Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig själv

Tyck till och föreslå saker om själva forumet

Moderatorer: martinb, Fredrik Almgren, Webbgrupp

Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig själv

Inläggav bbadmin » onsdag 2006-10-25 17:19

Hejsan!

I denna tråd får man gärna presentera sig. Om du vill ha lite stöd för vad du
skall skriva kan du följa mallen nedan.

Vad heter du?
Om du inte har valt ditt namn som användarid - berätta gärna om ditt id.

Varifrån kommer du? Var bor du?

Brygger du öl? Har du bryggt? Planerar du att brygga?

Tävlar du?

Är du medlem?

Har du byggt någon rolig utrustning?
Senast redigerad av bbadmin söndag 2006-12-03 17:53, redigerad totalt 1 gång.
bbadmin
Site Admin
Site Admin
 
Inlägg: 36
Blev medlem: lördag 2006-10-07 15:05
Ort: Cyberspace, Internet

gnoff

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2006-11-22 09:23

gnoff här

Det är det namnet jag använt på nätet ända seda jag aktivt började "surfa".

Dessutom ett smeknamn som hängt med sedan slutet på 80 början på 90.

Annars går jag också under namnet Jan Berglund, även om det på körkort och pass sedan ett antal år tillbaka också står just gnoff.

Bor för tillfället i Göteborg och planerar vara kvar ett tag.

Gift med Malin, inga barn.

Hembryggare sedan våren 2004, har aldrig bryggt med satser eller extrakt utan gick direkt på helmalt. Fått ihop 39 batcher hittills.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

presentation Per-Erik Persson

Inläggav pere » tisdag 2006-11-28 22:45

Insåg just att ens nick borde vara hela namnet...

Har bryggt diverse förjäsbara drycker sedan tonåren, vilket det snart är ett halvt liv sedan jag lämnade.
Den senaste fem åren har jag seriöstst bryggt öl.

Vanligtvis håller jag till på stockholms universitet, där Grodans köksbryggeri håller till i en unken källare med stampat jordgolv.
Lyckligtvis finns det ström och vatten i källaren i alla fall.

Ölen får man dricka i källaren(inte så kul atmosfär) eller på taket(kallt och halt på vintern) eftersom svensk alkohollagstiftning inte tillåter en att dricka den i den annars väl lämpade baren.

Jobbar just nu på en domarutbildning....
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Användarvisningsbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 142
Blev medlem: tisdag 2006-11-28 22:08
Ort: Hägersten Stockholm

Inläggav Kenneth » tisdag 2007-01-02 21:20

Kenneth Johansson numera boende i Sundbyberg
Kort presentation av mig.
Har bryggt sedan -94.
För det mesta helmalt men "fuskar" ibland (vart 5:e år) med extrakt.
Har haft (och har) som ambition att försöka lära mig (nästan) allt om ölbryggning.

Tycker om att brygga olika typer av öl och har jobbat mig igenom c:a 43 olika öltyper.
Jag har dock inte några planer på att brygga "suröl" eftersom det inte roar mig.

Var SHBF:s ordförande 96-99 och jobbade därefter några år i Hembryggarens redaktion. Nuförtiden så låter jag andra göra jobbet :)
Tillsammans med min "bryggdräng" och fru Susanne så blev jag den sista(?) "Årets Hembryggare" år 2001 med "Stonehammer Stout".

De senaste åren brygger och tävlar jag inte lika mycket som förr. Tycker att bryggning ska man göra för att det är kul och för sin egen skull.

Har flyttat från villa till lägenhet och insett att det är betydligt mindre utrymme för att ha bryggutrustning, extra kylskåp, lagringsmöjligheter m.m.
Förr så var garaget perfekt att ha allt i, nu finns det inte längre så mycket plats för min favorithobby :(
Hoppas dock komma igång så småningom med att brygga i lägenheten. Jag får helt enkelt dra ner på storleken och försöka tänka "small is better".

Brygg gott, lev väl!
Senast redigerad av Kenneth torsdag 2009-02-26 18:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Inläggav Torgny » onsdag 2007-01-03 02:05

Hej!
Torgny Engström snart 43 år från Ljungby i Småland.
Jag har bryggt sedan sommaren 2002 och varit medlem nästan lika länge.

Fram tills i början på året bryggde jag själv men har numera en "lärling" som än så länge brygger med extrakt men där förhoppningsvis helmaltsoskulden ryker på Stora Hembryggardagen. :lol:

Själv gick jag på helmaltsölet efter 2-3 extraktbrygder. Jag erkänner dock gärna att jag fortfarande fuskar med extrakt av och till när andan faller på.

Jag har aldrig postat på bryggarlistan men läst den länge. Däremot har det blivit ett och annat inlägg på Humlegårdens forum. Jag läser i alla fall avsevärt mer än jag skriver.

Jag har aldrig tävlat och har väl inga planer på det heller...i alla fall inte just nu.

Tappar all min öl på flaska och trivs med det. Brukar brygga mellan 8-15 liter åt gången.

Brittisk/Amerikansk ale i alla dess former samt en och annan belgare är det jag helst brygger.
Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte
The Brewing Network, Basic Brewing
Användarvisningsbild
Torgny
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 65
Blev medlem: torsdag 2006-12-21 19:01
Ort: Ljungby

Om mig själv

Inläggav patrik.belina » fredag 2007-01-05 11:45

Hej!

Jag heter Patrik Belina och är 39 år gammal. Bor just nu i en alltför liten lägenhet och väntar på att mitt fjärde barn ska komma till världen.

Vad gäller bryggning gick jag min helmaltsbryggningskurs hos Svante Ekelin 1995 är medlem i SHBF alltsedan dess. Genom åren har det väl blivit 38 bryggningar. Främst har jag satsat på IPA och på senare tid tjeckisk pilsner. Men, visst, ibland kan det också bli något helt annat.

Vad min aktivitet på Bryggaren läser jag nog mycket mer än skriver. Men, det är p.g.a. tidsbrist och inte brist på intresse!

Vid tangenterna,

Patrik Belina
Användarvisningsbild
patrik.belina
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: Tullinge

Hej

Inläggav PP » söndag 2007-01-07 21:25

Hej

Jag heter Per och tänkte presentera mig eftersom jag är helt ny i dessa omgivningar. Har följt hembryggningens turer på nätet under ett par år. Har dock aldrig varit aktiv i något forum eller på någon hemsida.

Jobbar med specialmaskiner och styrningar av dessa. PLC och robotar är miljöer där jag känner mig hemma. Har faktiskt även jobbat lite med bryggerimaskiner. Teknik är viktigt för mig och påverkar det mesta jag ger mig in i.

Det var först när jag upptäckte att den billiga burkölen, som alla i min omgivning drack, egentligen inte smakade öl som intresset för ölbryggning startade. Min förhoppning är att lyckas brygga eget öl någon gång nästa vinter. Måste avsluta andra projekt först. Fram till dess hoppas jag skaffa mig tillräckliga kunskaper för att inte misslyckas alltför mycket.

Största hotet mot min bryggning är att intresset för teknik tar över.

På återseende
//Per
PP
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: tisdag 2006-12-26 14:56
Ort: Vårgårda

Inläggav bohumle » tisdag 2007-01-09 03:22

Hej

Jag heter Bo Andersson

Jag har bryggt ölsats sedan slutet av 80-talet, sedan med maltextrakt, och sedan mitten av 90-talet helmalt. Är fortfarande novis.

Jobbar som maskinförare på en pappersmaskin, vi producerar 480 ton papper/dygn.

Har blivit morfar, är enormt stolt.

Är intresserad av historia, spec 2: världskriget, den euroipeiska delen.
Kan du inte historia så kan fruktansvärda saker hända igen.

Tycker om Jever, kanske lite tam i beska, men ok. Skall försöka minska humlemängden/beskan i 2007 års öl

Bo
Användarvisningsbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 431
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Inläggav Pål » söndag 2007-01-14 17:02

Tjena,

Pål heter jag och bor i Enskededalen strax söder om Stockholm. Är norrman, uppväxt i Sverige och gift med en portugisiska. Har två barn och är 40 år gammal.

Började relativt nyligen med hembryggning av öl, men har i gengäld tidigare sysslat med vintillverkning i olika former. Tanken att brygga egen öl har grott i många år men det var först i höstas som jag tog tag i saken.

Som nybörjare är det extraktbryggning som gäller för mig, men jag infusionsmäskar specialmalterna och börjar sakteliga bli mer och mer familjär med "knepen", tycker jag. Just nu har jag en Münchener Helles, en belgisk blond abbey ale, en steam beer och en Münchener Dunkel i olika faser av jäsning, samt en belgisk Amber som gottar till sig i flaskan. Planen är att inom kort även sätta en Dubbel, en bömisk pilsner, en american brown ale samt en Märzen. Det skall även bli en Trappistöl som julöl i 2007, och den får jag nog sätta snart också.

Jag har haft förmånen att kunna jobba utomlands i många år och har således fått möjligheten att prova många olika ölsorter i sitt rätta element. Jag bodde i Denver under 1995 och kunde på mycket nära håll bekanta mig med Microbrew vågen som fullständigt exploderade då, bl.a. i Boulder. Har en otrolig kärlek till Texas Brown Ale sedan dess. Har även bott i Belgien i flera år och efter massor av provande har jag nu (som det kanske märks) en stor förkärlek till abbey ales och vissa trappistöl (framförallt Orval). Därimot kan jag inte med Lambic, Geuze och fruktöler. Jag är annars allätare när det gäller öl och tycker att det finns en tid och plats för i princip alla öltyper och märken: Prazdroj, Andechs Hell, Coral, Anchor Steam, och Floreffe - bara för att nämna några.

Har en dröm om att starta ett mikrobryggeri själv någon gång i framtiden.
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: söndag 2007-01-14 02:46

Inläggav sigdarve » söndag 2007-01-14 19:19

Hej!
Anders Hjort, född i Visby 1957, men bor i Uppsala sedan 1982.
Min första brygd gjorde jag 921231 och jag drog till med en trippel dekoktionsmäskning direkt, har dock inte upprepat detta förfarande sedan dess, tycker det verkar lite väl överdrivet. Resultatet blev hyfsat, men inte mer.

Jag har ställt upp på SM några gånger och har kammat hem 2 guldmedaljer tillsammans med K & H. Ljus lager och Brown Ale.

Sedan några år tillbaka brygger jag inte så mycket, bara ett par gånger om året med en kompis i Hablingbo på Gotland, då i ett riktigt bryggarhus på en gård från 1700-talet och med en väldigt primitiv utrustning. Vi har planer på att göra allt från scratch nån gång, kornåkern finns bakom bryggarhuset och humle planterades för 2 år sedan och tar sig fint.

Jag är öldomare sedan 1999.
Medlemsnummer 188 i SHBF.

Senaste favoritölet kommer från Oppigårds, blev väldigt förtjust i Slåtterölet och deras Winte ale.
Användarvisningsbild
sigdarve
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 407
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: Uppsala

Inläggav bbadmin » tisdag 2007-01-16 13:05

Hej!

Till min glädje har jag sett att användare har efterfrågat att bbadmin skall
presentera sig. Det ätr mer än jag hoppats på men så gärna så.

Egentligen finns jag inte på riktigt. Jag är bara en roll som de som
skapade forumet hittade på för att ge administrationsrättigheterna till.
bbadmin betyder bulletin-board-admin och namnet beror på fredriks
bristande fantasi när han skapade kontot.

När någon i webbgruppen behöver ändra något i konfigurationen så loggar
de in som bbadmin och kommer då åt administrationspanelen. Ibland
glömmer någon att logga ur sig efter att de har gjort något. Då blir det
jag som skickar ett inlägg.

Iblnad kan det hända att meddelanden av med "administrativ" natur kan
komma från mig.

Eftersom jag inte finns på riktigt så har det lite lustigt skrivits att jag bor
i Cyberspace. Då behöver jag inte flytta om någon annan gör det.

Brygg gott!
bbadmin
Site Admin
Site Admin
 
Inlägg: 36
Blev medlem: lördag 2006-10-07 15:05
Ort: Cyberspace, Internet

Inläggav Torbjörn Eriksson » lördag 2007-02-17 10:39

Gomorron! Torbjörn Eriksson heter jag och är 35 år! Flyttade 1999 till Märsta och där har jag blivit kvar. Sedan 1992 har jag jobbat som yrkesförare både inom taxi och specialbussar för handikappade med några mindre småskubb emellan på t.ex. Marabou, Luftfartsverket, ABF och Falck Security Arlanda. Jag har spelat fiol i över 30 år och fuskar även på gitarr och elbas! Ibland när humöret kommer igång kan jag även gå in för ståbas! :-) Ölbryggning är något som jag blivit intresserad av på senare tid. Jag orkar inte gå in på molekylärnivå eftersom jag inte ens har kommit igång riktigt än, men jag har lite planer för att komma igång med det. Helmaltskursen blir väl första delen, men jag jäktar inte. Innan dess får jag väl läsa och lära här på forumet!

MVH Torbjörn Eriksson
"Hoppet är det sista som överger grodan!"
Torbjörn Eriksson
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: Märsta

Re: gnoff

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2008-11-19 12:41

Janne gnoff Berglund skrev:gnoff här

Det är det namnet jag använt på nätet ända seda jag aktivt började "surfa".

Dessutom ett smeknamn som hängt med sedan slutet på 80 början på 90.

Annars går jag också under namnet Jan Berglund, även om det på körkort och pass sedan ett antal år tillbaka också står just gnoff.

Bor för tillfället i Göteborg och planerar vara kvar ett tag.

Gift med Malin, inga barn.

Hembryggare sedan våren 2004, har aldrig bryggt med satser eller extrakt utan gick direkt på helmalt. Fått ihop 39 batcher hittills.



Nu är jag uppe på 62 batcher öl.
Dessutom 5 olika mjöd, 1 glögg, 1 cider och 2 vin.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Inläggav Klas Welin » onsdag 2008-11-19 14:03

Karamell-Klabbe - i den riktiga världen utanför internet kallas jag Klas Welin och är 33 år gammal.
Jag är född och uppväxt i Visby, Gotland, men fastlandsboende sedan -96.
"Karamell- Klabbe" kommer sig av att jag började min bryggarbana med att delmäska karamellmalt.

Jag började brygga i år (2008) med att göra delmäskade extraktöl. Men så snart min (snabbt) växande maskinpark tillät så övergick jag till helmalt. Har hunnit med ett drygt dussin olika öl sedan jag började i februari. Hittills har jag främst fokuserat på att brygga bitter, (india) pale ale och porter, av den enkla anledningen att jag tycker bäst om dom och därför vill lära mig att brygga dom riktigt bra. Men snart får det nog bli dags för en weissbier eller lager. Är lite sur över att jag inte lyckats uppnå en riktigt krispig beska och torrhet trots försök med CaSO4 och FWH...

Brygger i lägenheten och har efter ett nyligen avslutat förhållande slängt ut skjortorna ur garderoben och ersatt dem med grytor, vörtkylare, hinkar, flaskor och allt annat som är skrymmande. Ibland brygger jag med några kompisar som jag gick helmaltskursen med, de har en mycket större lägenhet än jag...

Jag har inte tävlat hittills och inte deltagit i några sociala evenemang, men jag är sugen på att delta i Vinterölsträffen i år.

Mina närmaste mål är att skaffa ett kyl/svalskåp, corneliusfat och brygga en doble-doble på elizabethanskt vis. Pengarna sätter tyvärr lite gränser. Tappar på flaska än så länge.

Vänliga hälsningar,
Klas.
Senast redigerad av Klas Welin onsdag 2008-11-19 17:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 174
Blev medlem: torsdag 2008-01-24 21:07
Ort: Stockholm

Inläggav lbfmalte » onsdag 2008-11-19 15:48

Hallå, Mattias Eriksson, 33år från Rättvik.
Började brygga öl när jag var 17 år men då var det inte kvalitet som var det viktigaste utan kvantitet på alkohol, började igen för 1,5 årsedan men har sedan jag köpte en braumeister börjat brygga kontinuerligt. exprimenterar och försöker brygga så olika brygder som möjligt och har sedan min inköpta apparat i våras blivit ca 12 kok (nollställde min kokräkning då).
Har inte varit med på några träffar eller tävlingar men är lite sugen att ställa upp med en wit på belgoträffen i vår...vi får se..

Tappar allt mitt öl på flaska men har planer på att köpa ett gäng fat, men det får bli en senare fråga..

Keep on brygging!

Väl mött/ Matte
Hört av Amerikan på ölhak i Sverige - Wow! You celebrate St. Patrick´s day in Europe too!!
Användarvisningsbild
lbfmalte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: onsdag 2008-03-05 22:40

Nästa

Återgå till Forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster