[Ny avdelning] BeerSmith

Tyck till och föreslå saker om själva forumet

Moderatorer: martinb, Fredrik Almgren, Webbgrupp

[Ny avdelning] BeerSmith

Inläggav Falkens » torsdag 2015-04-16 09:15

Om man har frågor kring sitt recept eller setup av BeerSmith så kanske det är bra att samla dessa i en egen del.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: [Ny avdelning] BeerSmith

Inläggav KungfuElvis » fredag 2015-10-09 21:32

Hoppas att någon förstår hur jag menar i det här inlägget, risken finns att det bara är jag som missuppfattat saker och ting.

Jag har skapat en profil för min gryta och allt sånt ... ALLAFALL, mitt problem:
Jag har suttit i flera timmar nu och försökt få till en egen "mash profile" i Beersmith pga att jag vill brygga en öl på ett recept jag hittat i Beersmith som är tänkt för BIAB men inte använder någon lakning (BIAB FULL BODY). Jag är inte riktigt säker på att jag får till någon "Mash profile" men sen började jag fundera på om jag inte bara kan använda den mash profilen som är från början (=Mash Notes: Brew in a bag method where the full boil volume is mashed within the boil vessel and then the grains are withdrawn at the end of the mash. No active sparging is required. This is a full body beer profile) och ist bara köra maxi-biab för att få till den volymen som är tänkt för receptet? Anledningen är att enligt receptet så behöver jag en kastrull som är 29 liter efter att ha gjort alla inställningar.

Det jag undrar är nog helt enkelt:
Tänker jag rätt i att så länge batch sizen är samma som i originalreceptet (BIAB FULL BODY i detta fall) så kan man laka (maxi-biab) för att nå samma resultat som i receptet som är gjort för en större gryta och utan lakning?

Jävlar vad rörigt dethär blev! Hoppas att någon förstår hur jag menar...
KungfuElvis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: onsdag 2015-10-07 17:54

Re: [Ny avdelning] BeerSmith

Inläggav Judgecc » fredag 2015-10-09 22:00

Varför öppnar du inte bara receptet. Trycker på scale recipe och väljer dina inställningar?
Har du tänkt köra biab själv? Isf ännu enklare, skala om receptet till din batch size.. Klart, självklart kan du köra den biab profil som finns..
Ta bort de liter du tänk laka med ifrån mäskningen..Full body biab innebär bara högtemp påse..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: [Ny avdelning] BeerSmith

Inläggav KungfuElvis » fredag 2015-10-09 22:22

Jag har tänkt köra BIAB, men det som egentligen gjort att allt blivit så krångligt är att "Mash volume needed" är större än min "Mash Tun Volume" enligt Beersmith. Jag tänkte att det kanske bara beror på att detta recept inte använder sig av någon lakning ?
KungfuElvis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: onsdag 2015-10-07 17:54

Re: [Ny avdelning] BeerSmith

Inläggav Judgecc » fredag 2015-10-09 22:32

Inget biab recept använder lakning i grunden. Brew in a bag är till för att göra det simpelt. Om du läser mitt inlägg ovanför så föreslår jag en lösning. Hur mycket har du tänkt utöver din mash tun volume? Du kan som sagt ta bort några liter ifrån mäsken o köra det på lakning istället.. Bry dig inte om röda prickar i BS maxa i kastrullen, lyfta ur påsen o laka några liter eller som du skrev dunka påsen i en spann 70c+ vatten (maxi biab)..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: [Ny avdelning] BeerSmith

Inläggav KungfuElvis » lördag 2015-10-10 09:08

Tack!
Jag har tänkt göra en 17 l batch. Jag förstår inte heller vad 28 liter kommer ifrån? Men har jag förstått rätt i att jag kan minska dom där 25.62 literna till t.ex 24 liter och sedan när jag lakar bara lägga på ung 1,5 liter för att det ska stämma med receptet ?
Bilagor
Skärmavbild 2015-10-10 kl. 09.05.59.png
Skärmavbild 2015-10-10 kl. 09.03.35.png
Skärmavbild 2015-10-10 kl. 09.03.35.png (23.82 KiB) Visad 6982 gånger
KungfuElvis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: onsdag 2015-10-07 17:54

Re: [Ny avdelning] BeerSmith

Inläggav Judgecc » lördag 2015-10-10 09:26

@kungfuelvis
Japp.. 28liter stämmer nog bra i beersmith.. Det är vad vatten, påse och malt upptar i plats.. När det är så här lite vatten som behövs bytas till lakning är der inga bekymmer.. När du kommer upp till mash out temp se till att ha lak vatten i samma temp.. Lyft upp påsen på ett galler (ugns galler typ) laka långsamt ner i påsen.. Kläm o tryck på påsen. Mash done..
Edit. Förklaring mer ingående.
Om du har en kastrull på 25liter så föreslår jag att du fyller i kettle top up tills den röda lampan slocknar och din mash tun klarar av din malt och vatten. Litrarna du flyttat till kettle top up kör du som lakning..
Så i ditt fall 3liter. Men då kommer din kastrull vara riktigt full. Så kanske 4-5liter istället..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: [Ny avdelning] BeerSmith

Inläggav KungfuElvis » lördag 2015-10-10 10:31

Tack för hjälpen!! Ska testa lite senare
KungfuElvis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: onsdag 2015-10-07 17:54


Återgå till Forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster