Bryggkollektiv!

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Bryggkollektiv!

Inläggav bjornfb » torsdag 2007-07-05 13:56

 
Hej!
Jag har lite funderingar kring att starta ett bryggsällskap. Vi är ett antal bryggare som vill dela lokal och bryggutrustning. Frågan är hur man organiserar sig. Hur har till exempel ni i Högbergs bryggkollektiv gjort, eller andra liknande sammanslutningar? Jag ställde frågan till Folkhälsoinstitutet (anonymt) och deras svar var att hembryggning inte kräver tillstånd och med hembryggning menas bryggning i hemmet för familjens egen konsumtion. All bryggning utanför hemmet är alltså tillståndspliktigt!

Har någon en legal lösning på detta?

Björn

Är du en messerschmitt? Dela med dig av din kunskap på Spray IQ. http://iq.spray.se/home/
Öl är kultur
Kultur är öl!
bjornfb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 22
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Dvärsätt

Inläggav Johan Håkansson » torsdag 2007-07-05 15:23

Vört är ju inte olagligt att tillverka utanför hemmet. Sålunda kan ni brygga vört tillsammans, för att sedan dela upp brygden och jäsa den till öl i hemmet.
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Användarvisningsbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 352
Blev medlem: måndag 2006-10-23 15:40
Ort: Kalmar

Inläggav Kenneth » måndag 2007-07-09 19:46

Förstår inte riktigt varför man ska fråga FHI.
Vad tror man att man ska få för svar?
Självklart kommer FHI att säga fy och skäms.

Låt bli att fråga FHI och brygg med dina kompisar.
Så länge ni inte säljer ölet så kommer ingen att ifrågasätta vad ni gör i en hyrd lokal.

Förvänta er inte heller att få bidrag till verksamheten eller momsfrihet eller vad det är ni är ute efter.

Överhuvudtaget är det ett konstigt land vi lever i där man kan få pengar för att bedriva en hobby (så länge som det inte gäller alkohol förstås).
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Bryggkollektiv!

Inläggav bjornfb » tisdag 2007-07-10 08:07

 Jag frågade FHI därför att de är de som har tolkningsföreträde när det gäller alkohollagen! De talar om vad som gäller och hur lagen skall tolkas och det tycker jag är bra att känna till. Om jag sen följer det är en annan sak, men då vet jag vad jag gör. Det sista du skriver om att det är ett konstigt land där man kan få pengar för att bedriva en hobby förstår jag inte alls.

Björn



Från: "Kenneth" <kenneth_m_johansson@yahoo.com>
Till: bb_snack@happyaction.dk
Rubrik: [SHBF-Snack] Re: Bryggkollektiv!
Datum: Mon, 09 Jul 2007 19:46:31 +0200

Förstår inte riktigt varför man ska fråga FHI.
Vad tror man att man ska få för svar?
Självklart kommer FHI att säga fy och skäms.

Låt bli att fråga FHI och brygg med dina kompisar.
Så länge ni inte säljer ölet så kommer ingen att ifrågasätta vad ni gör i
en hyrd lokal.

Förvänta er inte heller att få bidrag till verksamheten eller momsfrihet
eller vad det är ni är ute efter.

Överhuvudtaget är det ett konstigt land vi lever i där man kan få pengar
för att bedriva en hobby (så länge som det inte gäller alkohol förstås).

------------------------
Vadå, jag dyster?





Gå in och titta på nätets roligaste filmer just nu eller ladda upp ditt eget bidrag på Spray Crazy. http://crazy.spray.se/
Öl är kultur
Kultur är öl!
bjornfb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 22
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Dvärsätt

Inläggav Dan Nilsson » tisdag 2007-07-10 12:10

(Ursakta att de svenska tecknen saknas, da jag ar pa semester i utlandet.)

Efter alla turer som varit har jag lart mig att det inte handlar om vad det star i lagtexten utan vad som varit avsikten med texten. FHI:s tolkningar ar inte av intresse da deras uppdrag gar ut pa att tolka lagtexten sa att tillgangen pa alkohol minimeras.

Jag ar overtygad att all forsaljning av hemtillverkad ol och troligtvis aven vort skulle fallas av en domstol. Men om man brygger for husbehov hemma, hos grannen eller i annan lokal skulle frias.

Foreningen har idag god kunskap och juridiska kontakter. Om nagon medlem skulle hamna infor domstol, kommer SHBF att hjalpa sa gott de kan.
Användarvisningsbild
Dan Nilsson
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 142
Blev medlem: fredag 2006-10-20 14:31
Ort: JÄRFÄLLA

Bryggkollektiv!

Inläggav Bosse Bergenståhl » tisdag 2007-07-10 13:18

Jag har svårt att tro att försäljning av vört skulle fällas. Det går ju att köpa vörtsirap till vilket bageri som helst. Och skulle man inte få handla med vört ska man inte heller få handla med vörtkoncentrat. Alla bryggbutiker i Sverige skulle bli kriminella... Så levererar man bara jäst och vört separat är det säkert lagligt.



Bosse Bergenståhl

10 jul 2007 kl. 12.10 skrev Dan Nilsson:

(Ursakta att de svenska tecknen saknas, da jag ar pa semester i utlandet.)


Efter alla turer som varit har jag lart mig att det inte handlar om vad det star i lagtexten utan vad som varit avsikten med texten. FHI:s tolkningar ar inte av intresse da deras uppdrag gar ut pa att tolka lagtexten sa att tillgangen pa alkohol minimeras.


Jag ar overtygad att all forsaljning av hemtillverkad ol och troligtvis aven vort skulle fallas av en domstol. Men om man brygger for husbehov hemma, hos grannen eller i annan lokal skulle frias.


Foreningen har idag god kunskap och juridiska kontakter. Om nagon medlem skulle hamna infor domstol, kommer SHBF att hjalpa sa gott de kan.


------------------------
Engagera er mera så blir vi flera
// Danne














malt är gott
Användarvisningsbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 402
Blev medlem: onsdag 2006-10-25 00:31
Ort: Torna Hällestad, Skåne


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster