Första bryggningen (större)

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Första bryggningen (större)

Inläggav BaildonS » tisdag 2017-05-09 17:01

Om allt går som jag tänkt skall jag ge mig på min första bryggning - om man bortser från ett par Lilla Köksbryggerisatser.

För bekvämlighetens skull och för att få lite instruktioner till hjälp så beställde jag ett 10 liters kit Belgian Pale Ale SMASH från MM.
Har kollat lite här på forumet, och sett att några rekommenderar just ett SMASH recept för färskingar som jag.

Är lite brydd bara, eller snarare nojig.
Står i receptet:
"Värm 3 l vatten per kilo malt till inmäskningstemperatur 66 °C. Använder du en gryta med t.ex. en insatsstil, silplåt,
eller påse, fyll först upp med vatten så det täcker botten av silen/silplåten eller påsen, beräkna därefter 3 l vatten
per kg malt, när du nått rätt temperatur så stänger du av värmen.
"

Jag kommer köra BIAB i en 35 liters gryta. Men förstår inte riktigt det fetmarkerade (må vara aningen trög).
Har distansgaller, om nu det gör någon skillnad. Så jag ska egentligen bara fylla upp med vatten till distansgallrets överkant?

Tacksam för alla tips, svar jag kan få. Förmodar att det mesta löser sig i stundens hetta, men kan vara bra att reda ut sådan små saker innan.

/BaildonS
BaildonS
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: måndag 2016-04-25 17:01

Re: Första bryggningen (större)

Inläggav STMF » tisdag 2017-05-09 18:01

Tanken är att du ska ha 3 liter vatten som malten ligger i. Så att du inte har 2 liter under gallret och bara en liter ovanför till malten.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Första bryggningen (större)

Inläggav Judgecc » tisdag 2017-05-09 19:32

Du använder allt vatten till din mäsk. Du lakar ingenting. Så 3l gånger malten plus allt lakvatten ska i kastrullen
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Första bryggningen (större)

Inläggav skyking » onsdag 2017-05-10 08:28

Jag kör inte BIAB-själv, men...

Det viktiga är att du har tillräckligt med vatten för att täcka malten väl. 2.5-3L/kg brukar vara lagom vid traditionell mäskning, men om du mäskar på annat sätt kan du behöva öka mängden vatten för att täcka malten, BIAB är en sådan metod. Motsvarande tanke är att du skall räkna bort utrymmet under distansgallret och det utrymme som BIAB-påsen inte fyller ut.

Exakta siffran på hur mycket extra vatten du skall ha kan vara lite lurigt att räkna ut. Ett sätt att räkna är att dels öka för utrymmet under gallret och utöver det räkna med fler L/kg för att kompensera för att BIAB-påsen inte fyller ut kastrullen helt, gissningsvis då räkna med 4L/kg istället.

Det är ingen katastrof ifall du hamnar fel. Det går bra att mäska med både tjockare och tunnare mäsk, det sägs att tunnare mäsk ger tunnare karaktär - annars så kan effektiviteten bli lidande ifall du hamnar rejält fel. En annan metod som vissa använder är att köra med allt bryggvatten(*). Man kan få lite lägre effektivitet så, men om du får för tjock mäsk då så har du nog ett recept som inte passar din teknik (abnormt stor mängd malt).

Sedan återkopplar man sina erfarenheter och tar med sig till nästa bryggning...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Första bryggningen (större)

Inläggav BaildonS » torsdag 2017-05-11 17:10

Tack till Er som svarat.

Här är receptet, eller snarare instruktionerna:
http://maltmagnus.se/image/data/Olkit/instruktion.13.pdf

Så som jag tolkar det så häller jag i vatten över gallret, så det kommer till påsens botten, därefter 3 liter vatten/kg malt.
Hoppas det blir rätt! Kan inte annat än att gå åt helvete.
BaildonS
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: måndag 2016-04-25 17:01

Re: Första bryggningen (större)

Inläggav skyking » torsdag 2017-05-11 17:50

Nej, jag tror inte det går åt helvete. Iaf inte ifall du har en ganska snäll definition på "helvete"

Det värsta som kan hända är väl att vattnet inte räcker för att täcka malten och då torde bara utbyted bli lidande. En sådan eventualitet kan lösas genom att du t.ex. tillsätter mer vatten, gärna uppvärmt till 66C så att vattennivån kommer ovanför malten.

Sen när du vet hur mycket vatten som går åt så kan man räkna ut hur varmt vattnet skall vara för att du skall hamna direkt på 66C för mäsken (men det är ju isf en fråga inför din nästa bryggning). Kolla gärna vad du får för temperatur innan du slår på värmen vid inmäskningen (punkt 4).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 60 gäster