Keykegs

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Keykegs

Inläggav Rocksolid » onsdag 2016-06-15 19:54

Eftersom det inte finns några återförsäljare (vad jag vet) av Keykegs i Svedala så tänkte jag beställa från Holland (igen)

Man kan handla på deras websida men då kan man köpa högst 6st fat och frakten på det går på cirka 600kr.
Tänkte nu beställa en pall med Slimline 30 alternativt Baseline 30.

One pallet KeyKeg Baseline 30 liter: 30 kegs on a pallet, total price €358,50
One pallet KeyKeg Slimline 30 liter: 48 kegs on a pallet, total price €619,20.

Frakten vet jag inte än, men det lär nog vara billigare per fat än dom 600 för 6 fat.

Någon som är intresserad av några fat när jag får hem dom?
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Keykegs

Inläggav Falkens » fredag 2016-06-17 15:32

Nyfiken.

Ingen svensk ÅF som är sugen på at ta in dessa? Humlegården etc.?
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Keykegs

Inläggav Rocksolid » fredag 2016-06-17 21:02

Har frågat Humlegården men dom verkar vara måttligt intresserade. Tror frakten är hyfsat dyr då faten är oerhört skrymmande.
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Keykegs

Inläggav Falkens » lördag 2016-06-18 15:35

Rocksolid skrev:Har frågat Humlegården men dom verkar vara måttligt intresserade. Tror frakten är hyfsat dyr då faten är oerhört skrymmande.


OK, ja men den får man väl ta in på anana... men det känns som fler och fler går över till dessa och då kan det ju vara en trevlig sak att erbjuda sina kunder, de har ju en del bryggerier som kunder.
Flaskor blir ju en stor kostnad så kan man ta denna i stället så. Ja det vet ju du
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Keykegs

Inläggav pjocke » lördag 2016-06-18 16:08

Hur jobbar du med Keykegs, Rocksolid? Som jag förstått det går de inte att tvångskolsyra i, så jag antar att du gör det i någon form av tank och flyttar över till faten när produkten är färdigkolsyrad?
pjocke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: fredag 2012-04-27 11:20

Re: Keykegs

Inläggav Rocksolid » lördag 2016-06-18 21:44

pjocke skrev:Hur jobbar du med Keykegs, Rocksolid? Som jag förstått det går de inte att tvångskolsyra i, så jag antar att du gör det i någon form av tank och flyttar över till faten när produkten är färdigkolsyrad?


Dom rekommenderar inte att man tvångskolsyrar, har inte provat det men ska faktiskt göra det ändå. Just nu primar jag med socker precis som om man skulle ha flaskjäst och fyller faten.
Man kan fylla färdigkolsyrat, men det är lite knepigare, dels för att du måste tvångskolsyra innan vilket kräver utrustning men även för att det kan skumma och bli massa "luft/kolsyra" i fatet.
Det handlar om att man ska ha rätt tryck i fatet (mellan fat och påse) och fylla med rätt hastighet för att undvika skumbildning. Tycker det verkar lite för bökigt och dom flesta kolsyrejäser direkt i fatet vad jag hört av mina kunder.
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Keykegs

Inläggav Rocksolid » onsdag 2016-06-29 16:06

La en beställning till Keykegs i går. Fick svar idag med en proforma.

48 30 liters slimline kostar som bekant 12,90 euro styck vilket ger en summa på 619,20 euro. Ingen rabatt för att man köper en hel pall alltså.
Men nu kommer det roliga, dom ska ha 338 euro för frakten av en helpall! Visst det är skrymmande men väger nästan ingenting. 338 euro är mer än 50% av vad faten kostar tillsammans.
Det betyder att kostnaden per fat hamnar på 19,94 euro. Nästan 200kr alltså.

Är det bara jag som tycker att det är helt uppåt väggarna med denna fraktkostnad?
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Keykegs

Inläggav martinb » torsdag 2016-06-30 09:17

Låter som en rimlig fraktkostnad för 1 pall skrymmande inom Europa till en privatkund. Beställer du en container eller fler pallar lär ju fraktkostnaden gå ned. Sen är detta ju i grunden en produkt som riktar sig till kommersiella aktörer som slår ut kostnaden på ett helt annat sätt. Detta är ju trots allt ett alternativ till "panthanteringen" av metallfat så högre initiala fraktkostnader lär vara acceptabelt för bryggerier. Likaså att de rekommenderar att man fyller färdigkolsyrat, de riktar sig till aktörer som inte har några större problem att göra så. Om jag inte har fel så finns det inte säkerhetsventiler på dem vilket ju ökar risken för att det säger pang ifall du ska tvångskolsyra i dem.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Keykegs

Inläggav Rocksolid » torsdag 2016-06-30 10:57

Privat eller företagskund borde inte spela någon roll vad avser fraktkostnad. Men jag ser vad du menar.
LWC rekommederar inte att man tvångskolsyrar direkt i keykegs, men dom är nog bara överförsiktiga. Om jag inte minns fel tål dom 4 eller 5 bar vilket man inte använder ändå vid tvångskolsyrning.

Har efter lite forskning kommit fram till att det inte blir billigare än såhär. Humle tar inte in dom, men det skulle inte bli billigare om dom gjorde det heller. Dock så tog jag hem en helpall med malt från Italien nyligen som vägde 650kg. För det betalade jag 600kr i frakt. Lite märkligt är det ändå att LWC ska ha 330 euro för en helpall (visserligen större i volym men nästan utan vikt).
Lite trist bara att kostnaderna skenar, blir inte mycket kvar efter flaskor, ingredienser, etiketter, fat och den enorma alkoholskatt. Men men den som ger sig in i leken...
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Keykegs

Inläggav niklas_n » torsdag 2016-06-30 11:16

Rocksolid skrev:Dock så tog jag hem en helpall med malt från Italien nyligen som vägde 650kg. För det betalade jag 600kr i frakt.


Köpte du från Polsinelli så hade du tur, de har haft ett fel i sitt system som gjorde att frakten vart för billig. De har kommit på det nu och hädanefter kommer en pall malt kosta ca. 300€.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Keykegs

Inläggav Rocksolid » torsdag 2016-06-30 17:28

Ja, från Polsellini. Tur då! Alltid nått :D
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron