Föreläsa - ta betalt?!

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Föreläsa - ta betalt?!

Inläggav joelholmquist » torsdag 2016-12-08 10:17

För ett tag sedan grävde jag ner mig i mina böcker och på nätet och förkovrade mig om ölets tidiga historia.
Det blev en föreläsning á la powerpoint med efterföljande ölprovning. De 5 personerna uppskattade detta och snart
blev jag anlitad att föreläsa om öl i bibeln och klosterölens framväxt för en större publik (fortfarande för att jag tyckte det var kul)
MEN efter det....fick jag genast två förfrågningar till och frågan om vad jag tar betalt för en föreläsning med efterföljande ölprovning :-o !?!

Ehhmm.. är det någon av er som föreläst/hållit ölprovning mot betalning? Vad bör man ta för 1h föreläsn. + 1-1,5h provning (exkl. ölet)?
Användarvisningsbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: torsdag 2009-11-19 00:09

Re: Föreläsa - ta betalt?!

Inläggav skyking » torsdag 2016-12-08 10:35

Ett förslag är nog att jämföra med vad andra tar betalt för ölprovning (som jag tycker är ganska snarlik tjänst)

T.ex. tar Helsingborgs Bryggeri tydligen 250kr/person för bryggerivisning med ölprovning, minsta grupp 10pers. Det skulle bli 2500kr för en mindre grupp. Notera dock att detta är ett pris inklusive allt. Om du inte tillhandahåller lokal för provningen så bör det minska priset. Sen måste du fundera på ifall din tjänst är bättre eller sämre än de du jämför dig med och justera priset därefter.

Om du gör det I någon nämnvärd omfattning så behöver du nog skatta för pengarna som en företagare. Du bör också fundera på om utskänkningstillstånd behövs.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Föreläsa - ta betalt?!

Inläggav joelholmquist » fredag 2016-12-09 01:03

Alright!
Men om man låter dem själva inhandla öl i sitt slutna sällskap (efter en lista på inköp från mig) och jag endast tar betalt för föreläsningen
behövs väl inget utskänkningstillstånd va?

Detta kommer nog göras väldigt sporadiskt. Skatteverket tyckte inte att det var skäl nog att starta eget, utan snarare gå som nån' slags "hobbyverksamhet"

Bra med jämförelser av olika provningar, tack. Ska kolla runt.
Användarvisningsbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: torsdag 2009-11-19 00:09

Re: Föreläsa - ta betalt?!

Inläggav Ceder » söndag 2017-01-08 17:48

joelholmquist skrev:Alright!
Men om man låter dem själva inhandla öl i sitt slutna sällskap (efter en lista på inköp från mig) och jag endast tar betalt för föreläsningen
behövs väl inget utskänkningstillstånd va?

Detta kommer nog göras väldigt sporadiskt. Skatteverket tyckte inte att det var skäl nog att starta eget, utan snarare gå som nån' slags "hobbyverksamhet"

Bra med jämförelser av olika provningar, tack. Ska kolla runt.


Jag tar 1500 + moms, för ideella föreningar eller annat brukar jag dock bjuda på momsen och ibland resekostnaden (om det är nära)

Se här för mer info http://www.beermonkeybrewery.se/foretagsevent/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Föreläsa - ta betalt?!

Inläggav Ceder » söndag 2017-01-08 18:03

joelholmquist skrev:Alright!
Men om man låter dem själva inhandla öl i sitt slutna sällskap (efter en lista på inköp från mig) och jag endast tar betalt för föreläsningen
behövs väl inget utskänkningstillstånd va?

Detta kommer nog göras väldigt sporadiskt. Skatteverket tyckte inte att det var skäl nog att starta eget, utan snarare gå som nån' slags "hobbyverksamhet"

Bra med jämförelser av olika provningar, tack. Ska kolla runt.


Och för att svara på frågan gällande utskänkningstillstånd också;

Om din kund köper in ölen så är det inte din fråga/ansvar, men om man hårddrar det kan det betyda att din "kund" faktiskt behöver skaffa ett tillfälligt tillstånd för slutna sällskap (tillämpningen av reglerna skiljer sig mellan olika kommuner) dock är det väldigt få som skaffar ett tillstånd för en mindre företagsintern (om det nu är ett företag) sammankomst. För stora prylar (ex. kick-off för 100tals medarbetare) är läget dock ett annat :)

Lycka till!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Föreläsa - ta betalt?!

Inläggav skyking » måndag 2017-01-09 18:50

Ceder skrev:Och för att svara på frågan gällande utskänkningstillstånd också;

Om din kund köper in ölen så är det inte din fråga/ansvar, men om man hårddrar det kan det betyda att din "kund" faktiskt behöver skaffa ett tillfälligt tillstånd för slutna sällskap (tillämpningen av reglerna skiljer sig mellan olika kommuner) dock är det väldigt få som skaffar ett tillstånd för en mindre företagsintern (om det nu är ett företag) sammankomst. För stora prylar (ex. kick-off för 100tals medarbetare) är läget dock ett annat :)


Kan tilläggas att om du åker ut till kunden så hade det ändå varit tillfälligt tillstånd som krävts. Du kan inte söka permanent utskänkningstillstånd för en ambulerande verksamhet...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Föreläsa - ta betalt?!

Inläggav Ceder » måndag 2017-01-09 19:47

skyking skrev:
Kan tilläggas att om du åker ut till kunden så hade det ändå varit tillfälligt tillstånd som krävts. Du kan inte söka permanent utskänkningstillstånd för en ambulerande verksamhet...


Sant, men det är ju rätt ointressant i sammanhanget.... (då det i detta fallet inte är den som håller i provningen som skall söka tillståndet)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Föreläsa - ta betalt?!

Inläggav joelholmquist » tisdag 2017-01-10 00:25

Ok, det skiljer sig kommuner emellan alltså Där ser man.
Nåväl, det är mindre sällskap som är på tapeten just nu iaf. Blir det större sammanhang får jag kolla upp det noggrannare. Tack!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: torsdag 2009-11-19 00:09

Re: Föreläsa - ta betalt?!

Inläggav Ceder » tisdag 2017-01-10 08:05

joelholmquist skrev:Ok, det skiljer sig kommuner emellan alltså Där ser man.
Nåväl, det är mindre sällskap som är på tapeten just nu iaf. Blir det större sammanhang får jag kolla upp det noggrannare. Tack!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Lagen skiljer såklart inte, men tillämpningen av den skiljer mellan kommunerna.. (baserat på egen erfarenhet)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster