Burkmajs Lager

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Burkmajs Lager

Inläggav Berra » fredag 2017-07-14 13:26

Tack för era svar, jag har inbjudit några provsmakare till kvällen så får vi se så det inte är mina smaklökar som spökar.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Berra
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: söndag 2017-03-05 12:42

Re: Burkmajs Lager

Inläggav rick.lindqvist » fredag 2017-07-14 13:53

Och berätta för guds skull inte vad "felet" är så att du på så vis riskerar att påverka dina vänner i fel riktning.
Användarvisningsbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 258
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: göteborg

Re: Burkmajs Lager

Inläggav ekstedt » fredag 2017-07-14 14:12

skyking skrev:Ett par kommentarer:

* Lagring kan eventuellt avse att man låter ölen stå kvar i jäskärlet en längre tid. Detta skulle eventuellt kunna ventilera bort DMS.
* Dåligt ventilerat kok kan vara en delorsak till att man får ett klent kok. Att koka under lock behöver alltså inte alltid vara nödvändigt då ett lock kan vara förutsättning för att få ett rejält kok. DMS bör kunna koka bort även om man har lock på...

Jag tyckte det lät konstigt att han fått DMS i ölet och din blogpost kanske ger svaret. Det kanske inte är DMS han kände av trots allt? Och då kanske inte punkterna ovan är relevanta för eventuell åtgärd av problemet.


Med "lagring" avsåg jag i jäskärl - med eller utan omtappning - inte i flaska. DMS kommer nog inte ventileras bort i första taget. Den andra punkten förstår jag inte alls, jag misstänker att det saknas någon eller några negationer. Men DMS ventileras bort sämre med lock på. Å andra sidan sidan kan det ändå vara fördelaktigt med lock på om man får ett för klent kok annars.

Det kan absolut vara så att det är något annat än DMS som är boven, jag ville bara reda ut några missförstånd kring DMS som att det skulle kunna lagras bort, att jästen reducerar det eller att man får mer vid en varm jäsning.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Burkmajs Lager

Inläggav skyking » fredag 2017-07-14 16:10

ekstedt skrev:[

Med "lagring" avsåg jag i jäskärl - med eller utan omtappning - inte i flaska. DMS kommer nog inte ventileras bort i första taget. Den andra punkten förstår jag inte alls, jag misstänker att det saknas någon eller några negationer. Men DMS ventileras bort sämre med lock på. Å andra sidan sidan kan det ändå vara fördelaktigt med lock på om man får ett för klent kok annars.
.


Frågan är hur mycket sämre DMS ventileras bort med lock på. Det är ju inte så å t locket stänger in ångan speciellt bra - det är ju trots allt ingen tryckkokare vi talar om utan endast ett lock som högst marginellt ökar trycket.

Detta skall då.ställas i relation med hur mycket locket kan betyda för att få ett ordentligt kok.

Jag är inte så övertygad att om man tar och kombinerar dessa effekter att man får ett (iaf entydigt) resultat att DMS kokar bort bättre utan lock.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Burkmajs Lager

Inläggav rick.lindqvist » lördag 2017-07-15 10:09

Hur gick det?

Berra skrev:Tack för era svar, jag har inbjudit några provsmakare till kvällen så får vi se så det inte är mina smaklökar som spökar.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 258
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: göteborg

Re: Burkmajs Lager

Inläggav Berra » söndag 2017-07-16 20:35

Kanske inte toppbetyg på ölen men burkmajs är det tydligen bara jag som känner, främst i skummet. Kan dock vara så illa att jag uppfattar maltdoften som majs får kanske hålla mig till att brygga IP:or fortsättnigsvis också. Vill dock tillägga att ölen har blivit lite bättre, inte så stark/tydlig doft längre.

Vad har vi för Lager öl som har extra stark malt smak/doft som man kunde köpa för ett test?

Tack så länge
Berra
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: söndag 2017-03-05 12:42

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster