Bryggverk - hur mycket tid sparar man ?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Bryggverk - hur mycket tid sparar man ?

Inläggav dagw » torsdag 2018-10-18 17:16

Lakar flödeslakning hink i hink och det brukar normalt gå bra men tar ju en stund. Sist gick det uselt då flödet blev minimalt ( troligen för finmalt pga jag slarvade med min svårinställda Corona ). 2 h 40 minuters lakning för 19 liter är ju rätt drygt o ksk svenskt rekord i seg lakning (?) och ksk inte bra för vörten heller? Funderar på att köpa bryggverk och frågan är då hur mycket tid jag sparar och om det kan bli stopp i lakningen även där?
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Bryggverk - hur mycket tid sparar man ?

Inläggav Djonk » torsdag 2018-10-18 17:56

Kan tro att man sparar mest tid med någon form av no sparge, typ kylbox med bazooka eller BIAB om man vill slippa risk för stopp helt. Går ju att mäska och koka lite kortare också om man vill, se http://brulosophy.com/projects/short-shoddy/ för inspiration.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Bryggverk - hur mycket tid sparar man ?

Inläggav Drake » torsdag 2018-10-18 19:16

Coronan funkar ju utmärkt när man biabar, men annars kanske det är bättre med en riktig kross och inte en kvarn. Tror inte man sparar någon tid alls med ett bryggverk, inte i jämförelse med biab i alla fall.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Bryggverk - hur mycket tid sparar man ?

Inläggav skyking » fredag 2018-10-19 09:39

Det beror ju väldigt mycket på din nuvarande utrustning och vilket bryggverk du funderar på att byta till. Rent generellt kan man ju inte säga något, men iaf det faktum att det kallas för bryggverk är inget som påverkar (allt annat lika) såklart. Endel bryggverk som jag fluktat på verkar köra någon slags RIMS-BIB, ser egentligen inte att man vinner någon tid jämfört med vanlig BIB - jämför man däremot med hink-i-hink så jämför man ju lite bananer och apelsiner (skillnaden ligger i att BIB är snabbare än hink-i-hink).

Din lakningstid tycker jag låter som lång. Jag har liknande uppställning och lakar betydligt snabbare. Notera att om du kan värma sötvörten direkt så är inte laktiden något som adderar till bryggtiden speciellt mycket.

Kanske kan du lösa dina problem utan att köpa ett bryggverk, men det är klart att om du köper en färdig lösning så sparar du iaf betydande tid på själva problemlösningen...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Bryggverk - hur mycket tid sparar man ?

Inläggav dagw » fredag 2018-10-19 11:32

skyking skrev:Det beror ju väldigt mycket på din nuvarande utrustning och vilket bryggverk du funderar på att byta till. Rent generellt kan man ju inte säga något, men iaf det faktum att det kallas för bryggverk är inget som påverkar (allt annat lika) såklart. Endel bryggverk som jag fluktat på verkar köra någon slags RIMS-BIB, ser egentligen inte att man vinner någon tid jämfört med vanlig BIB - jämför man däremot med hink-i-hink så jämför man ju lite bananer och apelsiner (skillnaden ligger i att BIB är snabbare än hink-i-hink).

Din lakningstid tycker jag låter som lång. Jag har liknande uppställning och lakar betydligt snabbare. Notera att om du kan värma sötvörten direkt så är inte laktiden något som adderar till bryggtiden speciellt mycket.

Kanske kan du lösa dina problem utan att köpa ett bryggverk, men det är klart att om du köper en färdig lösning så sparar du iaf betydande tid på själva problemlösningen...


Det här blev ju så nära totalstopp man kan komma. Normalt tar det nog bara en timme kanske. Köper jag ett bryggverk så blir det nog en Braumeister 20 L ( om inte hon som bestämmer sätter stopp). Gillar kvalitet.
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Bryggverk - hur mycket tid sparar man ?

Inläggav MCMLXXXII » måndag 2018-10-22 22:40

Största förtjänsten med ett bryggverk skulle jag säga är förenkling och standardisering. Allt känns enklare även om man kanske inte sparar jättemycket tid.
Själv valde jag en Grainfather framför en Braumeister då den senare skulle behövt vara något fantastiskt mycket bättre med tanke på priset. Har definitivt inte ångrat mig.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster