Maltmagnus nya poängsystem

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Maltmagnus nya poängsystem

Inläggav HaXXXeroviche » onsdag 2016-08-17 21:06

Jag kikade innan helgen på att köpa nya rostfria jäskärl från maltmagnus samt temperaturstyrning.
I måndags la jag ordern och noterade att priset på dessa prylar gått upp ca 10%. Köpsugen som jag var struntade jag i detta och genomförde beställningen. Idag såg jag att jag hade fått ett mail från MM med information om ett nytt poängsystem där man får poäng för varje order som man kan använda som valuta vid senare köp. Det blev ju då uppenbart för mig att detta är ett sätt för dom att öka vinstmarginalen och knyta kunder till framtida köp.

Jag personligen är inte särskilt förtjust i dessa poängsystem som många brancher och aktörer använder då jag känner att jag blir idiotförklarad. Det finns väl ingen som tror att konsumenten tjänar på detta i fråga.
Jag är normalt ingen trogen kund när det kommer till näthandel och detta får mitt intresse för MM att svalna en hel del.
Vad tycker ni övriga hembryggare? Är jag bara en gnällig gubbe som har för många I-landsproblem eller känner ni likadant?
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 120
Blev medlem: torsdag 2015-06-25 19:27

Re: Maltmagnus nya poängsystem

Inläggav Judgecc » onsdag 2016-08-17 21:15

Håller med. Bättre att pressa priserna. Personligen är jag inte trogen någon som säljer råvaror eller utrustning i denna hobby. Horar gärna runt då jag känner mig redigt blåst av svenska bryggbutiker många gånger.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Maltmagnus nya poängsystem

Inläggav Drake » onsdag 2016-08-17 21:48

+2 på den!
Dessutom verkar det som om kartellagarna inte gäller för bryggbutiker. :wink:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Maltmagnus nya poängsystem

Inläggav DaggeN » torsdag 2016-08-18 11:14

Håller fullkomligt med! Kommer troligen inte att handla mer från MM.

Skickat från min C6603 via Tapatalk
DaggeN
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: tisdag 2013-08-06 11:17

Re: Maltmagnus nya poängsystem

Inläggav tomlyx » torsdag 2016-08-18 16:47

Vad är det som är så uppseendeväckande med detta. Dagligvaruhandeln kör ju med detta system i syfte att göra kunder trogna. Inte struntar ni väl att handla mat för det?
tomlyx
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 21
Blev medlem: lördag 2015-06-13 06:45

Re: Maltmagnus nya poängsystem

Inläggav HaXXXeroviche » torsdag 2016-08-18 20:21

Jag personligen har inga medlemskort hos varken ICA, mekonomen eller andra aktörer. Förstår givetvis att andra uppskattar sådant men jag är inte en av dom. Om man tänker steget längre inser man att man som konsument inte tjänar på sådana här system. Att jag nu surnat till lite extra är nog för att jag handlade efter prishöjningen men inte fick några bonuspoäng. När det rör sig om en order på 10 tkr vill jag iaf få några poäng som man kan plocka ut i lite humle eller liknande. Jag ska inte måla fan på väggen än då jag. Inte varit i kontakt med MM om detta än. Återkommer efter det.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 120
Blev medlem: torsdag 2015-06-25 19:27

Re: Maltmagnus nya poängsystem

Inläggav gurkburk » torsdag 2016-08-18 21:22

Returnera och lägg en ny beställning, eller förklara för MM din avsikt så kanske du får poäng ändå?
Peter Ström
Ordförande HBF Källarknut https://www.facebook.com/kallarknut
gurkburk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: söndag 2016-07-24 14:44
Ort: Örebro

Re: Maltmagnus nya poängsystem

Inläggav HaXXXeroviche » torsdag 2016-08-18 21:39

Returnera gör jag inte men jag har skickat ett välmenat mail till dom och förklarat situationen. Inväntar svar.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 120
Blev medlem: torsdag 2015-06-25 19:27

Re: Maltmagnus nya poängsystem

Inläggav niklas_n » torsdag 2016-08-18 22:35

För det första tycker jag att det är ganska patetiskt med en så löjlig rabatt. Köpa för 1000kr och spara en tia...
Dessutom har de ju smyghöjt en massa priser på senaste tiden och är snart dyrare än Humlegården på varenda grej de säljer.

Små exempel jag noterat.

Höjt priset på jäst till 89kr förut 79kr. Också reapriset är höjt till 44,5kr, yeastbay kostar 20kr mer.
Flera amerikanska humlesorten kostar både 10 och 20kr mer än humlegården per 100gr.
De rostfria prylarna skall man inte tala om. Bra mycket billigare att köpa exempelvis från Danmark.

Dessutom kan de inte accepera mottagarfrakt eftersom de vill ha vinsten på fraktkostnaden. De har de själva sagt i mail.
Nej på Maltmagnus blir det inget mer handlande för min del iaf.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Maltmagnus nya poängsystem

Inläggav Rocksolid » fredag 2016-08-19 12:49

Låter lite som att framgången har stigit dom åt huvudet. Upp som en sol, ner som en pannkaka.
Handlade en gång av MM, urusel service och kundmottagande. Var första och sista gången.
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Maltmagnus nya poängsystem

Inläggav st1 » fredag 2016-08-19 14:54

Jag upplever också att jag har blivit dåligt bemött av Malt Magnus kundservice. Nu mera undviker jag att handla från dem om jag kan.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Maltmagnus nya poängsystem

Inläggav Morgan » fredag 2016-08-19 14:56

Jag har handlat en hel del på Maltmagnus tidigare och har aldrig haft problem där. Vilka bonussystem de än sätter upp får väl stå för dem, det är inget att gnälla över. Vi kunder köper ju våra grejer var vi vill oavsett vilka system en butik inför.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Maltmagnus nya poängsystem

Inläggav tomlyx » fredag 2016-08-19 22:28

niklas_n skrev:För det första tycker jag att det är ganska patetiskt med en så löjlig rabatt. Köpa för 1000kr och spara en tia...
Dessutom har de ju smyghöjt en massa priser på senaste tiden och är snart dyrare än Humlegården på varenda grej de säljer.

Små exempel jag noterat.

Höjt priset på jäst till 89kr förut 79kr. Också reapriset är höjt till 44,5kr, yeastbay kostar 20kr mer.
Flera amerikanska humlesorten kostar både 10 och 20kr mer än humlegården per 100gr.
De rostfria prylarna skall man inte tala om. Bra mycket billigare att köpa exempelvis från Danmark.

Dessutom kan de inte accepera mottagarfrakt eftersom de vill ha vinsten på fraktkostnaden. De har de själva sagt i mail.
Nej på Maltmagnus blir det inget mer handlande för min del iaf.


Humle har alltid varit dyrare hos MM, även innan poängsystemet. Å andra är andra saker billigare. Det är bara att jämföra som konsument och välja det billigaste alternativet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
tomlyx
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 21
Blev medlem: lördag 2015-06-13 06:45

Re: Maltmagnus nya poängsystem

Inläggav HBB » tisdag 2017-06-20 20:08

Jag kommer att ge lite konsumentinformation här. Köpte för några månader sedan en Grainfather av Bryggnisse i Halmstad (levererades från Malt Magnus), vid första bryggningen innan jag hann kyla så la pumpen av och bara morrade utan att pumpa, fick ställa ner allt i källaren och självsvalna, blev sådär... Pumpen funkar ibland och ibland inte, typiskt är att den går några minuter och om man stänger av den då så startar den inte. Bryggnisse som är väldigt tillmötesgående skickade bryggverket till maltmagnus för reparation, tyvärr skickade han bara själva kärlet utan tillbehör så det kom ett mail om att skicka upp fler delar. Lämnade styrenheten och ett rör till bryggnisse idag. Återkommer med fortsättning.
HBB
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tisdag 2017-06-20 19:38

Re: Maltmagnus nya poängsystem

Inläggav skyking » onsdag 2017-06-21 08:28

Vilket gnäll!

Om man tror att det råder någon slags kartellverksamhet så är det väl bara att ge sig in i marknaden och tälja guld med smörkniv. Jag gissar snarare på att det rör sig om att de tillhandahåller samma produkter och har liknande kostnader och därför landar på att de tar ut ungefär samma pris för varorna.

Själv köper jag från MM för att de iaf i vissa lägen passar mina behov bäst. Sålänge ingen kan visa på något alternativ till att handla hos MM så är kritik här inte konstruktiv (vill man isf vara konstruktiv så framför man kritiken till MM).

När det gäller rabattsystem så visst är ju syftet att man vill ha återkommande kunder, men jag tror varken dagligvaruhandeln eller MM förväntar sig att kunderna skall vara särskilt trogna för det. Man får ju rabatterna även om man går och handlar av konkurrenterna emellanåt. Att avstå från att ta del av rabatterna ser jag ingen vinst i för mig som konsument (även om rabatten kanske inte är så upphetsande).

Min erfarenhet är att de har hanterat mina reklamationsärenden helt OK. Jag tycker inte att det är hållbart att klaga på MM för att ett reklamationsärende hos Bryggnisse i Halmstad blev omständigt - när man handlar med en motpart så är det denna som man har affärsförhållande med, vilka underleverantörer och avtal han har med dessa har i sin tur är hans problem.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Nästa

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron