Bryggdag

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Bryggdag

Inläggav Bee » måndag 2017-09-25 12:57

Bryggde igår en lättöls prototyp av en bitter, en relativt enkel bryggning blev en omständlig och våt bryggning.
Första försöket med min nya Bulldog kross, som funkar fantastiskt bra. Med en tajtare ställning än fabrik får jag samma resultat som med min gamla Husqvarna no. 5 kaffekvarn. Mycket nöjd. Fick exakt samma utbyte som tidigare men mindre mjöl.
Allt gick perfekt fram till kylningen.
När jag samlade varmvatten till disk blev jag störd så jag glömde bort det. Det han rinna ut. Kanske 5 liter på golvet innan jag upptäckte det. (En golvbrunn i bryggeriet blir nästa projekt.)
Lagom till att det var upptorkat och diskning av bryggverk pågick så satte avloppet igen, sköljvattnet som jag pumpar från bryggverket till avloppet började rinna ut på golvet... Ytterligare 3 liter vatten att torka.

Golvet blev rent och ölet är lovande iallafall.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bryggdag

Inläggav Perwaste » måndag 2017-09-25 19:19

:D
Ännu inga upptäckta fadäser hos mig idag, bara det är ju misstänkt... troligen missat någonting som jag med fasa upptäcker så småningom.

Jag gjorde min specialare, ale med stora sena givor med Galaxy och Mosaic, sedan en veteölsjäst på det. En god blandning i mitt husöl. Måste komma på något namn på det bara :D
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Bryggdag

Inläggav worldonaplatter » onsdag 2017-09-27 17:34

IMG_1055 (1).jpg


Kul initiativ!

Igår bryggde jag en Punk IPA klon, som står och bubblar i vardagsrummet.
Cheers!

Björn
Captain's Brewskies
worldonaplatter
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: tisdag 2017-04-11 10:43
Ort: Stockholm

Re: Bryggdag

Inläggav seasteel » måndag 2017-10-02 21:30

Helgen bjöd på sol och en DIPA-ish-bryggning.

Efter mycket velande så valde jag bort Cascade och använde Amarillo, Centennial och Chinook. Torrhumling om en vecka med Amarillo o Chinook.
Missade OG, rejält! Siktade på 1,082 ca och hamnade på 1,070. Jag misstänker att det beror på att jag förra gången fick en sten i kvarnen som krökte axeln lite. Det medför att det är nästan omöjligt att ställa in den, antingen är det mjöl eller hela korn. Ska till nästa bryggning plocka isär eländet och se om jag kan rikta den.
20171001_122826_1506931197077_resized.jpg


Min kegerator brann dessutom, bokstavligen, i fredags så jag ägnade helgen även till att flytta in kranarna i jäskylen så länge som en temporär fix.
20170930_145529_1506931193617_resized.jpg
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Bryggdag

Inläggav worldonaplatter » tisdag 2017-10-17 07:41

Fredagskvällen blev en riktigt bryggarkväll!

Lite trött som det sig bör en fredagskväll i oktober, så hade jag bestämt mig för att efter fredagstacon så var det dags att flaska min Punk IPA klon. Sagt och gjort, lite motvilligt satte jag igång med projektet efter maten. Sen kom jag på den briljanta idén att jag skulle brygga julölen också samtidigt....

Stötte på patrull redan i början, när min Bulldogpump hade stannat. Bara att skruva isär och skölja, och börja om på nytt! Insåg vid inmäskningen att jag gjort ngt fel när jag skrev receptet i Beersmith, och hade alldeles för lite lakvatten. Det var ju trots allt fredag den 13... Fick ett taskigare utbyte än jag tänkt, men kommer nog ändå att landa på en ca 5-6% ABV.

Vid 02.30 var allt städat och rengjort, och jag var trött som f.n :-)

Resultatet blev dock 64 flaskor IPA och 11 liter julstout som står och bubblar så fint nu!
Cheers!

Björn
Captain's Brewskies
worldonaplatter
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: tisdag 2017-04-11 10:43
Ort: Stockholm

Re: Bryggdag

Inläggav Snow » lördag 2017-11-25 19:22

Brygg och flask dag.

Har mäskat och lakat idag, kokar imorgon, lite sämre utbyte än förväntat. Testar oxå recept med topp upp, 10 liter.
Lakade ur runt 10 liter extra som jag kommer toppa upp med. SG pre blev 1,050 ish, vet inte exakt pga för hög temp, sen
de 10 litrarna håller ca 1,030.

Den STORA besvikelsen var dock att jag har flaskat en Scottish Ale som lagrats några månader, men den smakar surt, skit tråkigt har ju längtat efter den. Har ett halvt fat till kvar av den med lite Ek i oxå, men risken är väl att den är keff den oxå, om det inte är för mycket starsan vid sanering av flaskorna som är boven, mer info i morgon, men ett riktigt antiklimax när vi testade den nu mot kvällningen.

Smaken är sur, vad kan ha gått fel om det inte är flaskningen vilket jag inte tror.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Bryggdag

Inläggav Bee » lördag 2017-11-25 19:28

Snow skrev: om det inte är för mycket starsan vid sanering av flaskorna som är boven,

Låter väldigt osannolikt för jag antar att du inte blandat 50:50 med öl och starsan..

StarSan är inte känt för att göra smakpåverkan. Hur smakade provet vid flaskning? Det är troligare att infektionen fanns innan.

Skapa en ny tråd med all information om bryggningen och hur du rengör/desinficerar.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bryggdag

Inläggav Snow » lördag 2017-11-25 20:44

Bee skrev:Låter väldigt osannolikt för jag antar att du inte blandat 50:50 med öl och starsan..

StarSan är inte känt för att göra smakpåverkan. Hur smakade provet vid flaskning? Det är troligare att infektionen fanns innan.

Skapa en ny tråd med all information om bryggningen och hur du rengör/desinficerar.


Vet inte om intresse av en ny tråd finns, men det va en struligt bryggning :P
Skrivit så här i BS :

13/6 Allt gick åt helvete, för mycket malt i pipan, satte igen.
Tröskade på men vetta fan vad den egentliga mäsktempen blev.
Tog ut 36 liter, men drog bara ner 30 liter i en hink, jäste på utav helvete och svämmade över småkaos i jäskammaren, men batchen klarade sig.
1.020 idag den 24/6
31/7 Satte på fat idag, bra smak tycker jag, ska få lagras i matkällaren någon månad, det ena fatet med ekspiraler.
25/11, Flaskade, smakade surt, riktigt jävla antiklimax, får troligen vaska hela satsen
.
:D

Jag fyller diskhon med starsan lösning, fyller flaskan med starsan och sedan sätter jag den på en pip, som det bubblar co från returen på mottrycksfyllaren. På så sätt har jag ingen luft i flaskan vid flaskning, men kvar blir lite starsanskum.

Fick just svar från polaren som testat, han är inte bryggare, han skrev : Intressant smak, fruktig som LIME :mrgreen: :mrgreen:
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Bryggdag

Inläggav Bee » lördag 2017-11-25 21:11

@Snow jag tror infektion var från tidigare, och som du ser så driver det snabbt iväg från ämnet nu. Skapa en ny tråd. :-)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bryggdag

Inläggav Snow » söndag 2017-11-26 22:27

Bee skrev:@Snow jag tror infektion var från tidigare, och som du ser så driver det snabbt iväg från ämnet nu. Skapa en ny tråd. :-)


Det tror jag med, ehuru det andra fatet var lika sur :D, lite nojjig rengöring av faten efter det.... kokande vatten PBW och diskmaskins tablett borde väl ta dö på det mesta ....
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Bryggdag

Inläggav Perwaste » söndag 2017-11-26 23:22

En wienerlager blev det idag, men med Cascade och Citra istället. Gjorde den förra vintern å den blev bra. Hoppas den här också blir det.

Nu är det lagersäsong för mig. Alltid något att trösta sig med i höstmörkret :D
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Bryggdag

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2017-12-03 12:12

Hög tid för bryggning.
Har bryggt mindre i år men klockar nog in på 360-400liter. Året är ju inte slut ännu. :D
Det blir sjätte gången som jag brygger min variant på Tuborg klassik, en Vienna med invert socker.
Men är konservativ vad det gäller humle så det blir Magnum och Saaz som vanligt.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Bryggdag

Inläggav dryg » söndag 2017-12-03 20:32

Bild

Första 20-liters-bryggningen i bulldogen, en Belgisk blond ska det bli. (Flysta blonde från receptdatabasen)

Även fösta gången med förkultur.

Högt SG efter mäskning (vet inte om det är vettigt att mäta få ens)
(Högt jämfört med beräknat)

Men sedan dåligt utbyte vid lakning, inte alls så mycket bortkok som jag trodde så ännu lite lågt efter kok, blev sent bestämt att kompensera med spraymalt vilket förlängde koktiden och smak/aromgivan blev alltså ”tidiga”, höftade i en liten aromgiva efter spraymalten..

Nåja.. det lär bli öl om jästen är ok :)
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Bryggdag

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2017-12-26 13:28

Det bryggs en ljus "jul" öl idag :)
Egentligen en vanlig ljus lager, men det är den mest juliga ölen jag någonsin gjort.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Bryggdag

Inläggav hizzle » tisdag 2020-08-18 16:26

Känns som att en sådan här tråd får väckas va?

Bryggeriet har stått 99% klart alldeles för länge så det var dags att slutföra och prova om det fungerar. Bryggde Humlegårdens West Coast IPA i helgen, men vill inte ta några risker såhär med "ny" utrustning så tillförde humlen som var avsedd för torrhumling i bittergivan istället.

Hade lite inledande temperaturproblem. Värmde upp till 72° i HLT, men efter att ha skjutsat över det MLT så landade det på ungefär 60° istället för 67° som jag ville. Jag kom dock ganska snabbt upp i temperatur efter att ha cirkulerat genom HLT i några minuter. Lakade med 77°.

Cirkuleringen avstannade flera gånger så var tvungen att röra ordentligt i maltbädden. Jag har en LeuterHelix i botten men funderar på om jag ska komplettera med en falskbotten. Tillförde den cirkulerade vätskan via en silikonslang men kanske ska fundera på någon form av dusch? Vill förstås ha en jämn genomströmning.

Jag siktade på att börja koket med 25 liter men kom nog i underkant. Efter kok hade jag 16 liter kvar 1062-isch. Skulle varit 20 liter 1056-isch. Så verkar ok.

Bättre lycka nästa gång!

Fånigt att man bara får ladda upp 256kB. Det är 2020 nu.

cirkulering.jpeg

kok.jpeg
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: söndag 2009-09-27 17:39

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster