Ständigt dessa versaler

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ständigt dessa versaler

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-01-04 15:07

Lite OT-snack från denna tråd: viewtopic.php?f=2&t=13559&p=82423#p82423

Den språkliga nivån varierar givetvis på bloggar och forum som detta, och så måste det förstås få vara. Dock finns det ju alltid möjlighet att förbättra sig och ett område med förbättringspotential är gödslandet av versaler i början av "namn". Här går jag igenom saken lite mer noggrannt:
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... saler.html

Men för att sammanfatta, namn och beteckningar på begrepp, grupper, kategorier och sorter ska hanteras som vanliga substantiv i svenska, och ska alltså inte ha begynnelseversal förutom i början av satser. Exemple på detta med bäring på hembryggare är

* dryckestyper (öl, cider, mjöd o.s.v.)
* öltyper (även breda kategorier såsom lager & ale)
* maltsorter (förutom produktnamn såsom exempelvis Carafa Special)
* humlesorter
* jäststammar (dock ska det vara versal i Brettanomyces, Lactobacillus o.s.v. av någon konstig anledning)
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ständigt dessa versaler

Inläggav martinb » onsdag 2017-01-04 19:48

Sluta klaga ;) Kolla istället ifall inställningarna för inlägg bland Mjöd & Cider funkar nu!
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Ständigt dessa versaler

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-01-04 22:28

martinb skrev:Sluta klaga ;) Kolla istället ifall inställningarna för inlägg bland Mjöd & Cider funkar nu!


Bra jobbat med Inställningarna! Och så är det 1-1 i OT.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ständigt dessa versaler

Inläggav Drake » onsdag 2017-01-04 22:42

Ot menar du väl? Eller ot menar jag såklart men man måste ju börja en mening med en versal väl?? Eller ska det verkligen vara OT?? :wink:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Ständigt dessa versaler

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-01-05 00:10

Drake skrev:Ot menar du väl? Eller ot menar jag såklart men man måste ju börja en mening med en versal väl?? Eller ska det verkligen vara OT?? :wink:


Jodå, det ska vara OT. Akronymer är ju lite speciella.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ständigt dessa versaler

Inläggav Drake » torsdag 2017-01-05 01:16

Alias då? ekstedt utan E, hur funkar det? Dessutom kan väl inte OT kallas en akronym, eller hur uttalar du den?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Ständigt dessa versaler

Inläggav skyking » torsdag 2017-01-05 09:49

ekstedt skrev:
Jodå, det ska vara OT. Akronymer är ju lite speciella.


Varför är de inte speciella när det gäller IPA?

Bra jobbat med Inställningarna! Och så är det 1-1 i OT.


För övrigt börjar man inte en mening med "och" sådär?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Ständigt dessa versaler

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-01-05 10:04

Drake skrev:Alias då? ekstedt utan E, hur funkar det? Dessutom kan väl inte OT kallas en akronym, eller hur uttalar du den?


Mejladresser och alias är väl lite vilda western. Samma sak som för andra egennamn egentligen. Jag skulle ju kunna kalla mig för ekstedt med gemen även i andra sammanhang. Då får jag förstås räkna med att andra väljer att skriva med versal, vilket för övrigt händer på nätforum titt som tätt.

Visst är OT en akronym, om än med engelskt ursprung. Uttalet följer av stavningen (eller tvärtom egentligen).
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ständigt dessa versaler

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-01-05 10:10

skyking skrev:Varför är de inte speciella när det gäller IPA?


Det är de. Den korrekta stavningen är ipa även betraktad som akronym. I mitt blogginlägg länkar jag till TT och deras skrivregler, och där kan du få det förklarat. Men du kan även lista ut det själv genom att begrunda skillnaden mellan ipa och TT. Eller skillnaden mellan LO och Saf, där du också kan begrunda versalen S.

Vidare kan man på goda skäl betrakta ipa som ett normalt svenskt ord, precis som ufo.

För övrigt börjar man inte en mening med "och" sådär?


Jo, det kan man göra. Professionella skribenter gör det emellanåt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ständigt dessa versaler

Inläggav Drake » torsdag 2017-01-05 10:28

En akronym ska ju kunna uttalas som ett ord och då blir OT ett väldigt konstigt ord, jag gissar att de flesta stavar sig igenom det istället för att uttala det som ett ord och då är det ingen äkta akronym. Finns väl lite olika skolor för hur sträng man ska vara men i det här fallet tycker jag att det är tydligt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Ständigt dessa versaler

Inläggav skyking » torsdag 2017-01-05 10:40

ekstedt skrev:m
För övrigt börjar man inte en mening med "och" sådär?


Jo, det kan man göra. Professionella skribenter gör det emellanåt.[/quote]

Professionella skribenter gör ju allt möjligt tokigt. Varför det skulle utgöra en norm ser jag inte riktigt. Vidare att man kan göra något innebär inte att det är rätt heller...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Ständigt dessa versaler

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-01-05 10:52

Drake skrev:En akronym ska ju kunna uttalas som ett ord och då blir OT ett väldigt konstigt ord, jag gissar att de flesta stavar sig igenom det istället för att uttala det som ett ord och då är det ingen äkta akronym. Finns väl lite olika skolor för hur sträng man ska vara men i det här fallet tycker jag att det är tydligt.


Finns olika uppfattningar ja: https://sv.wikipedia.org/wiki/Akronym.

Jag kör dock på den bredare betydelsen vilket är det enda jag har stött på tidigare. Hursom, nu borde det inte finnas någon osäkerhet kring vad jag menade.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ständigt dessa versaler

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-01-05 11:10

skyking skrev:Professionella skribenter gör ju allt möjligt tokigt. Varför det skulle utgöra en norm ser jag inte riktigt. Vidare att man kan göra något innebär inte att det är rätt heller...


Norm vet jag inte, men att ta lärdom inom ett område från de som har det som yrke ser jag inte som något märkligt. Tvärtom är det en märklig inställning att professionella skulle göra "allt möjligt tokigt". Det kan förvisso finnas lägen då det är olämpligt att efterapa proffsen. Exempelvis så finns det vissa golfslag som proffsen slår som jag som klåpargolfare aldrig skulle försöka mig på. Likaså finns det ibland goda skäl som hembryggare att inte göra likadant som proffsbryggare.

Detta är dock inte ett sådant fall. När det gäller att inleda en mening med "och" eller "men" så är det ett förlegat tabu som man fick lära sig i skolan. Läser man moderna språkvårdare så framhåller de i stället detta som något positivt som skapar bättre flyt i en text. Vilket gissningsvis är skälet till att proffsen använder det greppet.
Senast redigerad av ekstedt torsdag 2017-01-05 12:22, redigerad totalt 1 gång.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ständigt dessa versaler

Inläggav rili » torsdag 2017-01-05 11:10

För övrigt börjar man inte en mening med "och" sådär?


ekstedt skrev:Jo, det kan man göra. Professionella skribenter gör det emellanåt.


skyking skrev:Professionella skribenter gör ju allt möjligt tokigt. Varför det skulle utgöra en norm ser jag inte riktigt. Vidare att man kan göra något innebär inte att det är rätt heller...


Att börja meningar med "och" eller "men" är helt i sin ordning -- därom är alla språkvårdare överens inklusive svenska språkrådet. Att det i vissa texter inte passar är en annan sak. Att hävda att vissa "språkregler" som gällde när man själv gick i skolan är, hmm, lite besvärligt.
rili
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: tisdag 2015-02-10 17:18


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster

cron