Fat till pub/bar/restaurang

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Fat till pub/bar/restaurang

Inläggav lesonen » onsdag 2017-01-04 21:11

Tjo alla humle mixare!

Har en liten fundering. Håller på och planerar och räknar på ett nano/mikrobryggeri.

Undrar om leverans av fat till restauranger osv.

Vilka storlekar på faten är "standard"?

Är det någon speciell typ av fat dom önskar helst? Keykegs, Cornelius eller engångs?

Tack och bock!
lesonen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 56
Blev medlem: onsdag 2017-01-04 20:57

Re: Fat till pub/bar/restaurang

Inläggav Ceder » onsdag 2017-01-04 22:11

30 (eller 20) liter är vanligast i Sverige. Keykegs - som är ett engångsfat är poppis. Själv kör jag med hedliga 30 liters i rostfritt med D-koppling.

Corny är extremt ovanligt att krogar tar emot.

Har själv ett litet bryggeri som "snart" kommer finnas på ett par lokala ställen i Uppsala/Stockholm och kostnaden för faten är en liten del av totalen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Fat till pub/bar/restaurang

Inläggav Ceder » onsdag 2017-01-04 22:16

Har du tänkt att leva på bryggeriet eller är det mer av en hobby?

Givet att ölen är bra och du kan ta ut ett premiumpris för den så räkna med 2-3 mille exkl. lokal om du skall kunna leva på det (du behöver då brygga och framförallt sälja typ 1000 liter i veckan om du är ensam, har billig hyra och inga krav på hög lön :) )


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Fat till pub/bar/restaurang

Inläggav niklas_n » torsdag 2017-01-05 18:26

Ceder skrev:Har du tänkt att leva på bryggeriet eller är det mer av en hobby?

Givet att ölen är bra och du kan ta ut ett premiumpris för den så räkna med 2-3 mille exkl. lokal om du skall kunna leva på det (du behöver då brygga och framförallt sälja typ 1000 liter i veckan om du är ensam, har billig hyra och inga krav på hög lön :) )


Skickat från min iPhone med Tapatalk


2-3 mille? Det låter extremt mycket, vad har du räknat på då?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Fat till pub/bar/restaurang

Inläggav Ceder » torsdag 2017-01-05 19:17

niklas_n skrev:
2-3 mille? Det låter extremt mycket, vad har du räknat på då?


Tycker jag med :) har dock en kontakt som just flyttat sitt bryggeri och byggt ut kapaciteten något, landade på 3 mille..

Men för att svara på frågan; jo, det är kanske lite högt, kalkylen är dock gjort för att ha utrymme att växa i kapacitet utan större investeringar.

I korthet;
1500 liters bryggverk, ånga (en stor bryggning i veckan)
okej, om man brygger varje dag så behöver man såklart inte det, men om du är själv ser jag inte man hinner mer än 2 bryggningar i veckan.

Mantlade conicals, 4 st.

Glykolkylare (överdimensionerad)

2 brite tanks

Flasklinje (vilket man såklart inte behöver, men om du säljer hälften av din öl på flaska så hinner du inte med att tappa så mycket manuellt om du är själv)

Kylrum (för brites och för lagring) överdimensionerat för att klara dubbel kapacitet.

Pumpar, kylare, slangar, styrning, maltkvarn, litet labb, etc etc.

Men visst, du kan göra det billigare, har en alternativ kalkyl med ett mindre bryggverk (500 liter) mindre tankar, ingen flasklina etc etc. 500 000, men då är det väldigt mycket Frankenbrew över det hela (mjölktankar etc, vilket jag å andra sidan gillar :) ) Problemet med en sån setup är dock att man i princip jobbar jämt samt att det blir svårt att växa. Funkar dock bättre i en bryggpub, då marginalen på det du själv säljer över baren är lite annan ;)



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Fat till pub/bar/restaurang

Inläggav Ceder » torsdag 2017-01-05 19:20

Glömde några poster,
Ex. ett pilotsystem, etc.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Fat till pub/bar/restaurang

Inläggav Falkens » torsdag 2017-01-05 22:58

@ceder
Jag gillar att du delar med dig av dina erfarenheter vad gäller setup och ekonomi. Jag tror det är många som går i tankarna "om man skulle köra igång!" och genom att du redovisar hur det ligger till så är det ett uppvaknade om att... "kanske inte bara och bara"... jo jag själv har tänkt det 1 och 2 och 15 gånger men jag vet inte om det du just beskriver

Så för mig, en bra bit kvar ;-)

Tack
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Fat till pub/bar/restaurang

Inläggav Ceder » torsdag 2017-01-05 23:13

Falkens skrev:@ceder
Jag gillar att du delar med dig av dina erfarenheter vad gäller setup och ekonomi. Jag tror det är många som går i tankarna "om man skulle köra igång!" och genom att du redovisar hur det ligger till så är det ett uppvaknade om att... "kanske inte bara och bara"... jo jag själv har tänkt det 1 och 2 och 15 gånger men jag vet inte om det du just beskriver

Så för mig, en bra bit kvar ;-)

Tack


Tack själv.

Vill inte att folk skall släppa tanken, men det är generellt en god idé att vara realist på det ekonomiska planet :)

I mitt nuvarande bryggeri som jag tidigare nämt har jag kapacitet för att brygga typ 250 liter varje vecka (utrymmet är begränsande, har bara plats för 2 st 300 liters jästankar och en Brite i Sveriges minsta kylrum) Jag har byggt allt själv, fyndat begagnat och lagt otroligt många timmar på det. Kostnad (utan timlön...) är väl 150 - 200 000 so far.. MEN, det finns inte en chans i helvette att leva på det, för att leva på det måste man upp i storlek, men det kostar.

Du kan klara dig på ett 500 liters bryggverk, men det kommer bli slitigt om du inte kan sälja typ hälften själv i egen bar.

Jag är dock ingen expert i ämnet då jag än så långe håller på att skala upp, men jag kan räkna :) Om ni har andra frågor är ni mer än välkomna att ställa dom, men för att inte kapa denna tråd mer föreslår jag att det görs i "BeerMonkey Brewery min resa so far" tråden :)



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Fat till pub/bar/restaurang

Inläggav Falkens » fredag 2017-01-06 00:02

Åter igen, tack!

Jag tror som du säger att man bör ha kontakt med en bar som vill ha en kran för dig... vilket i sig inte borde vara svårt men i alla fall man ska dit :-) Och man ska sälja det man har
/levererar
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Fat till pub/bar/restaurang

Inläggav Ceder » fredag 2017-01-06 00:18

Falkens skrev:Åter igen, tack!

Jag tror som du säger att man bör ha kontakt med en bar som vill ha en kran för dig... vilket i sig inte borde vara svårt men i alla fall man ska dit :-) Och man ska sälja det man har
/levererar


Kanske uttryckte mig oklart.
Om du har bra öl kan du sälja din öl till en pub för typ 50 kr litern. Du betalar dock punktskatt etc. på den ölen, har inte kalkylen framför mig men du har en vinst (innan avskrivningar och lön) på kanske knappt 400 kr per fat. Om du däremot har en egen pub så ökar din vinst till det dubbla (procentuellt sätt)




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Fat till pub/bar/restaurang

Inläggav Ceder » fredag 2017-01-06 00:20

50 kr litern är för övrigt högt räknat, större ställen med hög omsättning köper "hyfsad" öl för 20-30 kr litern :) 50 kr är baserat på "bra, charmigt och lokalproducerat" :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Fat till pub/bar/restaurang

Inläggav Bee » fredag 2017-01-06 10:21

Ja, det där med ekonomin i långa loppet är något inte alla tänker på.
För att få en omsättning på miljonen motsvarar det att sälja ca 2000 flaskor på systemet med 10kr vinst styck eller 50 fat öl med 400kr vinst styck till krogen, varje vecka året om.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Fat till pub/bar/restaurang

Inläggav Ceder » fredag 2017-01-06 10:55

Bee skrev:Ja, det där med ekonomin i långa loppet är något inte alla tänker på.
För att få en omsättning på miljonen motsvarar det att sälja ca 2000 flaskor på systemet med 10kr vinst styck eller 50 fat öl med 400kr vinst styck till krogen, varje vecka året om.

Nja, inte omsättning va :) säljer du 50 st 30 liters fat i veckan för 50 kr/litern är omsättningen snarare 3.750.000 per år.

Skickat från min SM-T530 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Fat till pub/bar/restaurang

Inläggav Bee » fredag 2017-01-06 11:00

Ah förlåt, vinst. Jag är inte ekonom, så jag blandar ihop det där ibland.

Det är iallafall ex moms och det man kan ta lön från. ;-)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Fat till pub/bar/restaurang

Inläggav Janne gnoff Berglund » söndag 2017-03-05 14:27

Kan bara svara efter egna erfarenheter, samt mestadels gällande Sverige, med större vikt på Göteborg.

Stålfat eller engångsfat är väl bland de flesta krogar allmänt accepterade.
Vissa vill gärna "låna" en koppling som passar dina fat, inte alltid helt lätt att få den tillbaka.

30 liter för "normalstarka öl" som är bra och av en stil som är "lättsåld" är rätt standard, 20 liter kan ev vara lättare att sälja in.

KeyKeg har blivit mycket stort i Sverige bland småbryggerier, många ölfokuserade barer har numer sett till att ha kopplingar för detta.
Dolium har fått dåligt rykte och nekas av vissa, liksom KeyKeg är det en del som inte tar emot.
Skulle nog hellre kolla runt med de ställen du hoppas sälja till och höra vad de accepterar.

Cornelius är betydligt svårare att få in på en krog, då många där inte är vana att hantera dessa fat, samt i normalfallet inte har kopplingar som passar.

---

Gällande annat i tråden:
50 kr per liter för en öl som inte kommer från ett "hajpat" bryggeri skulle vara mycket svårt att sälja in på många ställen i Göteborg. Kan kanske funka bättre i andra städer?

Allmänt:
KeyKeg kan vara rätt svårarbetade, gällande fyllning samt ha koll på CO2-nivå så att inte ölen skummar okontrollerat.
För en krog som får ett öl som visar lite problem är det enklare för dem om det är ett "normalt" fat utan påse, utan mer stigarrör och de kan justera CO2-nivån i behållaren där ölen finns snarare än trycket mot påsen.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster