Dålig effektivitet, vad göra?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav El_barto » söndag 2016-12-25 11:03

Rocksolid skrev:@el_barto Kör du med två kärl? Det låter som en Braumeister/Grainfater etc, sen när du lyfter ur maltpipan så lakar du med vattnet du värmt bredvid.

@ecmic Det silar skal och eventuellt mjöl, men det hjälper också till att "skölja ur" sockret om man kör ett par varv innan man för över vörten till BK. Det har jag märkt dom gånger jag lakat för fort så får jag ett rätt mycket sämre utbyte än när lakningen sker mycket långsammare.
Det jag försöker säga är att om man sköljer genom maltbädden med vatten inte en gång, utan kanske tre fyra gånger (med samma vatten) för att sedan föra över till BK så får man med sig mer socker.
Kanske samma princip som om du brygger kaffe. När det droppat klart så tar du kaffet och häller igenom sumpen en gång till. Skulle gissa att kaffet blir starkare.

Har givetvis inte gjort vetenskapliga tester på detta utan baserar det på hur det känns :)


Ja, två kärl, dock hembygge.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
El_barto
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2016-04-04 14:25

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav Rocksolid » söndag 2016-12-25 11:41

Då kan du inte återcirkulera på det sätt jag beskriver. ifall du inte lyfter ur pipan och låter det du lakar rinna ner i något annat än din BK och återcirkulerar på det sättet.
Rekommenderar att du provar det nästa gång. Det tillsammans med andra förslag som att ha rätt ph, kolla krossning (jag körde 0.8 när jag hade BM) kommer nog öka ditt utbyte markant.
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav El_barto » söndag 2016-12-25 11:46

Rocksolid skrev:Då kan du inte återcirkulera på det sätt jag beskriver. ifall du inte lyfter ur pipan och låter det du lakar rinna ner i något annat än din BK och återcirkulerar på det sättet.
Rekommenderar att du provar det nästa gång. Det tillsammans med andra förslag som att ha rätt ph, kolla krossning (jag körde 0.8 när jag hade BM) kommer nog öka ditt utbyte markant.


Jag har hittills gjort så att jag haft en vörtspridare som legat över maktbjässen under mäskningen och där låtit vörten recirkulera under hela lakningen.

Det kanske var en dum idé om jag fattat saken rätt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
El_barto
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2016-04-04 14:25

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav Rocksolid » söndag 2016-12-25 18:04

ett rims system återcirkulerar ju under hela mäskningen. Det jag menar är att du ska separera på mäsken och lakningen. Att du låter all vört rinna av när mäskningen är klar för att sedan flytta på maltpipan och hälla över lakvatten (som inte rinner ner i din orginalvört) som du återcirkulerar ett par varv och sedan häller ihop med din orginalvört. Detta kan du upprepa så pass många gånger som du har beräknat lakvatten till.
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav El_barto » söndag 2016-12-25 19:49

Rocksolid skrev:ett rims system återcirkulerar ju under hela mäskningen. Det jag menar är att du ska separera på mäsken och lakningen. Att du låter all vört rinna av när mäskningen är klar för att sedan flytta på maltpipan och hälla över lakvatten (som inte rinner ner i din orginalvört) som du återcirkulerar ett par varv och sedan häller ihop med din orginalvört. Detta kan du upprepa så pass många gånger som du har beräknat lakvatten till.


Då fattar jag. Men då lär jag väl behöva tre kärl?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
El_barto
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2016-04-04 14:25

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav Rocksolid » måndag 2016-12-26 14:59

Japp.
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav Bobby » tisdag 2017-01-10 00:12

En fråga bara:

Har du nåt särskilt mål du vill uppnå?
Vad ligger du på om du brygger en "normal" öl?

Jag kör med två kärl, så processen liknar ju din (BC25 med maltpipa och återcirkulering under mäskning) och fick förra gången 72% Brewhouse Efficiency på en APA som ligger runt 5,3% ABV.
Då slarvade jag lite och lakade alldeles för fort.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster

cron