Premiär ölet står på jäsning, och jag har en del funderingar

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Premiär ölet står på jäsning, och jag har en del funderingar

Inläggav Alex_08 » söndag 2017-02-26 01:22

Halloj!

Efter massa research och läsning skaffade jag mig alla grejer jag kan behöva för att brygga öl, har med spänning följt jäsningen av min premiär batch som står och småputtrar sporadiskt i jäsröret.

Min ambition är att brygga med helmäsk men jag gjorde det lite lättare för mig första gången och använde spraymalt, och en liten del karamellmalt som jag mäskade.
Kokningen gick bra, och jäsningen verkar jobba på i hinken. Jag har varit och tappat och smakat/luktat och mätt SG och följt processen av nyfikenhet.

Och nu är det så att jag är lite osäker på vad jag ska göra härnäst. Jag har bestämt mig för att torrhumla ölen (det är en pale ale med columbus/cascade, cascade gick i sent i koket, och ska torrhumlas med cascade), har läst runt lite och
har förstått att tappa över ölen till en ny hink för att torrhumla och "sekundärjäsa" verkar vara ett onödigt riskmoment, och att man kan torrhumla ner i första jäsningen utan problem.

Ölen har nu stått i 7 dagar, första intensiva jäsningen kom igång första natten, och nu har det lugnat ner sig till mera sporadiska bubbel i röret. OG på ölen var 1.060 (lite högre än tänkt), och mäter jag idag
7 dagar senare visar det 1.012. Frågan är då, hur länge ska/bör jag vänta med torrhumlingen? Jag vill allra helst kunna flaska ölen om ytterligare en vecka (nästa lördag), pga jobb och sånt, men har förstått
att för lång torrhumling kan ha negativ inverkan på smaken. Skulle jag kunna torrhumla på säg tisdag kväll (idag Lördag), och flaska på lördag, eller kan jag lika gärna torrhumla nu utan nån negativ effekt? Eller ska jag vänta på
att SG går ner ytterligare?

Sen har jag lite funderingar över beskan i ölen,när jag smakar på ölen nu tycker jag väl att det smakar som ofärdigt öl, inga läskiga bismaker eller så, det känns dom det är påväg åt rätt håll liksom, däremot tycker jag
att beskan är ganska låg, och undrar då om beskan får mera fart i ett senare skede, eller om jag helt enkelt fegat med humlen vid koket.
Humleschemat är som följer på en batch som blev 12 liter i hinken (fick späda lite pga för högt OG)
10g columbus kottar (14.4%) 60 min
7g columbus kottar (14.4%) 30 min
7g cascade (5.5%) kottar 10 min (hade planerat columbus men ändrade mig i sista sekund)

Med noll kunskap knåpade jag ihop receptet i beersmith med 13liter som batch size, och den gav mig 42.5 EBU med ovanstående humleschema, men såhär med facit i hand och efter rätt mycket forumkikande känns det
som jag har fegat lite?

Som kompletterande information har jag använt safale s-04, och ölen har jäst hemma i 22-24 grader, (nästa öl hamnar i källaren som håller 17-18 efter lite mätningar)

Hoppas mina frågeställningar är någorlunda tydliga i detta ostrukturerade inlägg, och att någon kan ge mig lite klarhet, för nu är jag väldigt osäker på hur jag ska göra =)

/Alex
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Premiär ölet står på jäsning, och jag har en del funderi

Inläggav Pistol_76 » söndag 2017-02-26 10:11

Hej. Ölet smakar inte som det kommer att göra innan det har varit på flaska under en tid så det är inget att oroa dig för.
När det kommer till ditt humleschema så är det en smaksak tycker jag. Du har tillräckligt med bitterhumle för att få ut en bra beska men personligen skulle jag haft i lite mer under koket och vid 0min.
När det kommer till torrhumlingen så brukar jag kör fyra dagar innan flaskning och att torrhumla i primären (ingen ide att flytta över i en sekundär eftersom det finns en risk att få in otrevlig saker i ölet). /Peter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pistol_76
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: söndag 2016-07-10 20:52

Re: Premiär ölet står på jäsning, och jag har en del funderi

Inläggav Alex_08 » söndag 2017-02-26 12:04

Pistol_76 skrev:Hej. Ölet smakar inte som det kommer att göra innan det har varit på flaska under en tid så det är inget att oroa dig för.
När det kommer till ditt humleschema så är det en smaksak tycker jag. Du har tillräckligt med bitterhumle för att få ut en bra beska men personligen skulle jag haft i lite mer under koket och vid 0min.
När det kommer till torrhumlingen så brukar jag kör fyra dagar innan flaskning och att torrhumla i primären (ingen ide att flytta över i en sekundär eftersom det finns en risk att få in otrevlig saker i ölet). /Peter


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Okay, då verkar det som jag tänkt rätt då, torrhumlar nu till veckan och flaskar på lördag! Personligen gillar jag öl med bra tryck i beskan, men jag får vänta tills det här ölet är färdigt så får jag se vart det hamnar då!

Tack
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Premiär ölet står på jäsning, och jag har en del funderi

Inläggav Bobby » måndag 2017-03-27 18:55

Hej Alex

Kul att du har börjat brygga!

Bra OG du fick till, det blir toppen.
Högre OG än förväntat indikerar på att du gjort en bra bryggning - Och kanske att du har lite låg brygghus-eff inställd i Beer smith.
Tänk på att testa hydrometern i 20 gradigt vatten och se om den mäter rätt.

Spontant när jag kikar på satsens storlek så ser det lite snålt ut med humlen för en pale ale.
Jag kör runt 100-150g till en sats på 23liter ungefär. Sen torrhumlar jag ca 50g på det. Och vissa tycker jag är snål med humle..
Men jag får till aromatiska öl helt i klass med Ballast Point Sculpin eller Oppigårds Amarillo. Som också kör den utmärkta S-04 jästen förövrigt.

Beskan enligt Beer Smith på 42 "IBU" kan nog stämma rätt bra, 10g Columbus vid 60 min kvar ger rätt mycket beska.
Så där är det nog cool. 42 är ju lagom för en Amerikansk pale ale typ.

Det är väl den aromatiska humlesmaken som blir lite låg - Mitt råd till dig denna gång är att torrhumla rejält i denna batch.
Då räddar du nog upp aromen ändå.

Jag brukar torrhumla i slutet av jäsningen.
5 dagar innan omtappning till flaskningskärl ungefär.

Sen stressar jag aldrig jäsningen, 3 veckor på jästen tycker jag verkar bra.
Det finns många experter på jästid, och många svar.. men de flesta verkar överens om att ca 3 veckor är bra.

Och som sagt, ölen blir god i flaskan - Jag var själv orolig för underligt smakande "grönöl" när jag körde min första batch.
Men ge ölen ett antal veckor i flaskan så blir det gott om du inte tabbat dig rejält med något i processen eller receptet.

Kör hårt.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 58 gäster

cron