Sälja öl till lokal pub!

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Sälja öl till lokal pub!

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-05-03 11:00

Bee skrev:@ekstedt om vi pratar starköl ja, men den senare delen handlar om lättöl.


Inte enbart.

Bee skrev:Håller med om att sökfunktion borde användas oftare....


Jag skrev inte om sökfunktionen utan om citeringsfunktionen. Men för all del, sökfunktionen borde användas mer, ja.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Sälja öl till lokal pub!

Inläggav mike85 » onsdag 2017-05-03 14:36

Ok, tack för svar! Det är också så att ägaren till min lokala delikatessbutik är sugen på att sälja någon flaska av mina öl om de landarnunder 3,5%, men det får han alltså inte då även om jag skänker flaskorna?
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Re: Sälja öl till lokal pub!

Inläggav Ölamatören » onsdag 2017-05-03 15:51

ecmik skrev:Inte riktigt on topic kanske, men jag har gått i tankarna att någon gång börja sälja färdig vört istället. Typ "hyra ut" jäshink med ojäst vört, torrjäst, hävert med tapprör. Mottagaren tillsätter själv jästen hemma hos sig, jäser, tappar på egna flaskor och lämnar tillbaka utrustningen efteråt.

Detta borde vara samma som att sälja en hemmabakad limpa va?

@Mike85 On topic så skulle man ju kunna göra så till golfklubben också. Låta dom tappa upp på egna flaskor och sätta egen etikett, alternativt ha egna fat till tapp i baren. Lite mer jobb för dom, men det blir ju verkligen exklusivt och "närbryggt".



Sälja färdig vört får du göra. Finns komersiella bryggerier som gjort det i många år (helsinge). Däremot att klubben skulle köpa färdigvört och jäsa och sälja spricker... De är inte hembryggning så, utan de måste ha samma tillstånd som vilket komersiellt bryggeri som helst och uppfylla de kriterierna
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2014-03-07 11:36

Re: Sälja öl till lokal pub!

Inläggav Bee » onsdag 2017-05-03 15:59

mike85 skrev:Ok, tack för svar! Det är också så att ägaren till min lokala delikatessbutik är sugen på att sälja någon flaska av mina öl om de landarnunder 3,5%, men det får han alltså inte då även om jag skänker flaskorna?

Korrekt, det är olagligt. Öl över 2.25ABV är folköl och MÅSTE produceras av ett bryggeri med skatteupplag. (Se alkohollagen)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sälja öl till lokal pub!

Inläggav Morgan » onsdag 2017-05-03 17:13

Och öl under 2,25% är ändå livsmedel med alla de krav det medför på hygien osv.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Föregående

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster