Trött på överhumlade IPA's

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Trött på överhumlade IPA's

Inläggav Ale Bundy » onsdag 2013-07-10 13:47

Nu kommer dom flesta kanske tänka eller skriva "Drick dom inte då!"
Rubriken uppkommer allt som oftast då man går på bolaget och stoppar ner lite nyutkommen Ale i korgen.
Det känns som trenden växer vidare.. 6+ %Vol så humlas ölet till 70+ IBU, när ska det ta slut?
Jag ogillar inte beskt öl, men det verkar vara den enda tanken bryggarna har haft med ölet när det går ut på flaska.
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 226
Blev medlem: onsdag 2011-06-29 13:34
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: Trött på överhumlade IPA's

Inläggav claeseliasson » onsdag 2013-07-10 19:07

Jag har under en längre tid känt likadant. Dock så har jag blivit positivt överraskad på senaste tiden. Flertalet "random" inhandlade välhumlade india pale ale har haft en liten annan betoning, än hur trenderna har sett ut. De har varit mycket mer örtiga i smak, och med en mer balanserad maltig kropp, mörkare än den trendiga amerikanska IPAn. Dessa har ändock varit väldigt humliga.

Så det kanske finns ett ljus i tunneln?
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 117
Blev medlem: onsdag 2012-09-12 14:28

Re: Trött på överhumlade IPA's

Inläggav nils-alf » onsdag 2013-07-10 22:41

Ja verkligen. Skulle velat se lite fler maltiga engelska bitters, porters, mild.
Eller varför inte lite tyska maltiga öl med lite färg?
Jag uppskattar också en IPA men som det är nu är det ljus lager för dom flesta å amerikansk IPA för "finsmakaren"
Användarvisningsbild
nils-alf
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: söndag 2010-11-21 19:54
Ort: Norrbärke

Re: Trött på överhumlade IPA's

Inläggav claeseliasson » onsdag 2013-07-10 23:36

Jag jobbar på bolaget och jag tycker mig märka en positiv trend, det senaste halvåret sisådär, på hur den typiske industri-lager drickaren har börjat slänga med lite allt möjligt gott i korgen. Välhumlat som belgiska diverseheter. Och de är faktiskt intresserade. Kul tycker jag.
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 117
Blev medlem: onsdag 2012-09-12 14:28

Re: Trött på överhumlade IPA's

Inläggav Foodhead 1 » torsdag 2013-07-18 20:45

Jag håller med, och svängde själv tvärt bara för några månader sen från att ha älskat knashumlad öl till att nästan bara vara sugen på belgiskt och jästdrivet. Saison kan nog tänkas komma mer och mer, det har vad jag förstått varit trendigt i Danmark en tid. Och det är skoj. Men min egen häftiga svängning har gjort mig mer ödmjuk inför andras smak. Jag är fortfarande väldigt ointresserad av brittiskt öl, till exempel, men efter att ha fnyst åt belgare för bara något år sen vågar jag inte fnysa åt nåt längre.

Kardemummasumman är hur som helst att enkelriktade trender är ganska tråkiga, men att systemet ändå har ett hyfsat brett utbud att bjuppa på. Kompletterat med lite samköp ur beställningssortimentet och en rejäl dos hembryggt, vill säga.
Användarvisningsbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 353
Blev medlem: torsdag 2012-05-10 00:22


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster