Mycket skum vid syresättning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Mycket skum vid syresättning

Inläggav BengtF » fredag 2015-03-27 09:09

Jag gjorde igår min fjärde batch, något åt ESB-hållet med en hemgjord variant a la Brewster. Mäskade med en rast på 68 grader och lakning på 75-76. Klar vört och moderat humling gjorde att det inte blev mycket grums i filtren (rostfria silar i några steg med ökande finmaskighet) efter koket. När jag skulle syresätta med ballongvisp så bildades det väldigt mycket skum, tämligen fast blekgult men inte smutsfärgat. Vörten var på drygt 12 liter i en 15-liters jäshink och det var sådana mängder skum att jag tog bort den för att kunna syresätta klart och få i jästen. Skummet lade sig inte utan låg i "drivor" i vasken tills jag spolade bort det. (egen notering: jag är för dålig på att ta kort under bryggandet, borde dokumentera mera.) Vad är det för skum och är det önskvärt få bort det? Eller är det så att det är proteiner som man vill ha kvar i vörten?
BengtF
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: torsdag 2015-02-19 11:57
Ort: Göteborg

Re: Mycket skum vid syresättning

Inläggav Falkens » fredag 2015-03-27 09:12

Jag kan inte svara på vad det är men jag har aldrig tagit bort skum vid syresättning. Jag ser det som något positivt!
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Mycket skum vid syresättning

Inläggav BengtF » fredag 2015-03-27 11:48

En följdfråga som inte direkt berör skummet men väl mitt vispande. Jag har sett att vikten av syresättning och olika tekniker diskuteras mycket på forumet. Jag använde Danstars Nottingham ale torrjäst. På deras hemsida står det:
"Nottingham British Ale yeast has been conditioned to survive rehydration. The yeast contains an adequate reservoir of carbohydrates and unsaturated fatty acids to achieve active growth. lt is unnecessary to aerate wort."
Ska man tolka det som att syresättningen inte alls behövs med denna? Är det någon som testat?
BengtF
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: torsdag 2015-02-19 11:57
Ort: Göteborg

Re: Mycket skum vid syresättning

Inläggav Weinkeller » fredag 2015-03-27 14:59

Du behöver i alla fall inte anstränga dig på samma sätt som med en flytande kultur. Jag häller vörten fram och tillbaka tre gånger mellan gryta och hink för syresättning oavsett typ av jäst. Det ska inte vara några problem så länge man har tillräckligt med jäst. Det finns flera vägar till samma mål här..
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Mycket skum vid syresättning

Inläggav peterg » fredag 2018-02-09 22:30

Jag syresatte min vört med diffusionsten och pump och fick 1 decimeter skum mitt 15 liters jäskärl. Bör jag ta bort det eller ska jag vispa ner den innan jag tillsätter min rehydrerade torrjäst?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Mycket skum vid syresättning

Inläggav STMF » fredag 2018-02-09 22:46

peterg skrev:Jag syresatte min vört med diffusionsten och pump och fick 1 decimeter skum mitt 15 liters jäskärl. Bör jag ta bort det eller ska jag vispa ner den innan jag tillsätter min rehydrerade torrjäst?
Bara låt det vara. Det lägger sig av sig självt.

Skickat från min TA-1004 via Tapatalk
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Mycket skum vid syresättning

Inläggav Drake » lördag 2018-02-10 00:22

Eller för att använda Star-sans motto. ”Don’t fear the foam”
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster