grumlig öl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

grumlig öl

Inläggav Chrille » lördag 2017-07-22 10:10

har problem med grumlig öl och mycket bottensats.
hur får man bort det när man ska flaskjäsa? har kört det genom saftsil innan jäsning men verkar inte hjälpa
Chrille
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: torsdag 2017-05-04 11:51

grumlig öl

Inläggav ecmik » lördag 2017-07-22 18:40

Allt du kan göra innan och i jäshinken för att klarna ölen kommer minska bottensatsen. Det mest perfekta är väl att filtrera ölen efter jäsning och sen tillsätta precis rätt mängd ny jäst innan flasktappning. Men det är nog för krångligt gissar jag.

För ett klarare öl (vilket i sin tur är lika med mindre bottensats) så finns det en massa grejer att göra. Bl.a. Protafloc i koket, öka kalciumnivån i bryggvattnet, recirkulera ordentligt (tror jag iaf?). Jäs med högflockande jäst, låt ölen stå och flocka ordentligt. Man kan också kyla ölen för att hjälpa jästen att falla till botten, och också använda gelatin eller andra klarningsmedel efter jäsning (då får man kanske också överväga att tillsätts mer jäst).

Har säkert glömt hälften, men googla runt lite, det finns en massa grejer. Trixet är iaf att minimera grumset innan du tappar på flaska.

Sen måste man självklart se till att ens tappningsmetod inte suger med bottenslammet från jäsningen, men det kanske är självklart..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: grumlig öl

Inläggav Chrille » lördag 2017-07-22 19:53

testade sista bryggningen att filtrera genom saftsil vid tappning men blev ingen skillnad.
har hört att vissa använder gelatin men funderar på om inte jästen följer med då också. verkar krångligt att man ska räkna ut hur mycket jäst man ska tillsätta.
Chrille
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: torsdag 2017-05-04 11:51

grumlig öl

Inläggav ecmik » lördag 2017-07-22 20:31

Chrille skrev:testade sista bryggningen att filtrera genom saftsil vid tappning men blev ingen skillnad.


Det är tekniskt sett ingen filtrering mer än att du tar bort större grejer som humle mm. Jästfiltrering är mycket mycket finare filter och kräver lite extra utrustning.

Chrille skrev:har hört att vissa använder gelatin men funderar på om inte jästen följer med då också. verkar krångligt att man ska räkna ut hur mycket jäst man ska tillsätta.


Har hört lite olika här. Vissa påstår att det inte är några problem att få kolsyra trots gelatin (bla a Brülosophy har jag för mig), andra vågar inte chansa. Finns det ingen kalkylator för sånt?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: grumlig öl

Inläggav skyking » söndag 2017-07-23 20:39

När det gäller gelatin så har jag för mig att traditionell engelsk öl så tillsätter de gelatin (isinglass) i fatet när de kolsyrejäser. Förvisso avlägsnas ju inte jästen från fatet även om man får den att fälla ut.

En annan sak att vara medveten om är att grumlighet kan ha olika orsaker och att åtgärden för att komma tillrätta med den kan variera. Så att någon påstår att gelatin funkar kan ju bero på att det funkar på den orsaken till grumling han har haft, men det behöver inte betyda att det funkar för dig (för att orsaken till din grumling kan vara annan).

En annan metod som funkar i många fall är tålamod.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: grumlig öl

Inläggav SiCN » torsdag 2017-08-17 14:52

Chrille skrev:har problem med grumlig öl och mycket bottensats.
hur får man bort det när man ska flaskjäsa? har kört det genom saftsil innan jäsning men verkar inte hjälpa


Jag kommer göra mig opopulär men jag har haft stor framgång med flaskjäsning efter rejäl kallkrashning plus gelatin eller fiskblåsa. Det sägs att det är för lite jäst kvar då för att kolsyrejäsa men enl min erfarenhet är så inte fallet.

Process:
1.) När ölen är färdigjäst (cirka 2-3 dgr då FG är stabil, säg runt 1,01) ställ hela jäshinken i kylskåpet
2.) Häll fiskblåsa (finns att köpa i olika byrggeributiker) eller gelatin (går att få tag på i varje livsmedelsbutik) jämt över din öl.
3.) Låt det klarna 1-2 dygn.
4.) Flaska ölen i flaskor med en bitsocker per halvliter ungefär.
5.) Vänta tre veckor

Resultatet är öl med genomsnittlig kolsyra med ganska liten bottensats. Viktigt är att du har dina flaskor i kylskåp ytterligare 1-2 dygn innan konsumption, då fastnar bottensatsen ganska rejält i botten på flaskan och du behöver således inte vara överdrivet försiktigt när du häller upp din öl.

Värt att nämna i sammanhanget är att bottensats i sig inte betyder att det är dålig öl utom visar mer på att det är ett öl som gjordes med rejält med "elbow-grease". Att din öl blir inte är kristallklar påverkar inte smaken negativt och jäst är inte heller dålig eller giftigt att få i sig.

Jag själv är dock en total klarningsnörd. Mina öl ska vara så klara som tekniskt möjligt (humledis i kraftigt humlade Ipor eller mjölkigt utseende i Weizen undantaget), men jag går å andra sidan till total överdrift med detta. Jag får helt enkelt glädje att få min öl att se "industriell" ut ;)
SiCN
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: onsdag 2015-08-26 20:41

Re: grumlig öl

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-08-17 16:54

Skrev ett inlägg om ölets klarhet för ett tag sedan, då det finns en hel del missuppfattningar kring detta: https://fabrikorekstedt.blogspot.se/201 ... arhet.html

För att sammanfatta så är det alltså partiklarna i ölet som är problemet, inte de på botten i jäshinken. Och klarheten hos vörten har oftast inte så mycket koppling till klarheten hos det färdiga ölet. WhirlPool och saftsil kan säkert vara bra (jag kör det sistnämnda) men det ger inte klarare öl.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: grumlig öl

Inläggav Christian C » fredag 2017-08-18 12:09

Jag har haft problem med disig/grumlig öl när jag köpt malt från en speciell tillverkare. Bytte tillbaka till min gamla sort och ölen var klar som korvspad efter två dagar på flaska igen. Trodde först det var inbillning och att jag fått något annat problem som gav disig/grumlig öl, men det visade sig trots allt vara malten...
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2015-11-30 16:52

Re: grumlig öl

Inläggav Bobby » onsdag 2017-08-23 09:48

Det beror även på vilken teknik du använder.

Jag har några bra enkla råd som funkar för mig, jag har testat mig fram till dessa själv. Och provat de flesta metoder med blandat resultat.


1. Om du re-cirkulerar under mäskningen (flyttar vört från botten till toppen)
Så försök få till en bra mäsk-tjocklek (liter vatten/kilo malt), då blir mäskbädden som ett filter och fångar upp jättemycket partiklar = väldigt klar vört för min del

2. Använd sedan Karragen i koket, det finns i flera produkter ("MM-klar" från Maltmagnus kör jag, finns även "Irish-moss" mfl.).

3. Ge ölen lite tid i flaskan/fatet och förvara svalt.


Jag behöver inga saftsilar, humlefilter, kallkrascher eller några andra knep, ölen blir klar utan det. Och jag sparar tid genom att skippa det.
Man behöver inte köpa dyr malt av vissa sorter heller som vissa påstår, Vikings billiga pilsnermalt fungerar bra. ÄVEN färdigkrossad, vissa påstår att man måste krossa själv. Visst, om de vill lägga tid på det så kör. När man bryggt MÅNGA batcher så börjar tiden och enkelheten bli en faktor.

Om jag kör utan karragen så får jag en lätt disig öl (men inte grumlig) Disig som jag också uppskattar i pale ales tex. Om jag kör med karragen så har jag en väldigt klar öl, dock ofiltrerad. Bryggerier filtrerar ju ofta för att få en helt kristallklar öl (nåt som kanske inte är helt inne längre).

Rock On! Brygg som tusan.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster