltså att du surar vörten/ölen och sedan tillsätter bär, men jag vet inte om din teknik är sämre. Iaf ovanligare :)
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: Suröl med svarta vinbär

Inläggav skyking » tisdag 2017-08-08 10:48

Bee skrev:Ja, det vanliga sättet är att göra ett suröl först för att sedan smaksätta med frukt/bär.

Kanske inte något man bara svänger ihop efter ett par bryggningar, men det är inte omöjligt.
Läs in dig på berliner weisse, det är nog lättast att börja med. Då syrar man vörten innan kok och har då ingen aktiv bakteriekultur under jäsningen.


Har du något förslag på litteratur på ämnet?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Suröl med svarta vinbär

Inläggav Bee » tisdag 2017-08-08 10:53

Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Suröl med svarta vinbär

Inläggav skyking » tisdag 2017-08-08 10:59

Leffe76 skrev:Menar du att ha den på hinken tillsammans med bären efteråt en tid?

Jag ville ju helst inte döda bakterierna utan att få med dem i flaskan. Gör gott för magen och bra ursäkt att dricka en var dag :)


Mjölksyrabakterier är inte alltid några tåliga superorganismer precis. Det finns risk att dessa inte tål syra, humle eller alkohol särskilt bra - vilket skulle vara argumentet att man surar vörten innan vörtkoket. Dessvärre innebär det att du har ihjäl dem efter de gjort sitt jobb. Detta kan också tala emot att syra vinbären separat, visserligen slipper de då humle och alkohol när de skall göra sitt jobb, men frågan är ifall du får tillräcklig syra - man skall ha i åtanke att man ju kommer spä ut syran när man blandar den med vörten. Jag säger inte att det inte går, men man har iaf större möjlighet att få syra ifall man syrar hela vätskan än bara en liten del av den.

Hur bra de klarar sig i den sura miljön man har i magen låter jag vara osagt. Det finns de som menar att bakterierna varken gör till eller från när man dricker dem.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Suröl med svarta vinbär

Inläggav Leffe76 » tisdag 2017-08-08 11:03

Bra tanke där som jag inte tänkt på. Om jag syrar både innan kok samt syrar bären vid sidan om, då borde jag få max syra? :)
Leffe76
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: måndag 2017-08-07 11:25

Re: Suröl med svarta vinbär

Inläggav skyking » tisdag 2017-08-08 12:24

Leffe76 skrev:Bra tanke där som jag inte tänkt på. Om jag syrar både innan kok samt syrar bären vid sidan om, då borde jag få max syra? :)


Ja, med tanke på att du inte har bären med när du kokar. Skillnaden torde dock vara ganska marginell dock med att syra bären.

...och det är inte säkert du vill ha max syra heller...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Suröl med svarta vinbär

Inläggav erne » tisdag 2017-08-08 20:17

Svarta vinbär har ett pH på ca 2,8 och probi mage innehåller lactobacillus plantarum som brukar plana ut kring pH 3,2 så att syra vinbären separat tror jag inte är någon mening med.
erne
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: tisdag 2014-11-11 10:04


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster

cron