Sälja öl till företag (ej restaurang/Pub)

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Sälja öl till företag (ej restaurang/Pub)

Inläggav Rocksolid » torsdag 2017-01-26 11:04

Hittar inte riktigt svaren jag söker på nätet så jag slänger ur frågan till den ofantliga kunskapsbas som finns här :)

Hur ligger det egentligen till med att sälja till företag som inte har utskänkningstillstånd?
Dom ska servera på sina events som borde räknas som slutna sällskap. Frågan är egentligen om det måste gå genom systembolaget eller inte.
Någon som har ett definitivt svar?
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Sälja öl till företag (ej restaurang/Pub)

Inläggav Falkens » torsdag 2017-01-26 11:07

// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Sälja öl till företag (ej restaurang/Pub)

Inläggav Bee » torsdag 2017-01-26 11:26

Kolla med kommunen. Deras alkoholhandläggare borde kunna svara.
Min personliga gissning är att svaret blir via systembolaget eller att företaget ansöker om tillfälligt utskänkningstillstånd. Jag tror att försäljningen måste ske genom en av staten/kommunen "kontrollerad" kanal.

Återkom gärna med svaret här i tråden. Högst intressant information.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sälja öl till företag (ej restaurang/Pub)

Inläggav skyking » torsdag 2017-01-26 12:19

Troligen nej, av flera skäl.

För det första så antar jag att du inte har skatteupplag. Oavsett hur du säljer alkohol (som inte är denaturerad) så skall det betalas skatt, för hanteringen tills skatt är betald krävs alltså ett skatteupplag (där man får ha oskattad alkohol). Du får inte ha ett skatteupplag i hemmet dessutom.

För det andra så får inte skattepliktig alkohol säljas till vem som helst, det är bara systembolaget som får göra det. Andra får bara sälja till folk som har tillstånd, normalt utskänkningstillstånd (det finns andra tillstånd som laboratorier kan ha för att kunna köpa etanol).

För det tredje kan det vara så att du måste ha en godkänd process/anläggning för tillverkning av livsmedel för att få sälja den.

Det största problemet är nog det första. Utskänkningstillstånd kan man ordna om man skulle vilja kunna köpa direkt från grossist, jag tror inte slutet sällskap utgör hinder för att söka utskänkningstillstånd. Du kringgår heller inte första problemet genom att sälja via bolaget.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sälja öl till företag (ej restaurang/Pub)

Inläggav Falkens » torsdag 2017-01-26 12:27

skyking skrev:Troligen nej, av flera skäl.

För det första så antar jag att du inte har skatteupplag. Oavsett hur du säljer alkohol (som inte är denaturerad) så skall det betalas skatt, för hanteringen tills skatt är betald krävs alltså ett skatteupplag (där man får ha oskattad alkohol). Du får inte ha ett skatteupplag i hemmet dessutom.

För det andra så får inte skattepliktig alkohol säljas till vem som helst, det är bara systembolaget som får göra det. Andra får bara sälja till folk som har tillstånd, normalt utskänkningstillstånd (det finns andra tillstånd som laboratorier kan ha för att kunna köpa etanol).

För det tredje kan det vara så att du måste ha en godkänd process/anläggning för tillverkning av livsmedel för att få sälja den.

Det största problemet är nog det första. Utskänkningstillstånd kan man ordna om man skulle vilja kunna köpa direkt från grossist, jag tror inte slutet sällskap utgör hinder för att söka utskänkningstillstånd. Du kringgår heller inte första problemet genom att sälja via bolaget.


Han har ett bryggeri... dvs. inte bara "hembryggare"
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Sälja öl till företag (ej restaurang/Pub)

Inläggav skyking » torsdag 2017-01-26 12:35

Falkens skrev:Han har ett bryggeri... dvs. inte bara "hembryggare"


Vad gör han här på hembryggarforumet då;)

Då är det ju bara det där med detaljhandelsmonopolet som sätter käppar i hjulen, dvs att man inte får sälja till vem som helst. Det torde man ju som sagt lösa genom att skaffa tillfälligt utskänkningstillstånd (för kunden).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sälja öl till företag (ej restaurang/Pub)

Inläggav Rocksolid » torsdag 2017-01-26 12:49

Enligt länken som Falkens gav oss så klassar företaget i detta fall in på dom tre punkterna vilket borde göra det möjligt.
Det är heller inte detaljhandel vi pratar om då det inte rör sig om privatpersoner.
Sedermera jag har ju givetvis alla tillstånd.
Sist men inte minst så frågar jag här för att vi har massor med människor som sitter på bra kunskap, vilket jag också skrev i första inlägget ;)

Det känns dock fortfarande inte 100%. Bäst man ringer nån på kommun i alla fall.
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Sälja öl till företag (ej restaurang/Pub)

Inläggav skyking » torsdag 2017-01-26 13:05

Alkohollagen skrev:2 § En partihandlare får sälja varorna till

1. det i 5 kap. 1 § angivna detaljhandelsbolaget,
2. annan partihandlare som har rätt att handla med motsvarande varor,
3. den som har meddelats tillstånd för servering till allmänheten eller stadigvarande tillstånd för servering i slutet sällskap i enlighet med reglerna i 8 kap., samt
4. den som har godkänts som skattebefriad förbrukare enligt 31 e § lagen (1994:1564) om alkoholskatt för användning i teknisk, industriell, medicinsk, vetenskaplig eller liknande verksamhet.

En partihandlare får också föra ut eller exportera varorna. Försäljning får också ske till den som har tillstånd enligt lagen (1999:446) om proviantering av fartyg och luftfartyg.


Jag antar att företaget du vill sälja till inte uppfyller någon av dessa fem punkter...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sälja öl till företag (ej restaurang/Pub)

Inläggav Falkens » torsdag 2017-01-26 13:34

Testa även Skatteverket och se vad de säger.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Sälja öl till företag (ej restaurang/Pub)

Inläggav Rocksolid » torsdag 2017-01-26 16:40

1 a § Serveringstillstånd krävs inte om serveringen
1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och
3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker. Lag (2012:205).

Med andra ord är det grön att sälja till företag som uppfyller ovan nämnda krav utan att gå igenom detaljhandeln (aka systembolaget).
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Sälja öl till företag (ej restaurang/Pub)

Inläggav Falkens » torsdag 2017-01-26 17:14

vad sa skatteverket :-) Eller va det dom som sa det.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Sälja öl till företag (ej restaurang/Pub)

Inläggav Rocksolid » torsdag 2017-01-26 18:03

Missade deras telefontid. Men kvinnan i växeln hänvisade till dessa uppgifter. Ska ringa i morgon för att få det helt 110%
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Sälja öl till företag (ej restaurang/Pub)

Inläggav Ceder » torsdag 2017-01-26 18:03

Rocksolid skrev:1 a § Serveringstillstånd krävs inte om serveringen
1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och
3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker. Lag (2012:205).

Med andra ord är det grön att sälja till företag som uppfyller ovan nämnda krav utan att gå igenom detaljhandeln (aka systembolaget).


Hej, misstänker att infon ovan är från din kommun?

Texten ovan rör dock inte din försäljning och jag är dessvärre rätt säker på att du INTE får sälja till någon som saknar serveringstillstånd (och jag är även rätt säker på att du inte heller får sälja till de som har ett tillfälligt tillstånd för slutna sällskap)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Sälja öl till företag (ej restaurang/Pub)

Inläggav skyking » torsdag 2017-01-26 21:07

Rocksolid skrev:1 a § Serveringstillstånd krävs inte om serveringen
1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och
3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker. Lag (2012:205).

Med andra ord är det grön att sälja till företag som uppfyller ovan nämnda krav utan att gå igenom detaljhandeln (aka systembolaget).


I vilken kontext hittade du ovanstående? Det är viktigt. Jag antar nämligen de är i sån ko text att de avser att utskänkningstillstånd inte behövs för att servera. Jag anta därför att min citerade stycke (som avser krav för att du skall få partiförsälja till dem). Notera att kravet är att de skall ha serverinstillstånd, inte att de skall få servera.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sälja öl till företag (ej restaurang/Pub)

Inläggav Bee » torsdag 2017-01-26 21:27

Där sätter du nog huvudet på spiken @skyking. Det handlar inte om dom får servera, det handlar om dom får köpa. Partihandel punkt 3 säger att dom måste ha ett tillstånd.

Kan tillägga att det faller in i en liknande frågeställning jag har kollat upp.
Min bifirma är registrerad för bl a partihandel med drycker. Om jag vill sälja folköl får jag köpa det från ett bryggeri, men jag får bara sälja det till företag med folkölstillstånd. Inte till privatpersoner, då måste jag gå via en butik.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Nästa

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron