Tycker du din hobby är dyr?

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Tycker du din hobby är dyr?

Ja
1
4%
Nej
25
96%
 
Antal röster : 26

Tycker du din hobby är dyr?

Inläggav Falkens » onsdag 2016-02-24 15:09

Jag tycker man läser stundtals att man finner denna hobby dyr och man jagar det rätta klippet.
Jag undrar för jag utgår i från att andra hållit på med andra saker innan som även de kostar pengar, tycker du din hobby är dyr?
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Tycker du din hobby är dyr?

Inläggav seasteel » onsdag 2016-02-24 16:45

Dyr i jämförelse med vad?

Om jag räknar på hur mycket jag lagt ned på utrustning och råvaror under mina knappt 3 år som hembryggare så hade jag kunnat köpa väldigt många kartonger med Lagunita Maximus för de slantarna. Så ja, då är hobbyn dyr. Lägger jag till de hundratals (kanske tusentals) timmar som hobbyn har kostat mig så absolut, min hobby är en ren lyx-aktivitet.

Men....

Om jag tar hänsyn till den glädje och tillfredsställelse ölbryggningen ger mig, alla stunder av lycka, frustration, ilska, eufori och utslag av MacGyver-känsla så skulle jag säga att min hobby är värd varenda krona och faktiskt inte dyr alls. Det går väl en BK35/Grainfather på varje komplett set av golfklubbor du måste köpa för att hänga med på golfbanan och så jädra roligt är det inte att slå en liten boll ned i ett hål, om och om igen.......

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Tycker du din hobby är dyr?

Inläggav Engberg » onsdag 2016-02-24 16:46

Tycker inte det är en dyr hobby. Krävs ju lite inköp , men man behöver ju inte allt på en gång. Och inte heller det värsta.
Ölbryggning är billigare än motorsport som jag höll på med tidigare

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
biab bryggare
Ekens Bryggerisällskap
Bild
Användarvisningsbild
Engberg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 95
Blev medlem: onsdag 2014-10-15 06:51

Re: Tycker du din hobby är dyr?

Inläggav Drake » onsdag 2016-02-24 16:58

Dyr ja, men klart prisvärd!
Vill man spara pengar kan man ju gå till systemet istället, det blir avsevärt mycket billigare.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Tycker du din hobby är dyr?

Inläggav pettersson80 » onsdag 2016-02-24 17:45

Värt varenda krona!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Tycker du din hobby är dyr?

Inläggav Bee » onsdag 2016-02-24 17:53

Drake skrev:Dyr ja, men klart prisvärd!
Vill man spara pengar kan man ju gå till systemet istället, det blir avsevärt mycket billigare.

Inte i längden...
Jag köper sällan mer än några få flaskor i månaden från systembolaget. Jag har tillräckligt med dricka för mig själv och vänner i ölkylen ändå.

Jag tycker inte att min ölbryggning är dyr. ~10000kr i utrustning på 5 år och ett par hundringar i månaden på malt, humle och jäst. Nu har jag i princip uppnått den utrustning som jag kommer köra på tills den är utnött. (eventuellt säljs den och bryggverk inköps, men det får tiden utvisa..)


Tiden är det som kostar för mig. Hade jag jobbat all den tid jag lagt på bryggning skulle jag ha mer pengar i fickan helt klart. Men det är det värt, jag älskar att brygga.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Tycker du din hobby är dyr?

Inläggav Falkens » onsdag 2016-02-24 17:55

Frågan var mest öppen, man får jämföra med vad man vill... jag tycker jag läser allt om ofta att folk för söker spara en krona här, en krona där osv. och där av kom min fråga.

Man är i behov av mycket för att komma vidare i sitt bryggande men det är jävla gnäll om att saker kostar pengar, jag tänker lite på diskussionen om syresättare som kostar 39:- på Humle. Där tyckte folk att den plastbiten var lite dyr till den grad att man skulle kunna tänka sig att göra den i en 3D-skrivare för att spara några spänn... då kom min tanke "Tycker du din hobby är dyr?" Jag tycker inte den är dyr, jag har haft dyrare hobbys än detta (finns många som har) och saker kostar, är det något jag vill ha så köper jag den. Och om det finns många på "Blocket" så prutar jag men finns det inte så köper jag. Tycker mig läsa att allt för många tycker saker är dyra... där av frågan.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Tycker du din hobby är dyr?

Inläggav Bee » onsdag 2016-02-24 19:00

Undrar hur billig en 3D skrivare materialet och tiden för att rita en 3D modell av vörtspridaren är... Betydligt mer än 39 spänn iallafall.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Tycker du din hobby är dyr?

Inläggav Chabo » onsdag 2016-02-24 20:11

Pratar kanske för mig själv när jag säger att det inte bara är summorna i sig som är viktiga.
Man kan ju alltid beställa hela rasket från MM första gången o så e det bra sen...
Själv tycker jag det är ROLIGT att hitta på egna lösningar, beställa från Ali express eller kanske bygga om en betonghink till maltsil...
Dyrt blir det i alla fall.....Roligt?....
Som bara den


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Tycker du din hobby är dyr?

Inläggav Totte_S » onsdag 2016-02-24 22:12

Det är ju fantastiskt att man kan göra egen bra öl med enkla billiga medel i princip från första försöket. Sedan finns det otroligt mycket med utrustningen som man kan förbättra bit för bit. Just det att man kan uppgradera bit för bit och framförallt att det finns ett stort inslag av gör det själv anda,,och stor respekt för andras hemmagjorda grejer, gör att det blir roligt och jag finner det som en prisvärd hobby.
Totte_S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 2015-08-24 21:29

Re: Tycker du din hobby är dyr?

Inläggav ekstedt » onsdag 2016-02-24 22:22

Jag kan inte undgå att dra paralleller med en annan hobby jag har, golf. Som jag utövar med betydligt mindre framgång för övrigt. Jag startade 2001 med ett Cobra-set för 4 lakan. Därutöver ytterligare några papp för kurser o.s.v. för att få mitt gröna kort. Därefter har jag köpt ny utrustning sparsamt. Två driver har det blivit, en spoon, en hybrid samt två extra wedgar. Lite kläder också, samt en ny bag. Men det finns många som spenderar tiofalt så mycket. De som ska följa varje ny trend, köpa den senaste drivern varje år, de fräckaste bollarna, det senaste järnsetet med reglerbara vikter.

Samma sak med hembryggning. Jag kör på med min hink-i-hink-lösning, min hemmagjorda kopparspiral o.s.v. Då och då gör jag någon nogsamt övervägd inverstering, som en koldioxidmojäng nyligen för att kunna flasha med CO2 för att motverka oxidering. Men det finns hembryggare som lägger tiofalt så mycket pengar på utrustning. Vi människor är i grunden väldigt lika, men ändå olika i vissa specifika aspekter.

Men jag tycker varken golf eller hembryggning är särskilt dyrt, löpande kostnader medräknade.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Tycker du din hobby är dyr?

Inläggav mattias hellstrom » onsdag 2016-02-24 23:01

Det beror på hur man räknar, å ena sidan har vi slängt in en väldans massa pengar i bryggeriet, å andra sidan är det bara ca 10kr/st per 33cl öl.
Slutsatsen är att det är väldigt dyrt att dricka billig öl.
mattias hellstrom
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: måndag 2011-04-11 21:09

Re: Tycker du din hobby är dyr?

Inläggav Drake » onsdag 2016-02-24 23:17

Dyrt att dricka billig god finöl menar du va? :wink:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Tycker du din hobby är dyr?

Inläggav aenima » torsdag 2016-02-25 13:14

Allt är ju relativt. Är med i ett brygglag där vi delar på kostnaden för bryggverk och lokal. Men om man tar i åtanke att jag väldigt sällan köper öl på systemet, får dricka mycket experimentell öl för en bråkdel av vad något liknande skulle kosta på systembolaget så lägger jag inte nämnvärt mycket på den här hobbyn. Räknar jag på vad jag lägger årsvis på den här hobbyn är det betydligt mindre än vad jag lägger på andra hobbies.

Avslutningsvis så skulle jag säga att det som kostar i den här hobbyn är uppgraderingar av uppgraderingar. Därför tycker jag personligen det är viktigt att man tänker igenom sina uppgraderingar och tänker långsiktigt när man uppgraderar. Investerar man i rätt grejer från början så kommer man ha nytta av dom i många år och därmed blir inte kostnaden särkilt hög över tid.

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 222
Blev medlem: lördag 2009-12-26 15:18

Re: Tycker du din hobby är dyr?

Inläggav seasteel » torsdag 2016-02-25 13:33

Falkens skrev:Frågan var mest öppen, man får jämföra med vad man vill... jag tycker jag läser allt om ofta att folk för söker spara en krona här, en krona där osv. och där av kom min fråga.
Man är i behov av mycket för att komma vidare i sitt bryggande men det är jävla gnäll om att saker kostar pengar,.


Det är egentligen två olika frågeställningar_
1) Tycker du att din hobby är dyr?
2) Tycker du att de prylar du kan köpa till din hobby är dyra?

På 1) svarar jag som sagt att nej, det tycker jag inte då det är jag själv som sätter gränserna. Jag bryggde i över två år med de kastruller jag hade hemma samt en kylväska jag köpte på Coop för 99 spänn. Använde en biab-påse i något tyllaktigt jag hittade hemma. En hävert fanns också redan i ägorna tillsammans med en 30L jäshink. Min ingångskostnad för att brygga var alltså 99:- om jag ser till utrustning. Det enda jag egentligen sedan köpte under de två första åren var några Jula-jäshinkar samt kranar till dem och en enkel bryggtermometer. Totalt 200 kronor.

Nu sitter jag plötsligt med ett bryggverk, kopparspiral, digital våg, digital termometer, STC1000, en kegerator under uppbyggnad osv. Inte för att jag måste ha dem, inte för att mitt öl nödvändigtvis blir bättre, utan enbart för att jag tycker det är kul med prylar och för att bryggdagen blir lite enklare.

På 2) är mitt svar JA!!!! Det saknas konkurrens och det är i princip samma priser överallt. (Detta har jag avhandlat här tidigare i en annan tråd så det behöver vi inte gå igenom igen). Jag kan jämföra exempelvis med båtprylar som alltid är dyrare än motsvarande bilpryl, detta trots att det i många fall är 100% samma produkt. Man har helt enkelt insett att båtfolket är beredda att lägga lite extra på sin hobby och prissättningen blir därefter. Samma med hembryggare, vi är i stort ganska pris-okänsliga och får betala därefter. Dock ingen regel utan undantag då det finns många prylar som är väldigt prisvärda, men det finns å andra sidan mycket som är oproportionerligt dyrt. Men det driver på hembyggartrenden (obs avsaknaden av "r" :) ) vilket är en otroligt tillfredsställande del av bryggandet.

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Nästa

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster