Pinsamma misstag

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Pinsamma misstag

Inläggav Ölofsson Brewing » tisdag 2014-09-30 09:51

Första fatkolsyrningen vi gjorde.

Vi hade hört att det skulle vara superbra att torrhumla i fatet, humlearomer älskar vi alla ju. Mycket riktigt så slängde vi i 50gr pellets utan någon påse (d'oh) ställde trycket på 12.5PSI i rumstemperatur och stoppade glatt in fatet i kylen för kolsyrning.

En vecka senare ska vi testa att tappa upp en god amerikansk brown ale torrhumlad och fin. självklart sätter humlepelletsgeggan igen dip tuben och allt är igensatt innan vi ens fått ut en droppe. Jaha tänker vi. lättar trycket genom säkerhetsventilen på fatet och öppnar locket. Big mistake... En fullständig skumkaskad står som en kanon ur toppen på fatet och vi försöker förgäves hitta öppningen och sätta för locket igen. (kolsyretrycket hade ju landat någonstans omkring 3.8 volymenheter då vi ställde trycket i rumstmep och sen stoppade allt i 6 gradig kyl). Självklart hittas inte öppningen och locket går inte att sätta på, samtidigt står det ölskum på hela jävla heltäckningsmattan i vårt bryggrum i källaren. Grabbar tag i skiten och in i duschen med allt. fullständigt nerslabbad med brown ale står jag sedan i duschen med 3 cornelius fat och försöker få ner trycket i vårt överkolsyrade fat, samtidigt som vi fösöker häverta över allt till ett nytt fat utan att få med allt humlegrums igen... cirka 4 timmar. Och jo just det. Allt detta såklart samtidigt som vi höll på med en annan bryggning.
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
Användarvisningsbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 15:21

Re: Pinsamma misstag

Inläggav assistredo » fredag 2014-10-03 01:37

Man tittar ju ibland på en och annan "instruktionsfilm" i hembryggning på Youtube. Det är inte alltför ovanligt med rekommendationer om att ta sig en hembryggd under tiden. Hm.. (en :? )
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Pinsamma misstag

Inläggav Tröjan » söndag 2014-10-05 20:29

Bryggde 20 liter Kölsch igår som jag delade upp på två 10 liters batcher från en 25 liters hink som jag låtit allt rinna ut i från grytan.
Allt gick kanonbra fram till att jag satte i jästen och såg min rena desinficerade 25 liters hink stå kvar där jag låtit den stå och rinna av...

I dag jäser det som tusan i kylen och jag sitter här och funderar på om det ska gå att dricka överhuvudtaget.
Tröjan
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: onsdag 2014-09-24 22:48

Re: Pinsamma misstag

Inläggav Falkens » söndag 2014-10-05 20:40

assistredo skrev:Man tittar ju ibland på en och annan "instruktionsfilm" i hembryggning på Youtube. Det är inte alltför ovanligt med rekommendationer om att ta sig en hembryggd under tiden. Hm.. (en :? )


Den skriver man under på... man kan säga att vissa saker bli lite.. anourlunda :lol:
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Pinsamma misstag

Inläggav Brewsnail » måndag 2014-10-06 10:55

Extra stout, eller inte...

För lite drygt två veckor sen skulle jag brygga en Extra Stout. Precis när jag mäskat in, på spisen, sa spisen POFF. Inte bra, ut med spisen och en massa sånt tjafs. Efter mycket om och men med mäsktemperaturer som pendlade mellan 65 och 69°C så verkar det kunna bli en ok Imperial Stout, flaskade den i lördags. Kom nämligen fram till att jag inte skulle kunna göra det jag tänkt mig, så då blev det nåt annat istället, som enligt Murphys lag måste bli den bästa öl jag någonsin bryggt, eftersom jag inte kommer kunna göra den igen. Ok, inte så himla pinsamt, utan det där med att förklara för frun att all spilld vört hände efter att spisen smällde, skvimpade en del när jag drog ut spisen.

Så igår var det dags igen, tänkte att det skulle funka bättre nu. Så fel jag hade, jag blev distraherad när jag vägde upp malten, vilket tydligen resulterade i 2,7 kg basmalt, istället för 3,7. När jag sen mätte pre boil SG så tyckte jag det var lite konstigt att jag låg 4 punkter under där jag borde, problemet var att jag bara kollade sista siffran, jag låg 14 punkter under. OG slutade på 1,056 istället för 1,069. Ska bli intressant att se vad det blir av det.

Nästa bryggning blir en Saison.
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Pinsamma misstag

Inläggav TripleJr » måndag 2014-10-06 18:34

Pinsamt misstag:

Att primärjäsa dubbel-IPA i en brettkontaminerad jäshink.
Blev varse om det idag, när jag lyfte på locket till sekundärkärlet (helt nytt) och såg en väldigt tunn hinna över ölet.
Har därmed antagligen fått ner bretten i ett helt nytt kärl.
Kul!
Dock smakade det helt ok.
FÖLJDFRÅGA:
Bör jag buteljera trots bretten?
Användarvisningsbild
TripleJr
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: tisdag 2014-08-26 18:25

Re: Pinsamma misstag

Inläggav VsX » måndag 2014-10-06 22:25

TripleJr skrev:Pinsamt misstag:

Att primärjäsa dubbel-IPA i en brettkontaminerad jäshink.
Blev varse om det idag, när jag lyfte på locket till sekundärkärlet (helt nytt) och såg en väldigt tunn hinna över ölet.
Har därmed antagligen fått ner bretten i ett helt nytt kärl.
Kul!
Dock smakade det helt ok.
FÖLJDFRÅGA:
Bör jag buteljera trots bretten?


Se till att det jäser ut riktigt väl först bara (till minst 1.006-1.008 någonstans). Jag tycker att brett-IPA kan vara rätt gott...
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 150
Blev medlem: söndag 2010-09-19 18:43
Ort: Stockholm

Re: Pinsamma misstag

Inläggav martinb » onsdag 2014-10-08 08:08

Bryggning av en svart IPA (samtidigt som en Blonde) för ett par år sedan. Vi hade vid det laget grytor av olika storlekar 36l och 24l.
Snåla som vi var så lakades det ut ca 22 liter till 24l-kastrullen för den svarta IPAn...

Vi pluggade in båda våra induktionsplattor som stod på Patriks köksgolv och började sakta men säkert värma vörten. Som vi gjorde på den tiden då så körde vi första 30 min av uppkoket med lock på och lock av därefter för att snabbare komma till kok. Alla har olika saker att stå i både i köket och i badrummet och plötsligt hörs en röst från köket. "DET KOKAR ÖVER!"

Svarta IPAn kokar över och det är vört på köksgolvet samt på och under induktionsplattorna. Fort som fasen, av med plattorna och kittlarna. En snabb överblick visar att vi kan efter lite städande fortsätta med blonden utan problem men plattan med den svarta IPAn behöver torkas och rengöras lite extra. Vi sätter igång en spisplatta på max och ställer upp kitteln där.

Efter mycket om och med och lite torkande så bedömer vi att det är nog är möjligt att starta upp plattan igen och direkt går en propp och med det strömmen i köket! Goda råd var dyra. Ut med plattan igen, av med den fungerande och snabbt, leta fram en ny propp och we've got power! Igång med koket på blonden igen och tillbaka med svart IPAn på spisplattan. Tankar och teorier vädras och vi funderar på ifall det inte blivit nån generell överbelastning på just kökspropparna. Vi beslutar oss för att göra ett nytt test, nu med den strulande plattan inkopplad via förlängningskabel från vardagsrummet. Då belastar vi olika proppar.

Sagt och gjort... sen blir det svart i hela lägenheten... och det finns inga proppar kvar!

Inom en minut har Stefan dragit på sig skor och ytterkläder och begett sig till det lokala Coop och inte många minuter därefter var vi igång igen. Beslutet att inte använda plattan har nu tagits och vi kör den svarta IPAn på spisen tills blonden är klar. Med det gjort så börjar vi öppna induktionsplattan för att ta oss en titt inuti. Det verkar OK enligt oss men vi väljer att inte köra den mer för dagen, förutom ett test via badrummet där det finns jordfelsbrytare. Samma sak händer igen, proppen går. Nu var vi dock förberedda.

Till slut är blonden klar och vi flyttar över den svarta IPAn till den fungerande induktionsplattan och kör igång där. Det dröjer inte länge innan det kokar över igen! Fram en ett korkunderlägg och av med kitteln från plattan och torka fort. För säkerhets skull tas 3 liter vört ut och nu ska det vara lugnt. På med kitteln igen!

Nu händer ingenting. Plattan står på max och under en period på minst 20 minuter står vi som frågetecken och ser hur temperaturen i vörten dalar med mot 91-92 grader. Har vi haft sönder en platta till? Seriöst, hur illa ska det gå idag. Ska vi bara ta och hälla ut vörten och skita i det? Näe, en hembryggare ger inte upp!

Patrik föreslår att vi torkar lite under kitteln, det kan ju vara skit därunder. Sagt och gjort, kitteln lyfts och Patrik torkar med en handduk och tycker att det kändes lite skrovligt under den, så nåt skit är det. En stekspade tas fram och jag sätter mig på huk och gör sig redo för att skrapa då Patrik lyfter kitteln.

- Det är nåt iaf, säger jag och det säger plopp. På golvet ligger korkunderlägget som kitteln stod på för dryga halvtimmen sedan. Tydligen har den fastnat på något klet på undersidan vilket gjort att induktionshällen fått jobba som tusan, men utan direkt kontakt med kitteln. Kvarvarande bryggare i lägenheten sätter sig på golvet och bara gapskrattar, för man kan inte göra något annat. There is no crying in homebrewing.

Till slut blev det en bra öl som vi aldrig kan göra om. Vi gjorde om receptet till en BDIPA och tog hem Brons på SM i klass 11 med den 2012. Inget ont som inte har nåt gott med sig :)
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Pinsamma misstag

Inläggav eric » söndag 2014-10-12 18:57

Alldeles nyss, försökte kyla vörten med plattan på. Efter 10 minuter tyckte jag att det hade gått väldigt långsamt. Lyckades få ner vörten till 50 grader ändå..
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Pinsamma misstag

Inläggav Bee » söndag 2014-10-12 21:23

Klassiker! Den hade jag helt glömt bort.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Pinsamma misstag

Inläggav gedman » måndag 2014-10-13 13:47

Martinb:s historia påminner mig om historien när jag bryggde ölen som blev känd som "Strömlös i Seattle". En kvart in i koket av en imperial stout bestämde jag mig för att flaska öl och drog på vattenkokaren för vatten till sockerlösningen. Vi bryggde då i källaren på ett hyreshus och hade problemet att vi bara hade en 16A-säkring att köra på... Normalt sett skulle säkringen löst ut i källaren men just denna gång gick istället huvudsäkringen till hela källaren - och det blev beckmörkt. Jag tog ett snabbt beslut att ösa i all resterande humle och lät den ligga en halvtimme i det varma vattnet alltmedan jag satt ensam i mörkret utan någon som helst belysning. Med min telefon som ficklampa och de sista 10% batterierna kylde jag allt, tappade över vörten till jäshink och grovsdiskade vår Braumeister. Lämnade bryggeriet vid 01.30 efter att ha sakta trevat mig ut ur källarmörkret när telefonen dog...

Även denna öl blev riktigt bra, en lite obalanserad söt impstout men mycket chokladtoner.
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: Pinsamma misstag

Inläggav Kenneth » måndag 2014-10-13 15:06

Många "dumheter" har man gjort i sin bryggarkarriär :D
Ibland blir resultatet lysande, ibland en katastrof.

Ett rejält misstag som jag aldrig kommer att glömma var när jag för första gången skulle göra en dekoktionsmäskning.
Det skulle bli en oktoberfest/märzen och jag mäskade in hela maltnotan som vanligt vid c:a 40 grader för att var att stega upp med en trippeldekoktion.
Efter c:a 20 minuters värmning av hela mäsken på spisen så tog jag och förde över en tredjedel av mäsken till ett annat kokkärl och satte på det kokkärlet på en annan spisplatta.

Jag rörde runt i dekoktionsmäsken och stannade vid c:a 70 grader för en kort rast där innan jag lät den koka upp.
Efter att ha kokat dekoktioen en stund så upptäckte jag att även modermäsken kokade!
Jag hade glömt att stänga av den plattan.
Ve o fasa, jag lakade ur alltihop med mycket dåligt utbyte, OG 1040 istället för 1056 eller liknande, dessutom jäste det bara ner till 1020.
Det blev väl "öl" men inte alls vad jag förväntat :(
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Pinsamma misstag

Inläggav Brewbro » fredag 2014-10-17 08:52

Igår kände jag mig lite lätt dum. Skulle kolla fg på mitt barley wine, om det hade hänt nåt i sekundären eller så. Fram med Refraktometern och mätte... 1.060!!!? En vecka tidigare låg den på 1.030, vafan är det här!?..
... sen slog det mig ju att man inte kan mäta utjäst öl med refraktometern. Vardagsdum. Har det hänt dig med?
Användarvisningsbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 219
Blev medlem: onsdag 2012-05-23 20:45

Re: Pinsamma misstag

Inläggav TripleJr » torsdag 2014-10-23 22:02

Skulle kyla sockerlag nyss.
Ställde ner kastrullen i ena diskhon med vatten för att kyla.
En trasa gled ned i vattnet.
"Äh, det gör ju inget", tänkte jag.
Sprang ned i källaren med kastrullen, till kärlet och tappade i det.
Dock var jag stressad nog att inte torka av kastrullens botten, så lite vatten från badet droppade i.
I det vattnet hade en disktrasa myst runt.

Vad tror ni?
Blir det flaskbomber för hela slanten?
Användarvisningsbild
TripleJr
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: tisdag 2014-08-26 18:25

Re: Pinsamma misstag

Inläggav ängesbryggarna » torsdag 2015-03-12 14:34

Första tappningen i denna underbara hobby blev lite jobbig. En pilsner, 10 L batch, bara för att testa alla moment. Omtappning till 10L dunk i samband med primningen. Häverten i dunken funkade bra, jag fyller flaskor på löpande band. När hälften är fyllda välter dunken med hävert ner från köksbänken, och sprutar ut halva batchen över mig och sambon som ligger på knä och fluktar nivån i flaskorna på golvet. Rädda det som går, och tappa klart. När jag står och kapsylerar frågar sambon snällt om inte sockerlösningen vi kokade på spisen nyss skulle vara med i flaskorna...?! :(
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron