Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav ekstedt » onsdag 2014-02-19 15:29

Karl R skrev:Som Ekstedt säger är klart man ska vara försiktig med att hänga ut folk och (små-)bolag. Särskilt om man inte har på fötterna fullt ut. På skalan "Vet - tror - gissar" så önskar jag mig såklart vet. Annars är det svårt att dra lärdom av det. Någons gissning om gröna äpplen är inte spec mkt värd heller. Jag tror detta går bra att genomföra utan att trampa nån på tårna.


Egentligen handlar det inte så mycket om att inte hänga ut folk/bryggerier som jag ser det, utan att inte slänga sig med fina ord om man inte har riktig koll. Jag har inga problem att rejta ett öl lågt (på RateBeer där jag hänger) enbart baserat på att jag inte gillar det, eller skriva i klartext att jag tycker det smakar illa när så är fallet. Tycker jag det smakar burkmajs eller gröna äpplen är det bara att skriva det.

Däremot är jag restriktiv med att skriva att öl är infekterade eller har felsmaker. Då har jag lämnat det rena tyckandet och vill vara ganska säker på min sak. Jag har ofta sett ganska dubiösa påståenden om infekterade öl på bloggar och fora, och ibland brukar jag ställa en motfråga om vilken typ av infektion det handlar om (vilken mikroorganism). Det brukar sällan någon kunna svara på.

Tillägg: det kan vara på plats att påpeka att jag tycker att denna tråden har präglats av en rimlig försiktighet. Ovanstående var en liten sidobetraktelse.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav Ägg » fredag 2014-02-21 22:08

Något som för mig iaf är ett fel då jag inte gillar det är när en öl doftar av blöt hund, kanske det vissa vill kalla för disktrasa? Senast jag kände den doften var Nils Oscar Bordsöl 2,7%
Ägg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 30
Blev medlem: måndag 2013-12-16 02:40

Re: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav vetikatten » lördag 2014-02-22 00:17

Köpte en urquell för att lukta och lära lite om diacetyl, jaså är det den lukten blev det för mig :| . Upplever det som en slags syrlig doft? Kännt den i hembryggd stark porter/stout där jästen troligen inte orkat mer.
vetikatten
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: tisdag 2013-06-25 09:42

Re: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav Extatiskt Rasande » söndag 2014-02-23 11:42

Bra tråd! Jag skulle vilja göra en sån där testkit. Får dra ihop ett gäng i Örebroområdet.

Vanliga grejer jag stör mig på:
Järnsmak. Från vissa bryggerier får jag det ibland, andra alltid. Vissa bryggerier som anses bra köper jag inte eftersom jag tycker att det smakar blod om deras öl. Kanske är det här en smak jag är känslig för.

Kärvhet. Det här associerar jag till överlakning. Känner det oftast i lågalkoholöl. I mina egna öl har jag främst kännt det när jag försökt göra en lättöl på den tunna vörten i slutet, emn jag känner det ibland i mikrobryggda öl också. Känns som att den här smaken borde vara just överlakning av tanniner som man ofta hör om men vad vet jag.

Dåligt utjästa dubbelipor. Är väl kanske egentligen inte en smak även om de här ofta också smakar lite smörigt. Men det är jäkligt irriterande om man är på något hak för ölnördar och betalar en bit över hundringen för att få den senaste superstarka dubbelipan och man får den utan kolsyra men den smakar sött och smörigt. Tycker det säger en hel del om ölhajpen att det går att sälja sånt; kejsaren är inte fullt påklädd (men det är ju bra för alla hipsters så de får nåt att twittra om).
Extatiskt Rasande
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 73
Blev medlem: söndag 2008-01-27 13:56
Ort: Örebro

Re: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav Karl R » torsdag 2014-02-27 08:49

Ang järnsmak eller i vart fall metallsmak, pripps på burk har en bismak av metall.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Föregående

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster