Det dummaste jag gjort

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Det dummaste jag gjort

Inläggav Drake » onsdag 2015-10-21 21:08

Tänkte att detta kanske kan bli en kul tråd om ni bara vågar dela med er av misstagen ni gjort.

För att föregå med gott exempel så kan jag berätta om min tredje batch som skulle bli en god Trippel. Med två lyckade bryggningar och massor med tid på olika forum i ryggen så hade jag tagit mod till mig och bestämde mig för att kallkrascha för första gången. Provsmakade grönölen och den var mycket lovande. Ljus och fräsch!
Helt sonika ställde jag ut min jäshink på terassen i kylan i 3 dagar. I fullt solljus! :oops: :oops: :oops:

Blev lite förvånad när jag tog in den och den var betydligt mörkare.
Summa sumarum är att jag nu är väl bekant med hur en skunkig öl smakar.

Det var den enda ölen jag hittills har behövt vaska även om ett par andra har varit farligt nära. Röda vinbär i en Belgisk Wit är ett av experimenten som hade kunnat hamna i avloppet men mina halv-alkade vänner räddade den. Tror att det slank ner någon liter i mig också när jag tänker efter. :lol:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav Bee » onsdag 2015-10-21 21:42

Bryggde en 10l svag belgare för att propagera jäst till en starkare. När jag skulle tappa på fat och skörda jästen började jag med att spilla ut vatten från vattenlåset på locket till hinken, ingen fara med det, tappning gick bra....men när jag ska skörda jästen och lyfter av locket lyckas jag välta ner vattnet och dammet på locket rakt ner i jästslurryn. Inget jag vill använda till ny öl direkt. Varför jag inte torkade upp och var mer försiktig när jag lyfte av locket är fortfarande en gåta för mig...
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav Judgecc » onsdag 2015-10-21 22:41

Hmm.
Har satt en ny fin 3delad 1/2tums kran på min BM50,med snabb kopplingar osv.. Har med min dotter på 1,5 och fyller vatten i den. Slår i en nästan full 30 liters jäshink.. Tösen jublar över vattenleken. Just ja, den smidigt borttagna, lätt att rengöra kulventilen.. Snabb bön att köksbryggning är ett minne blått..
Första gången jag monterade kulventil i min 36liters gryta, i köket, vattenprov. NO GO. Blött..

Överkok på förkultur. Senast idag.

Ställde in min maltkvarn med bladmått och maler ner i en jäshink. Lägger bladmåttet på skivan som kvarnen är monterad på.. 2h senare när mäskningen är färdig och jag slänger ut mäsken hittar jag ett bladmått bland gröten. Suck.. Blev en riktigt god APA ändå..

Skulle bygga Bees ghetto blaster, tryckte in öl slangen lite hårt antagligen, spräckte picnic kranen något. Sprutade lite vid fyllning..

Ja och en massa allmänna små misstag längs vägen såklart..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav Folk » söndag 2015-10-25 00:07

Detta kan ju ses som en varning mer och det dummaste jag gjort eftersom jag lyckats repetera bedriften.

Kallkrasha jäshink > Ta av lock eller ta ur jäsrör för tappning > Dra av lock/jäsrör som är så nedkylda så att de spricker, skickar spillror i öl och blir obrukbara.
Användarvisningsbild
Folk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 45
Blev medlem: tisdag 2012-04-24 16:42
Ort: Karlskrona

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav Drake » fredag 2015-11-13 02:45

Kallkrascha aldrig en lättöl under nollan. Aldrig! :lol:
Bilagor
12227158_10153284985781325_3762728011732094849_n.jpg
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav eric » fredag 2015-11-13 08:28

Drake skrev:Kallkrascha aldrig en lättöl under nollan. Aldrig! :lol:
Du har ju precis frysdestillerat den = en stor stark istället! :)
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav Judgecc » fredag 2015-11-13 10:30

Eisbock style..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav Brewbro » fredag 2015-11-13 21:44

Efter sm hade jag ett fat över med öl. Ställde in det i en av mina kylar och lämnade det där i några dagar.
När jag några dagar senare blev lite Berliner (Gubbliner) sugen och gick ut för att ta mig ett glas så hade den elaka kylen fryst mitt corneliusfat.
Det värsta är väl att jag fortfarande inte vet hur den jävla kylen funkar...

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 219
Blev medlem: onsdag 2012-05-23 20:45

Det dummaste jag gjort

Inläggav joelholmquist » tisdag 2015-12-08 18:10

Jag fick ett telefonsamtal från min bedrövade far förra veckan :-(

Han hade gjort sin första bryggd i höst och var sugen på att brygga en mörkare julvariant. Så för ca 20 dagar sedan lade han ner tid och kärlek på sin andra bryggd. Han höll andan de första dygnet men....jo visst började vörten jäsa puhh.. ;-) Föra veckan var det helt utjäst och ställdes i kylen för kallkrasch. Några dagar senare var det ÄNTLIGEN dags för fat-tappning och smakprov :-)
När han öppnade kylen stod där...
...en tom jäshink!!!?! Ölen hade förflyttat sig ner i golvet under kylen :-( :-( stor sorg!

Det som hade inträffat var, att han vridit lite på kranen som stack nedanför hinkbottnen, för att få in fatet i kylen och därmed gängat upp kranfästet lite. Ajajaj ;-) undvik det gott folk.
Användarvisningsbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: torsdag 2009-11-19 00:09

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav falke » tisdag 2015-12-08 18:35

Det var vid min 8:e bryggning och jag började känna mig rätt så hemma i alla rutinerna.... ;o)

Jag har just börjat kyla vörten med min motstömskylare och tappa upp den i jäskärlet när blicken faller på de välfyllda humlepåsarna på hyllan bakom. Jag har helt glömt att humla vörten..... suck.
Hastigt får jag hetta upp den till kok igen och koka 30 minuter extra med lite komprimerade humlegivor i förhållande till planeringen. Dessutom torrhumlar jag för första gången för att kompensera.

Igår tappar jag på flaskor och döm om min förvåning om det trots allt smakar bra!

Sens moral: Bli aldrig för styv i korken och tro du är hemtam...
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav dernebo » fredag 2015-12-18 17:40

Kom alltid ihåg att ta upp blowoff-slangen ur star-san-behållaren när man tappar färdig öl på fat. Undrade va det var som sörplade så mycket, och inser att jag dragit med ett par dl bakvägen. Var ju bara att avvakta och se vad resultatet skulle bli. Det märktes dock inte på slutprodukten. ;)
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav Chabo » måndag 2015-12-28 22:29

3:dje brygden o inte helt van.
Hällde den jästa vörten i ny kastrull för att hälla i sockerlösning innan flaskning.
Efter att ha fyllt hälften av flaskorna inser jag att jag glömt röra runt, så stark misttanke om att sockret bara lagt sig på botten.
Tömma tillbaka flaskorna o röra runt försiktigt.
Fylla alla flaskor, sätta kapsyler...Allt perfekt !

När jag städat nästan hela köket hittar jag...sockerlösningen.... kvar på spisen...

Inte nog med detta, men 23:30 när jag tömt alla flaskor gång till, i med sockret tappat o kapsylerat så exploderar en flaskhals o 1 miljon glasflisor i köket...
01 va man klar med löftet att aldrig mer brygga öl....

Anders
Senast redigerad av Chabo tisdag 2015-12-29 00:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav Chabo » måndag 2015-12-28 22:33

Jo en till...
Stod ó småslöade o tittade på det goa kokandet på spisen.
Då stänger fläkten plötsligt av sig ( nån automatik efter 1 timma)
Detta medför att "vakuumet" släpper o vatten som samlats i fläktfiltret nu inte hålls tillbaka.
Så 1/2 dl vatten blandat med gammalt matos/matfett...rakt ner i vörten...

Skål ?

Anders
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav seasteel » tisdag 2015-12-29 01:15

Chabo skrev:Jo en till...
Stod ó småslöade o tittade på det goa kokandet på spisen.
Då stänger fläkten plötsligt av sig ( nån automatik efter 1 timma)
Detta medför att "vakuumet" släpper o vatten som samlats i fläktfiltret nu inte hålls tillbaka.
Så 1/2 dl vatten blandat med gammalt matos/matfett...rakt ner i vörten...

Skål ?

Anders


Hehehe, den var ny! :) Väga upp fel mängd malt, koka över, mäska/laka i fel temp, flyttat från jäskärl till annat kärl för att flaska utan att stänga kranen (13L öl är väldigt mycket för mycket på ett parkettgolv enligt min fru...), förbereda allt för att flaska men upptäcka att man saknar kapsyler.. Misstagen är många men jag har ännu inte lyckats tömma köksfläkten i vörten så den är kvar på min bucket list.

Skål som sagt, men med ett annat öl än ditt matfettblandade :D


/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav Zebulon » tisdag 2015-12-29 09:48

En av mina första helmaltsbryggningar. Hade skrivit ihop ett recept som verkade schysst och beställde all malt i exakt den mängd som det skulle vara, bl.a. 100g chokladmalt. Glad i hågen stod man sedan vid mäskningen och hällde i all malt, inklusive chokladmalten. Reagerade dock över att det verkade lite mycket men men, i med det. Visade dock senare att jag beställt fel och beställt 1000g, alltså ett kilo istället. Så tio gånger så mycket chokladmalt som beräknat. Kan väl säga att ölet inte blev helt som förväntat.
Zebulon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: fredag 2010-02-05 14:31
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster