Mitt första försök slutade i "Gushers"

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Mitt första försök slutade i "Gushers"

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-01-10 10:32

skyking skrev:Sen är jag nog inte sådär överdrivet orolig för syresättning här eftersom det ju skall kolsyrejäsa och då tar väl jästen upp endel av det eventuella syre som finns?


Nej, det kan man inte räkna med. Kolsyrejäsningen har begränsad syrereducerande verkan.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Mitt första försök slutade i "Gushers"

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-01-10 11:08

De senaste inläggen gav mig f.ö. inspiration till ett blogginlägg: "Tre oxidationsmyter".
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Mitt första försök slutade i "Gushers"

Inläggav skyking » tisdag 2017-01-10 11:52

ekstedt skrev:Nej, det kan man inte räkna med. Kolsyrejäsningen har begränsad syrereducerande verkan.


Jag är förvisso ändå inte överdrivet orolig. Det sägs att det är svårt att få i tillräckligt med syre i vörten genom skakning när man tillsätter jästen. Jämför man det med sockerlag som man kokar, inte anstränger sig för att syresätta och som dessutom har betydligt högre sockerhalt så tycker jag har fog för att kolsyrejäsningen bör kunna hantera den syremängden iaf.

Sen kan man kanske diskutera ifall syremängden i head-space är mycket att oroa sig för.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mitt första försök slutade i "Gushers"

Inläggav skyking » tisdag 2017-01-10 11:53

ekstedt skrev:De senaste inläggen gav mig f.ö. inspiration till ett blogginlägg: "Tre oxidationsmyter".


När kommer det?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mitt första försök slutade i "Gushers"

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-01-10 11:57

skyking skrev:Jag är förvisso ändå inte överdrivet orolig. Det sägs att det är svårt att få i tillräckligt med syre i vörten genom skakning när man tillsätter jästen. Jämför man det med sockerlag som man kokar, inte anstränger sig för att syresätta och som dessutom har betydligt högre sockerhalt så tycker jag har fog för att kolsyrejäsningen bör kunna hantera den syremängden iaf.

Sen kan man kanske diskutera ifall syremängden i head-space är mycket att oroa sig för.


Brukar du inte ha problem med oxidering så behöver du givetvis inte oroa dig. Det tyder på att din process inte drar med sig problematiska mängder syre i flaskan.

Men att jämföra med syresättningen vid flasktappningen med den vid huvudjäsningen är helt irrelevant, det är två helt olika situationer och miljöer för jästen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Mitt första försök slutade i "Gushers"

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-01-10 12:00

skyking skrev:När kommer det?


Det blir nog tidigast i mars. Den tredje myten är "HSA är en myt", en meta-myt alltså. Sedan kanske jag hinner komma på några fler tills dess.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Mitt första försök slutade i "Gushers"

Inläggav skyking » tisdag 2017-01-10 13:12

ekstedt skrev:Men att jämföra med syresättningen vid flasktappningen med den vid huvudjäsningen är helt irrelevant, det är två helt olika situationer och miljöer för jästen.


Nähä, jag tänkte mig dock att jästen även vid kolsyrejäsning har viss förmåga att ta upp syre, men det kanske är felaktigt antagande.

Min jämförelse var dock att sätta syremängden i relation till vad jag tänkte mig att jästen skulle kunna tänkas ta upp, och det är flera faktorer som gör att mängden syre borde vara att betrakta som liten.

Som en uppskattning och jämförelse kan man ju anta att man genom kokning av sockerlagen innebär att man kommer ner i 5mg/L, jämför man med 1L headspace som i fallet luft innehåller 240mg syre och man har 1/2L sockerlag så rör det sig om en faktor hundra. Om man tycker/tror det är för mycket syre så bör man nog i första hand givetvis se till att rensa headspacet. Och om det inte räcker så får man ju fundera på vad man skall göra åt resterande 2.5mg? Som jag ser det så är det enda rimliga är nog RDWHAHB (visserligen kan man tvångskolsyra ölen, men jag tror inte det är en nödvändig åtgärd för att undvika oxidering).

Som korallarium så kan nämnas att om man inte oroar sig för syre från sockerlagen så räcker det med att trycka på koldioxid 4 gånger 2 bar (tryck till två bar och släpp ut fyra gånger) för att headspace inte skall ge mer bidrag än sockerlagen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mitt första försök slutade i "Gushers"

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-01-10 13:23

Som sagt, jästen har viss förmåga att reducera syre vid flaskjäsning, men inte alls samma som vid ordinarie jäsning.

Varför du drar upp sockerlagen hela tiden fattar jag inte, den kokas ju och är knappast huvudkällan till oxidering vid paketering. Har man problem med oxidering så finns det ett antal åtgärder att ta till; koldioxid i flaskor och eventuell tapphink, syreaborberande kapsyler m.m.

Anser man sig inte ha problem så är det ju frid och fröjd. Men man kan alltså inte enbart förlita sig på flaskjäsningen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Mitt första försök slutade i "Gushers"

Inläggav skyking » tisdag 2017-01-10 14:06

ekstedt skrev:Som sagt, jästen har viss förmåga att reducera syre vid flaskjäsning, men inte alls samma som vid ordinarie jäsning.

Varför du drar upp sockerlagen hela tiden fattar jag inte, den kokas ju och är knappast huvudkällan till oxidering vid paketering. Har man problem med oxidering så finns det ett antal åtgärder att ta till; koldioxid i flaskor och eventuell tapphink, syreaborberande kapsyler m.m.

Anser man sig inte ha problem så är det ju frid och fröjd. Men man kan alltså inte enbart förlita sig på flaskjäsningen.


Jag tror du missförstod mitt förslag (där sockerlagen har klar betydelse - därav att jag drar upp den hela tiden):

"Något jag brukar göra är att börja med sockerlag direkt från kastrullen. Kokhet sockerlag bör vara rätt dåligt syresatt och (dålig på att ta upp syre). När man sen hävertar över ölen så stoppar man ner häverten i sockerlagen och på så sätt kan man undvika "splashande" lite mer."

Det är ju trots allt i början som det kan uppstå splashande, när man väl fått över lite öl så kommer eventuellt splashande upphöra då häverten är under ölytan. Mitt förslag innebär helt enkelt att man hoppar över den delen och redan från början har häverten under ytan så att säga. Enda problemet här är den mängd syre man har i häverten.

Som följdfråga är då när vi vet att kolsyrejäsningen har viss förmåga att reducera syre, hur stor är då denna förmåga? Dvs hur mycket syre kan man acceptera i sammanhanget? Jag har en känsla av att många famlar rätt mycket i blindo när det gäller detta.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mitt första försök slutade i "Gushers"

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-01-10 14:31

Jag tror inte jag missförstod något. Det är snarare du som har missförstått om du tror att det primärt handlar om att undvika splashande under starten av överföring till jäshink. Syre diffunderar in i vätska med en takt på 1 ppm per timma i en hembryggarsättning. Därtill har du syresättning under själva flaskfyllningen samt eventuellt syre i utrymmet längst upp i flaskan. Själva kontakten med syre är grundproblemet.

Detta finns det som sagt ett helt batteri av åtgärder för att motverka. Det är givetvis inte en tillfällighet att bryggerier lägger ner stora resurser på syrefria tappanläggningar. Att hembryggd öl lätt drabbas av oxideringsrelaterade problem trots flaskjäsning är ett etablerat faktum. Samma problem dras för övrigt många mindre mikrobryggerier med; ofta snålar dessa in på jäskylning och syrefri flasktappning.

Exakt vilka syremängder som är problematiska och hur mycket syre som jästen kan reducera ser jag inte som så intressant att gräva ner mig i. Men för den som vill finns det en del matnyttigt i denna skrift även om den är lite överdriven i sina påståenden emellanåt.
http://www.germanbrewing.net/docs/Brewi ... les-v2.pdf

Olika hembryggare verkar lida av oxidering olika mycket, även med liknande metoder. Sedan beror det också på vilken typ av öl man brygger och hur snabbt man dricker upp den. Ipor och liknande kan lätt bli förstörda efter någon vecka om man inte passar sig. Har man inga problem kan man ju vara nöjd, men det är inte främst tack vare flaskjäsningen utan tack vare att man har en bra process. Har man problem får man vidta åtgärder. Det är inte svårare än så.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Mitt första försök slutade i "Gushers"

Inläggav skyking » tisdag 2017-01-10 15:21

ekstedt skrev:Jag tror inte jag missförstod något. Det är snarare du som har missförstått om du tror att det primärt handlar om att undvika splashande under starten av överföring till jäshink. Syre diffunderar in i vätska med en takt på 1 ppm per timma i en hembryggarsättning. Därtill har du syresättning under själva flaskfyllningen samt eventuellt syre i utrymmet längst upp i flaskan. Själva kontakten med syre är grundproblemet.


Mitt svar var angående att undvika splashande. Det jag menade var att mitt förslag gör det till rätt så mycket till ett icke-problem.

Detta finns det som sagt ett helt batteri av åtgärder för att motverka. Det är givetvis inte en tillfällighet att bryggerier lägger ner stora resurser på syrefria tappanläggningar. Att hembryggd öl lätt drabbas av oxideringsrelaterade problem trots flaskjäsning är ett etablerat faktum. Samma problem dras för övrigt många mindre mikrobryggerier med; ofta snålar dessa in på jäskylning och syrefri flasktappning.

Exakt vilka syremängder som är problematiska och hur mycket syre som jästen kan reducera ser jag inte som så intressant att gräva ner mig i.


Anledningen till att jag tyckte det vore intressant är just frågan om hur långt det är meningsfullt att gå för att undvika få syre i ölet. Jag tror för övrigt många tror de går en längd som de inte går (genom att just förlita sig på myter som kolsyretäcket och liknande). Hur långt behöver man t.ex. gå för att undvika syrekontakt under själva tappningen t.ex?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster