Forumet - status, roadmap och vision

Tyck till och föreslå saker om själva forumet

Moderatorer: martinb, Fredrik Almgren, Webbgrupp

Forumet - status, roadmap och vision

Inläggav Fredrik Almgren » torsdag 2014-01-02 22:27

Hejsan

Som flera har märkt är forumet inte helt perfekt. Det diskuteras bland annat i en tråd här: viewtopic.php?f=10&t=7521

I denna tråd tänkte jag se om jag ur huvudet kan sammanfatta vad status är, lite historia samt önskemål om vad som skall
ske framöver. Kanske är vissa saker för tekniska, kanske inte. Hoppa över det som verkar grekiska.

När vi för länge sedan insallerade phpbb så kryssade vi i ett val som var att lagra mnallarna och stilarna i databasen. Just det har
några senare påpekat som ett misstag. Det är möjligen så att den del problem kan kopplas till det iom att beteendet ibland är lite
svårt att förstå.

Vi har några moddar installerade men inte så många. En del av dem har data i databasen och har alltså påverkat dess struktur.

När vi senast försökte uppgradera phpbb-mjukvaran så misslyckades det pga av nånting vi har i vår installation. Vad är dock inget
vi vet.

Så vi tror att den korta planen egentligen är att försöka få till en helt rent installation av senaste versionen av phpbb men få med
alla inlägg, användare, uploads, messages etc. Vi har dock inte helt klart för oss vilken väg som är bäst att gå för att nå dit. Det
går att klura på olika lösningar men vi har inte hittat ngn lätt ännu. Om någon känner att de vet vad som är bästa sättet så tar vi
gärna emot tips - eller rent av hands-on-stöd.

Nåväl, när det är gjort skulle vi vilja lägga in automod och installera de moddar vi vill ha med hjälp av den. Idag har vi inte automod iom
att installationen av automod misslyckades...

När vi har kommit så långt skulle vi troligen vilja ha hjälp med att göra lite nya ikoner...

Sedan har vi en tanke om följande:

* Ändra autenticeringen för BryggarWiki så att den använder samma konton som forumet. Ett probem med det är att det hävdas
att det bara skall göraas med nya wikis och inte sådana som redan har users. Men med lite handpåläggning hoppas vi att det
kan gå. Tanken är att förhoppningvis göra så att flera skribenter i forumet hjälper till att uppdatera info i wikin än vad fallet är idag.

Well - sedan finns det massor av saker vi skulle vilja göra med "webben" utöver forumet.

Om någon vill vara med är ni välkomna!
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: Forumet - status, roadmap och vision

Inläggav rocketman » torsdag 2014-01-02 23:57

Jag kan hjälpa vid behov, både serverrelaterat (om det är Linux) och forumrelaterat, gör det dagligen både som jobb och hobby de senaste 15 åren.. (I mån av tid, tre ungar, brygger och dyker, dock inte samtidigt)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Användarvisningsbild
rocketman
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: torsdag 2013-09-26 10:33

Re: Forumet - status, roadmap och vision

Inläggav Qonos » fredag 2014-01-03 09:22

i mån av tid skulle jag kunna hjälpa till med php/mysql relaterade grejer.sysslat med det i en 10-15 år.
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 178
Blev medlem: tisdag 2012-07-10 20:46
Ort: Arlöv

Re: Forumet - status, roadmap och vision

Inläggav alekks » onsdag 2014-09-03 21:17

Hallå,
hur går det med detta? Finns det någon update? Är det mest under huven som det skett förändringar? Har nämligen inte sett så mycket visuella ändringar. :)

Jag själv är gärna med och hjälper till på både forumet och hemsidan - främst gränssnittsutveckling och visuella förbättringar.

Skål.
Användarvisningsbild
alekks
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 75
Blev medlem: torsdag 2013-12-19 19:59
Ort: Krökarängen


Återgå till Forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron